אלוהים נתן, המנתח יתקן
המגזר הדתי-חרדי מגלה את היתרונות בניתוחים פלסטיים לשיפור המראה. אפילו הרבנים השתכנעו וממליצים להיפגש עם המנתחים. באילו מקרים מתיר פסק הלכה מיוחד לעבור ניתוחים מסוג זה
הפסוקים האלה על בריאת חווה הם אולי חלק מהמחשבות העוברות בראשה של אישה חרדית, לפני שהיא מורדמת על שולחן הניתוחים. "הניתוח הפלסטי הראשון בהיסטוריה האנושית בוצע בתנאי גן עדן, והמנתח היה לא אחר מאשר ריבון העולמים בכבודו ובעצמו", אומרת ד"ר עירית אמינוף, מומחית בנושא מחשבות חז"ל.
אדם היה הראשון בתנ"ך שהורדם וגופו שופץ, והיום נראה כי יותר ויותר אנשים מהמגזר החרדי פתוחים גם הם לאפשרות לשנות את מה שנתן האל באמצעות איזמל המנתחים.
על פי סקר שערך האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ברבעון הראשון של שנת 2006, עולה כי שיעור החרדים שעברו ניתוח פלסטי בשנה הקודמת דומה לשיעור הכללי באוכלוסייה, העומד על כ-1.8 אחוז.
עוד עלה מהסקר כי בקרב האוכלוסייה הדתית-חרדית כ-27.8 אחוז רואים בניתוחים פלסטיים דבר חיובי, זאת בהשוואה ל-35 אחוז באוכלוסייה החילונית. בדומה לכלל האוכלוסייה, היו החרדים רוצים בעיקר לתקן את אפם- 11 אחוז לעומת ממוצע של 10.5 אחוזים בכלל האוכלוסייה.
כאשר נשאלו המשתתפים בסקר אם נראה להם כי יעברו ניתוח פלסטי, שיעור המתכוונים להגיע לשולחן הניתוחים אולי עלה, אך הוא עדיין נמוך באופן חד משמעי לעומת החילונים- 1.7 אחוזים מקרב החרדים דיווחו כי הם מתכוונים לעבור שיפוצים, לעומת 9.9 אחוזים מהחילונים.
"בשנים האחרונות יש תופעה של הפניית מטופלים מהמגזר החרדי על ידי רבנים ורבניות לניתוחים פלסטיים", מסביר ד"ר מיכאל שפלן, מומחה לכירורגיה פלסטית. הרבנים לא ששו להתראיין לכתבה זו, אך ד"ר יעקב בר, מנתח פלסטי ברשת מרפאות "פרופורציה", מסביר כי אין ספק שדווקא תמיכת הרבנים היא שמביאה לעלייה בשיעור הניתוחים הפלסטיים באוכלוסייה החרדית.
"פסק ההלכה של הרב שמואל אליהו מ-2005 מתיר ניתוחים פלסטיים, במקרים שבהם יש סכנה שאם לא יבוצע הניתוח, יביא הדבר לידי טירוף אם אירע אסון כמו פיגוע או מחלה שפגעו במראה החיצוני, כמו כן אם המראה לפני הניתוח פוגע בסיכוייה של האישה לשידוך ולנישואים", מפרט ד"ר בר.
לטענתו, משנת 2005 אפשר לראות כי חל גידול בלקוחות מקרב המגזר החרדי המגיעים לייעוץ ולמגוון טיפולי אסתטיקה ופלסטיקה ברשת המרפאות, בעיקר בסניפים שבערי המרכז. "פעמים רבות מגיעה לרב צעירה שלא מצליחה למצוא שידוך, מה שבקהילה זו נחשב לחמור מאוד. כאשר אישה חולקת מידע כזה עם הרב, הדרך להפניה למנתח הפלסטי היא קצרה מאוד", מחזק ד"ר שפלן.
ומהן הסיבות "האסתטיות" שצעירה חרדית לא מוצאת "שידך"? לעתים מדובר באישה חרדית בעלת חזה גדול, והיא נחשבת ל"מוקצה" ואינה משיגה שידוך. כאשר היא מגיעה עם הוריה לרב, הוא זה שממליץ על ניתוח להקטנת חזה ומפנה אותה למנתח.
ד"ר שפלן אומר כי לרוב נתקלות צעירות חרדיות בבעיה הפוכה: "הן מרגישות כי החזה שלהן דווקא קטן מדי או א-סימטרי. וכמובן גם יש נשים חרדיות המבקשות לעבור ניתוח פלסטי לשיפור מראה אפן".
בניגוד אולי למה שהיה אפשר לחשוב, לא רק הרווקות החרדיות מרגישות צורך בשינוי אסתטי. גם נשים חרדיות נשואות מגיעות לשולחן הניתוחים. ד"ר שפלן מספר כי גם במקרים אלו מדובר בגודל החזה. לעתים, הוא אומר, בעלות חזה גדול מתקשות לתפקד בנוחות וביעילות.
נוסף על כך, יש זוגות נשואים שפונים לרבנים כי האישה חרדה לשלמות יחסיה עם בעלה, מכיוון שבתחושתה היא לא נשית מספיק. "אם הבעל אומר לרב שזה פוגע ביחסים ביניהם והוא לוטש עיניים באחרות, פעמים רבות יפנה אותם הרב לניתוח. כל זה במסגרת תהליך מצוות'שלום בית', כדי שתחזור התשוקה אל חיי נישואיה", מרחיב ד"ר שפלן.
רבקה (שם בדוי), אישה חרדית, עברה ניתוח פלסטי בדיוק מסיבה זו: "אחרי חמש לידות הרגשתי שהחזה שלי נראה כמו שקיות חלב שהתרוקנו. בעלי אמנם לא דיבר על זה, אך הרגשתי במגע שלו שזה מפריע לו. זו היתה אחריותי לעשות הכול כדי לשוב ולמשוך אותו. לכן היה לי חשוב לעבור את הניתוח למטרות שלום בית, כדי שהעיניים של בעלי לא יופנו לנשים אחרות".
גם רבקה הגיעה לניתוח אחרי שהתייעצה עם הרב: "אני שואלת את הרב על כל דבר שאני עושה. אמרתי לו שאני מרגישה רע ובעלי עלול להתרחק ממני. הרב אמר לי שאם אני חוששת שעיני בעלי יתעו, עליי לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע זאת. זה עבד. היום אני מרגישה שונה לידו. הוא מחזר אחריי כפי שעשה כשהתחתנו".
גם יושב ראש האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית, ד"ר איל וינקלר, הבחין כי חלה עלייה בקרב המנותחות מהמגזר החרדי. "אכן, בתקופה האחרונה אנו חברי האיגוד חשים בשינוי בקרב האוכלוסייה החרדית בגישה לניתוחים פלסטיים, אמנם עדיין אין פתיחות רבה בנושא והסודיות חשובה, אך עדיין נעשים ניתוחים".
"יש הבנה ופתיחות לנושא אצל רבנים רבים, בעיקר באזור גוש דן, בנתיבות ובירושלים", אומר ד"ר שפלן, "הרב בדרך כלל מעודכן בכל סוגי ההליכים, ואפילו בסוגי השתלים, ובמרבית המקרים נשאר בקשר רצוף עם המנתח כדי להתעדכן במצב המנותחת לפני הניתוח ואחריו".
הטיפול במנותחים החרדים שונה מזה שניתן למנותחים חילונים. ד"ר שפלן: "אישה חרדית לעולם לא תגיע בגפה. נשים שאינן נשואות תמיד מגיעות בלוויית אמהותיהן. כאשר מדובר באישה נשואה, הבעל תמיד נוכח בפגישות ובבדיקות. כאשר אני מציג בפני הזוג מצגות של תמונות כדי להסביר על התהליך הניתוחי, ובעיקר כשאני מראה תמונות חזה של'לפני ואחרי', הבעלים תמיד מסיטים את ראשם הצדה".
"מאפיין עיקרי של הקהל הדתי והחרדי הוא החשיבות הרבה שהם מעניקים לפרטיות ולדיסקרטיות, ורבים מהם נוטים לערוך את הטיפול הפלסטי בסניף שאינו בעיר מגוריהם", מוסיף ד"ר בר.
לאה (שם בדוי), חרדית מאזור המרכז, עברה ניתוח להגדלת החזה שעליו החליטה בעצמה: "אני פרפקציוניסטית, והרגשתי צורך בשינוי. אני לא רואה הבדל מהבחינה הזו בין בחורה דתית לחילונית - כולנו רוצים להרגיש טוב עם עצמנו".
מלבד בעלה של לאה, אף אחד מקרוביה לא יודע עד היום על הניתוח שעברה: "זה לא דבר שמדברים עליו, אף אחת מהחברות שלי לא יודעת שעשיתי את זה".
ד"ר שפלן מוסיף עוד כי במגזר זה התשובה הראשונה שהם מבקשים לקבל לפני שיחליטו על הניתוח, היא אם בבית החולים או במכון שבו יבוצע הניתוח מבוצעות גם הפלות. מטופלים מהמגזר החרדי לעולם לא ינותחו במקום שבו מבוצעות הפלות.
גם גברים חרדים למדו שאפשר לתקן את מה שהאל נתן. "הניתוחים הפופולריים בקרב הגברים הדתיים והחרדיים הם ניתוחי אף וניתוחי הצמדת אוזניים", אומר ד"ר בר, אך ד"ר שפלן מוסיף כי הוא נתקל גם במקרים רבים שבהם גברים מהמגזר החרדי מבקשים לתקן את החזה שלהם.
"כמו בקרב גברים מכל המגזרים, גם בקרב בחורי הישיבה יש גברים שמצמחים שדיים. הנוכחות 'הנשית' בגוף שלהם מציקה להם מאוד, אולי אפילו יותר מגברים מהמגזר החילוני". ד"ר שפלן מסביר כי בחורי ישיבה מתפשטים ומתקלחים זה ליד זה. ראשי הישיבות מזהים מהר מאוד את הצעירים שנכנסים למקלחת רק לאחר שהאחרים יצאו ממנה. פעמים רבות הם ייזמו שיחה בעניין עם האברך, ואם צריך אף ימליצו על ניתוח.
"באלפיון העליון של הציבור החרדי בדרך כלל חשופים יותר לתקשורת, ומבינים יותר בתחום הפלסטי. מרבית המנותחים ממגזר זה לא מופנים למנתחים על ידי רבנים, אלא מחליטים בעצמם", אומר ד"ר שפלן. "כבר ניתחתי משפחות שלמות מהמגזר הזה. במשפחה אחת למשל, ניתחתי את האב, את האם ושתיים מבנותיהם".