20% מהישראלים נושאים קמעות
המדע והטכנולוגיה לא פגעו בשלל האמונות התפלות. בישראל עדיין נוקשים על עץ ואומרים טפו - טפו
על פי המחקר, כמעט 40 אחוז מהנשים בארץ מאמינות כי יש בכוחן לסלק את המזל הרע, אם רק יגידו "חמסה-חמסה", " טפו-טפו" או "בן-פורת יוסף". וגם לא מעט מהגברים (27 אחוז ) ישתמשו בכך נגד עין הרע.
גם האמונה התפלה, שלפיה אם תישבר מראה תירחק החתונה, רווחת הרבה יותר בקרב המין הנשי. 35 אחוז מהנשים מאמינות כי מראה שבורה בבית תביא שבע שנים של מזל רע, לעומת 17 אחוז מהגברים.
כדי להימנע מביש מזל מסוג כזה או אחר, נוהגות 34 אחוז מהישראליות לדפוק על עץ (טאץ' ווד), ולעומתן רק 22 אחוז מהגברים עושים זאת כדי להרחיק סכנה.
מהנתונים עולה גם כי 20 אחוז מהציבור אינם מסתפקים בהקשה על עץ פה ושם, אלא נושאים על גופם קמע אישי למזל. הקמע הפופולרי ביותר הוא חמסה, שאותה לוקחים איתם לדרך חמישה אחוזים מהישראלים, אותו אחוז כמו מספר הישראלים שבוחרים בברכה או בקמע של מקובל. לעומתם, ארבעה אחוזים מהישראלים בוחרים לשאת תהילים, והיתר נושאים מגן דוד ואבנים טובות.
ממלאים בלוטו מספרים בעלי משמעות
אך מתברר כי האמונה בקמע ונשיאתו פוחתת ככל שעולה מידת ההשכלה. 27 אחוז מבעלי השכלה תיכונית וכאלה שלא סיימו 12 שנות לימוד, מצוידים בקמע אישי, שיעור כפול מאשר בקרב בעלי השכלה על-תיכונית או אקדמית, אשר רק 14 אחוז מהם נוהגים כך.
גם בהגרלות הלוטו מאמינים הישראלים במספרים בעלי סגולות של מזל, ו-57 אחוז מהמשתתפים בהגרלות מפעל הפיס נוהגים למלא מספרים בעלי משמעות מיוחדת, הנחשבים בעיניהם למספרי מזל. המספרים הפופולריים ביותר בין אלו שמשתתפים בהגרלות הם תאריכי ימי הולדת (83 אחוז).
מהנתונים מתברר כי ההתייחסות ליום הנישואין כתאריך של מזל טוב, וכתיבתו בטופס
ההגרלה, הולכת ופוחתת עם הגיל. 33 אחוז מהצעירים הנשואים בני 39-30 מאמינים שתאריך יום הנישואין שלהם הוא מספר של מזל טוב, אך תחושה זו יורדת עד לשפל של 13 אחוז בלבד אחרי גיל 60.
בנוסף לכך, חמישה אחוזים מהנשאלים סיפרו כי ההשראה שלהם למספרי המזל לא באה דווקא מתאריכים ביומן, אלא מתת-ההכרה, דרך חלומות שחלמו בשנתם.
המחקר החדש נערך על ידי מכון שילוב בקרב מדגם ארצי מייצג של 503 דוברי עברית מעל גיל 18, לקראת הגרלת 50 המיליון של מפעל הפיס, שתיערך ב-11 בדצמבר . זו הפעם השישית שמפעל הפיס עורך את ההגרלה הגדולה ובה פרס ראשון של 50 מיליון שקלים.