גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


15% מההרוגים בכביש – שיכורים

מחקר קובע: בין 2004-2000 זינק משמעותית מספר ההרוגים שנהגו תחת השפעת אלכוהול ב-200%

גיל מלמד, מעריב | 30/6/2006 8:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
רוב העוסקים בתחבורה בישראל סברו עד היום שבעיית הנהיגה בהשפעת אלכוהול וסמים אינה מאפיינת את תאונות הדרכים בארץ. גם הנתונים שפרסמה המשטרה לאורך השנים הצביעו על כך שאלכוהול אחראי לכל היותר לאחוז אחד מכלל תאונות הדרכים בישראל. אבל מחקר חדש מצביע על עלייה חדה בשיעור ההרוגים שנהגו תחת השפעת אלכוהול.

רופאים במרכז הלאומי לחקר טראומה בדקו בשיתוף המכון לרפואה משפחתית את תיקי נתיחת הגופות של נהגים שנהרגו בתאונות בחמש השנים האחרונות. על פי הנתונים, במהלך שנת 2000 עמד שיעור ההרוגים בהשפעת אלכוהול על כחמישה אחוזים בלבד מכלל ההרוגים. בשנת 2004, לעומת זאת, הגיע שיעור הנהגים שנהרגו בהשפעת אלכוהול לכמעט 15 אחוז. מדובר בגידול של כ-200 אחוז בתוך ארבע שנים בלבד.

מנהל מרכז הטראומה, ד"ר קובי פלג, טוען שהזינוק בשיעור הרוגי האלכוהול נובע משינוי בתרבות צריכת האלכוהול בישראל. "הנתונים מצביעים גם על בעייתיות בהתמודדות של המערכת עם תופעת הנהיגה בהשפעת האלכוהול", מוסיף פלג. "עד לפרסום נתונים אלה, יכלו מקבלי ההחלטות לטעון שעל-פי המספרים שבידיהם, אלכוהול הוא בעיה אקוטית. אבל כעת אין ספק שעליהם לפעול במלוא הנחישות למיגור הבעיה, מפני שהעלייה התלולה במספר ההרוגים לא תיפסק ללא פעולה כזאת".

גם לסגן-ניצב יוסי חתוקאי, ראש מדור מחקר באגף התנועה במשטרה, אין ספק שהנתונים הסטטיסטיים בנוגע לנהיגה בשכרות בישראל מוטים כלפי מטה. "זה קורה גם מפני שלצורך בדיקת אלכוהול נדרש חשד סביר, וגם מפני ש-80 אחוז מהתאונות בארץ מוגדרות כנזק בלבד וכלל אינן נחקרות, אף שלפעמים רק המזל מפריד בין תאונת נזק לתאונה קטלנית".
חסרים לנו ינשופים

נתון חשוב נוסף שעולה מהמחקר, הוא שכ-60 אחוז מבין ההרוגים שנהגו בהשפעת אלכוהול נהרגו במהלך סופי השבוע. כמו כן התברר כי כמעט שלושה רבעים, 73 אחוז מההרוגים, היו גברים. תוצאות המחקר מתייחסות אך ורק לנהגים שנהרגו בתאונות, אבל השפעת האלכוהול רחבה הרבה יותר. "במחקר קיבלנו על עצמנו מידת זהירות רבה בניתוח הממצאים", מוסיף ד"ר פלג. "צריך להניח שהנתונים בשטח גרועים יותר - אלכוהול הוא סיבה מרכזית לתאונות דרכים בישראל גם בגלל אי ההכרה בבעיה וגם בגלל מודעות לא מספקת של נהגים".

עמותת אור ירוק צפויה לפרסם בקרוב את תוצאותיהם של שני מחקרים נוספים בתחום הנהיגה בהשפעת אלכוהול. מנכ"ל העמותה חזי משיטה אמר כי מניסיון שנצבר בעולם, עולה שדרך ההתמודדות הטובה ביותר עם נהיגה בשכרות היא ביצוע מספר

עצום של בדיקות אלכוהול לנהגים, לאו דווקא לצורך הרשעתם אלא כדי ליצור הרתעה ומודעות. "כיום מבוצעות בדיקות שכרות במכשיר הינשוף המשטרתי, מכיוון שהוא קביל בבית משפט", אומר משיטה, "אבל מכיוון שמספר המכשירים זעום והבדיקה אורכת זמן רב, אי אפשר לבצע בדיקות רבות. אנחנו ממליצים לבצע אלפי בדיקות בנשיפונים חד-פעמיים, ואת מי שנמצא חשוד לשלוח לבדיקה בינשוף או לבדיקת דם".

לדברי סגן-ניצב חתוקאי, בישראל פועלים כיום 17 ינשופים בלבד. במחצית הראשונה של השנה בוצעו באמצעותם 8,413 בדיקות שכרות, ובהן נמצאו 21.3 אחוז מהנהגים (1,793 בני אדם) בהשפעת אלכוהול. בחודשים האחרונים מאז שהמשטרה החלה להשבית את מכוניתו של מי שביצע עבירות חמורות, הושבתו 603 מכוניות - 23 אחוזים מתוכן היו של נהגים שיכורים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים