גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


לרכב על דולפין

כבר למעלה מ-14 שנה מתנהלת בריף הדולפינים שיטת "החוויה התומכת" - טיפול באנשים בעלי מוגבלויות באמצעות דרי הריף. לדברי המאמנים אחוזי ההצלחה של הדולפינים גבוהים מאד. אורן כספי והצלם יונתן ניר לוו במשך שבועיים את ג'ורי הסובל מפיגור שכלי, וראו בעצמם את תוצאות החיוביות

אורן כספי. צילום וידאו: יונתן ניר | 14/5/2006 13:48 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ג'ורי, ילד צרפתי בעל פיגור שכלי, אחז בזרועה של סופי, מאמנת הדולפינים, ופסע עימה, בהיסוס קל, אל תוך הים. המים ליטפו את גופו ברכות, כאילו חשו בהיסוסיו וקלטו אותו בעדינות. לאחר מספר רגעים בתוך הים, הגיעו אל השניים דולפינים שחגו סביבם במעין חיבוק קבלה לג'ורי על כניסתו לסביבתם הטבעית.

מפגש מעין זה מתקיים פעמים רבות בשנה בריף הדולפינים באילת, בו חווים ילדים ובני נוער בעלי מוגבלויות שונות, את המגע עם הדולפינים.

מה לא נאמר ונכתב כבר על סגולות הדולפינים ויכולתם לתקשר עם בני אדם? חיה מופלאה זו ניחנה ביכולות ובתכונות מיוחדות, כגון ראיית רנטגן ,יכולת תקשורת באמצעות טלפתיה וסונאר ואינטיליגנציה, שיש הטוענים כי היא עולה על זו של המין האנושי. באמצעות תכונות אלו ונוספות, מסייעים הדולפינים בריף לילדים, בני נוער ולעיתים אף מבוגרים, להתמודד עם מוגבלויותיהם באמצעות – "חוויה תומכת".

מהי בעצם החוויה התומכת?
זוהי תוכנית טיפולית אותה חוו למעלה מ-400 מבוגרים ,בני נוער וילדים בעלי מוגבלויות רגשיות. בתוכנית השתתפו גם ילדים ובני נוער בעלי מוגבלויות פיזיות ומוטוריות שונות.

את החוויה התומכת, המתנהלת למעלה מ-14 שנה בריף הדולפינים, מנהלת סופי דוניו, מאמנת דולפינים ובעלת תואר בפסיכולוגיה. אחוזי ההצלחה בסוג טיפול זה לאורך השנים היו גבוהים מאוד ומלבד מקרים בודדים ביותר, כמעט כל המטופלים שיפרו באמצעות מפגשים אלו את ההתמודדות עם מוגבלויותיהם השונות ותפקודם השוטף.

"הילדים עושים חיבורים בין החיים שלהם לחיי הדולפינים", מציינת סופי ומציגה אינספור דוגמאות להצלחת הטיפול באמצעות חוויה תומכת: ילדים שעברו התעללות מינית או נפשית והחלו להגיב ולתקשר עם הסביבה, ילדים ובני נוער שהחלו להיפתח ולהביע רגשות באמצעות הקשר עם הדולפינים וילדים אוטיסטים, ברמות שונות, שגילו שיפור ניכר ביכולת הדיבור,בקשר העין שלהם עם הסביבה, במגעם הפיזי עם אנשים ויכולת הבעת שמחת חיים גבוהה יותר.

החוויה התומכת מפגישה את הילדים ובני נוער עם הדולפינים בסביבתם הטבעית ושם מתוודעים המטופלים ליכולותיהם של היונקים ולקשר העמוק שבין הדולפין לבן אדם. הדולפינים מצידם אינם נותרים אדישים ובחושיהם החדים הם יודעים לזהות את השונה באדם, עימו הם נפגשים בתוך המים ובקרבתם. התנהגותם העדינה כלפי המטופל מחזקת את תחושת השיתוף בין הצדדים לחוויה תומכת אחד כלפי השני.
החיוך התמידי על פני הדולפין

ריף הדולפינים הוקם לפני למעלה מ-15 שנה ותכנית החוויה התומכת החלה כמעט מיד עם הקמתו. בעולם ישנם מקומות נוספים שבהם מטפלים באמצעות דולפינים, דוגמת ארה"ב ואוסטרליה. בניגוד לשאר המקומות, הדולפינים בריף אינם מוחזקים בבריכות סגורות, אלא במתחם בים. בנוסף, המטפלים והעובדים מקפידים כי הקשר שבין בני האדם ליונקים לא יבוצע באמצעות כפייה או טובות הנאה (דג תמורת תעלול), אלא מרצונם החופשי של החיות.

הטיפול מתבצע בשלבים המובנים על ידי הילד והמאמן איתו הוא עובד ונמשך פרקי זמן שונים עבור ילדים מאזורים שונים בארץ ובעולם.  

"על פי הניסיון שנצבר פה בריף, משך הטיפול עבור ילדים המגיעים מהצפון ומחו"ל הוא בדרך כלל שבועיים –שלושה בשלב הראשון ", עונה דונין לשאלת זמן הטיפול, "לאחר מכן מגיעים הילדים ובני הנוער פעמיים או שלוש פעמים בשנה ואף יותר, למפגשים בני שבועיים עד שלושה. הכול תלוי במטופל, בהתקדמות הטיפול ובזמנים השונים. הילדים עצמם מגיבים לכל מטפל באופן שונה וישנה חשיבות להתאים את אופי הילד אל המאמן עימו הוא מבצע את החוויה התומכת. כמו כן, הטיפול עצמו מבוצע בהדרגה".

טיפול באמצעות חיות,

כגון סוסים כלבים וחיות נוספות הוא שיטה נפוצה ברחבי העולם, אולם תכונות הדולפינים: העובדה שהן חיות בר הנמצאות בסביבה לא טבעית עבור בן אדם, מגע עורם החלק, רכותם, החיוך התמידי הנסוך על פניהם ויכולותיהם המיוחדות לתקשר, הופכות את הטיפול עם חיות אלו למרתק ומועיל ביותר. בניגוד לתרפיה בעזרת בעלי חיים, בה החיה משמשת ככלי טיפולי, בתרפיה בעזרת דולפינים, החיה משמשת כמטפל.

מניסיון העבר, למדו עובדי הריף כי ביומיים הראשונים של הטיפול, מגלה המטופל התלהבות גדולה, עקב המפגש עם הדולפינים בים. עם שוך ההתלהבות הראשונית, חווה הילד, בדרך כלל ביום השלישי, משבר בטיפול. בשלב זה הילד אינו יכול להכיל את המטען הרגשי עימו הוא נתקל. בנוסף, שגרת השחייה עם הדולפינים גורמת לילד המטופל לנסיגה והתכנסות פנימית אל עצמו.

הילד חוזר למצב הראשוני בו הגיע לריף והוא מתחיל להתנהג באופן טבעי. בשלב זה צפות ועולות בעיותיו ומוגבלויותיו. הטיפול האמיתי מתחיל, ביחד עם ההתמודדות עם אותן בעיות עימן מתמודד המטופל בשגרה. התנהגות כזו היא בדיוק ההתנהגות המצופה, אליה מעוניינים להגיע צוות מטפלי הריף ועימה להתמודד. 
 
לשחות עם דולפינים. צילום: אוניברסיטת חיפה
לשחות עם דולפינים. צילום: אוניברסיטת חיפה אוניברסיטת חיפה

הזדהות יתר של המאמן

תפקיד המאמן במהלך הטיפול אינו פשוט והוא נדרש לתמרן בין הדולפינים שרגילים לנוכחותו ושפיתחו איתו קשרים לאורך שנים ,לבין המטופל אשר דורש תשומת לב והתייחסות מיוחדת. לעיתים נקשר אליו המאמן יותר מהרגיל, וכאשר המטופל חווה משבר, גם המאמן עלול להיות מושפע מתהליך זה באופן ישיר ולחוות משבר רגשי עמוק. תחושות כאלו  חוו המאמנים לירון פינצובר ועומר ארמוזה, שעוסקים בטיפול בחוויה תומכת.

כל אחד מהמאמנים טיפל בילד עם בעיות תקשורת סביבתיות. לאחר כשנה וחצי של טיפול הוחלט להפגיש בין שני ילדים אלו כחלק מהתהליך ולהביאם למצב של קשר האחד עם השני. אירוע זה לווה במשבר קשה ונסיגה בכלל הטיפול, עד למצב הראשוני בו היו הילדים בתחילת הטיפול.

עם תום המשבר ותקופת חזרה לטיפול בילדים באופן אישי, הם החלו לתקשר זה עם זה והבעיה נפתרה. למאמנים מצידם היה קשה להתמודד עם חווית המשבר. "היו לי תקופות שהילדים סחטו ממני את כל האנרגיה היומית ובשמונה בבוקר כבר לא היה לי כוח להמשיך ולטפל בדולפינים", מספר פינצובר, "אנחנו מכירים בעיות אלו ומשתדלים לעשות זאת במינון הנכון".

"העבודה עם בני אדם ודולפינים היא עבודה מדהימה -  היא מפתחת את האישיות ואת האופי ותורמת המון. אתה לומד להיות רגיש לבעלי חיים ולאנשים, להוציא חיזוקים חיוביים מכל אחד ולהשתמש בחיזוקים אלו לטובת המטרה הכללית", מוסיף ארמוזה, המטפל בילדים מהארץ ומחו"ל.

"אחד הדברים שאני מלמדת את הצוות הוא לנסות ולהפריד את הקשר האישי והקשר הטיפולי. לעיתים קשה למאמנים לבצע הפרדה זו, אבל זה מגיע מתוך אהבה ורצון לעזור ולטפח את הקשר", מציינת דונין, שבמסגרת תפקידה צריכה להתמודד עם המשברים הפוקדים את צוות המאמנים.
במרבית המקרים, לאחר שלושה שבועות מבוצעת הפסקה בטפול כדי לבחון כיצד המטופל מיישם את מה שלמד באמצעות החוויה עם הדולפינים וכדי שיטמיע את התהליכים שהחל ליישם בכוחות עצמו, עד לחזרתו הבאה לריף.

הטיפול עצמו כולל שחייה עם הדולפינים בבקרים, לפני פתיחת הריף לציבור הרחב ולאחר מכן פגישה עם הדולפינים על גבי הרפסודות הצפות, בהן הם נוהגים להיפגש עם מאמניהם ולשחק.

ריף הדולפינים: המקום היחיד בו הם נמצאים בסביבתם הטבעית. צילום: יהודה בן יתח
ריף הדולפינים: המקום היחיד בו הם נמצאים בסביבתם הטבעית. צילום: יהודה בן יתח יהודה בן יתח

סיפורו של ג'ורי

בחודש דצמבר האחרון, נסענו הצלם יונתן ניר ואנוכי לאילת כדי לפגוש ולהכיר מקרוב את הטיפול והחוויה התומכת במשך מספר שבועות בילד צרפתי מקסים בשם ג'ורי. ביום הראשון למפגש ניכרה התרגשות בקרב אימו פרנסואז שעשתה מאמצים גדולים כדי להגיע לריף. ג'ורי סובל מפיגור שכלי והמפגש עם הדולפינים נועד כדי לשפר את יכולת הדיבור, שמחת החיים שלו והקשר שלו עם הסביבה.

הילד נכנס למים ומיד הוקף בחבורה סקרנית של דולפינים אשר נהגה בו בעדינות מופלאה. ניכר כי הוא מתרגש מאוד ממפגש זה והוא החל לנסות ולתקשר עם הדולפינים מיד עם כניסתו למים, עובדה אשר העלתה חיוך בקרב כל הנוכחים, כולל ניר הצלם שלא מש מעדשת המצלמה .

לאחר השחייה וההתרעננות עלה ג'ורי על ה"פיתה", הרפסודה הצפה, והחל לנסות לשחק עם הדולפינים באמצעות קצב, מוזיקה וקסילופון לשיפור יכולות הריכוז שלו. בראותם את הילד, שחו הדולפינים מיד לעברו וניאו הגור השובב אף ניסה לשחק איתו התיז עליו מעט מים לשם המשחק. שאר הדולפינים שבאו במגע עמו עשו זאת בעדינות רבה, תוך התקרבות איטית לעברו.

ביום השלישי לטיפול חל אצל ג'ורי המשבר המדובר -  הוא סבל מבעיות של קשב וריכוז ברפסודה והוא לא התנהג כמו בימים הראשונים, דונין לא נתנה לשגרה זו להתממש וניסתה בעדינות לקיים עמו קשר רציף ונכון עם הדולפינים. היונקים שזיהו אצלו רצון לראותם באופן מיידי לא הגיבו מיד לקריאותיו ובכך לא סיפקו את גחמתו למגע מיידי איתם. הם הגיעו אליו מאוחר יותר בנחת וגרמו לו לדחיית סיפוקו המיידי.

"המפתח לטיפול הוא שאנחנו נותנים לילד מוטיבציה באמצעות הדולפין כגורם מדרבן ודוחף, אשר נותן לילד לבצע דברים באופן שלא נעשו קודם לכן", מוסיפה סופי. "דחיית סיפוק זו גרמה לג'ורי להבין מספר דברים, אותם אני מקווה להמשיך ולפתח בהמשך הטיפול".

במהלך השבועיים הבאים חזינו כיצד ג'ורי והדולפינים מפתחים סיפור אהבה האחד עם השני וכיצד הוא מתקדם מדי יום ביומו ביכולת ההבעה שלו, בקשר שלו עם הסביבה ובחיוכים שפיזר לכל עבר, שלא השאירו שום מקום לספק לגבי הרגשתו.

היה קשה ליונתן ולי להישאר אדישים לילד זה ולמשפחתו ומצאנו עצמנו בוהים בג'ורי כמו אחים גדולים לאורך הטיפול שלו עם הדולפינים, מקפצים בהתרגשות כל פעם שהושגה התקדמות בטיפול.

במהלך הטיפול חזינו במפגשים יומיים עם הדולפינים שכללו משחקים עם הגור השובב, ניאו, שמאוד מצא חן בעיני ג'ורי, ועם אימו דנה, מפגש עם סנדי הזכר השולט ביד רמה בריף , עם לונה הדולפינה הרגישה, ששחתה סביב גורי בעדינות רבה ומבעד לעיניה ניתן היה לזהות תבונה ורגישות בלתי רגילים, ועם שיבא השובבה, שהרבתה לקפוץ ולהתיז קצף ומים לשמחתם של כל הסובבים אשר ליוו את תהליך הטיפול.

על רגעים אלו אי אפשר להכביר במילים וקצת קשה לתאר את ההתרגשות מצידה של פרנסואז, שהביטה כל יום בבנה מתחיל לפתח כישורי שחייה וצלילה באמצעות שנורקל ותקשור עם הסביבה. הוא אפילו מאד אהב את נוכחות מצלמת הוידאו והפגין גינונים של כוכב טלוויזיה.

כל אלו, ביחד עם מבטי הסיפוק של סופי המאמנת, שליוותה את ג'ורי והרגשתו של ילד מחויך אחד ששבה את לב הסובבים, הותירו ביונתן ובי רושם עמוק. בתום השבועיים, נפרדנו מג'ורי ומצוות ריף הדולפינים בצער, אך בציפייה לפגוש את ג'ורי ומשפחתו שוב בשנה הבאה, כשיחזרו להמשך הטיפול.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים