"אנחנו ערים בלילה, כדי שאתם תוכלו לישון"
מדובר בטייסת בעלת תפקיד חשוב בלכידת מחבלים ופגיעה במשגרי קסאם. את פרס ישראל האלטרנטיבי הענקנו לסא"ל ה', מפקד היחידה, שהפך אותה למה שהיא
כבר 35 שנה "מגהצים" כלי הטייס של היחידה את שמי ישראל והמדינות השכנות. בתחילה הפעילו החיילים מטוס זעיר ללא טייס בשם "פייר-בי". המזל"ט הפרימיטיבי היה ממריא ממשגר ומצלם תמונות "סטילס" במצרים ובירדן, שעמדו אז במוקד ההתעניינות המודיעינית. בשנת 1979 כבר הפעילה היחידה מזל"ט מסוג "סקאוט", שהעביר בזמן אמת צילומים לחדר הבקרה. כניסת התעשיות הביטחוניות בישראל לתחום במלוא הכוח, רק הפכו את היחידה למרכזית עוד יותר.
בשנה האחרונה הפכה הטייסת לאחת המבצעיות ביותר בחיל-האוויר, כשהיא שותפה לחלק גדול ומשמעותי מהפעילויות ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובלבנון. מפעילי המל"טים השתתפו במבצעים ללכידת מחבלים מתאבדים, כגון זה שנתפס בכביש 1 לפני כחודש ימים. בנוסף, היחידה מילאה תפקיד בולט באיתור חוליות משגרי קסאמים ובאיסוף מודיעיני שוטף במקומות הכי חשוכים ולעתים גם הכי רחוקים.
לצפייה בסרטון הוידאו לחצו על Play
"אחריות גדולה על כתפינו"
שיתוף הפעולה בין זרועות הים, האוויר והיבשה הפך לאחרונה ל"בון-טון" בצה"ל, אך עבור אנשי הטייסת מדובר בשיגרה של כמה שנים. "כטייס, אני בעל ניסיון די עשיר בפעילויות ומשימות עלומות ומקומות חשוכים", מספר סא"ל ה', שבעברו הטיס מטוסי קרב מסוג פנטום, אף-15 ואף-16. "אבל מהרגע שהגעתי לכאן, לא הבנתי עד כמה האינטנסיביות גבוהה והתועלת אדירה. המשימות הולכות וגדלות בקצבים אדירים. אין לי ספק שהיחס בין המטוסים המאוישים למל"טים ישתנה לגמרי בעוד עשור".
רק היום העניק סא"ל ה' דרגת סרן למפעיל מל"ט שבחר להמשיך בטייסת וויתר על יציאה
לקורס היוקרתי ביותר בצה"ל - קורס הטיס. "יש הכרה גדולה מאוד במערכת הביטחון בעבודת מטיסי המל"טים והמזל"טים", אומר סא"ל ה'. "אני יודע שיש על כתפנו אחריות גדולה בזיהוי המטרה כשהחשש הוא פגיעה בבלתי מעורבים. לא פעם מנענו תקיפה כי חששנו שלא מעורבים יהיו במקום. אני רוצה שהציבור ידע שבזמן שהם ישנים, אנחנו ערים בלילות כדי שהם יוכלו לישון בשקט".
כשנשאל מתי הוא חש מסופק, עונה סא"ל ה' ללא היסוס: "כשאני בדרך הביתה מאזין לרדיו ושומע שעוד מבצע של צה"ל הסתיים בהצלחה, ומחבל עם חגורת נפץ נתפס בדרך לבצע פיגוע בתל-אביב".