מסע של שלום
מאה יאכטות ואלף ימאים יוצאים השבוע במסע מת"א ועד שארם א-שייך. "הים איננו גבול אלא גשר בין עמים וארצות"
רק במהלך השיחה הבנתי את הסיבה האמיתית – אני נמצא במחיצתם של שני אנשים שמגשימים חלום, ועוד בפעם השניה. הרעיון לשייט ראלי מהים התיכון לים האדום התחיל לגמרי במקרה. שני הימאים הוותיקים שלנו – עם רקורד של אליפויות עולם, השתתפות באולימפיאדות והרבה הרבה שעות של סיפון מתנדנד - ישבו במרינה עלומה באיטליה וקיטרו על הקור. "חייבים להתחיל להפליג דרומה", הם החליטו, והלכו על זה.
כדי להבין את הבעיתיות בהפלגה מחופי ישראל דרומה מספיק להעיף מבט קצר במפה, רצוי מפה ימית. היחסים עם שכנתנו מדרום, מצרים, קרירים למדי והמשך שייט לאורך המדינות האחרות שלחופי דרום הים התיכון פשוט אינו אפשרי. הברירה היחידה היא לחצות את תעלת סואץ, המשמעות היא הרבה אופרציה מול השלטונות המצרים, תשלום מיסי מעבר וכניסה לאזור שעדיין לא לגמרי ערוך לקבלת יאכטונרים. מי שיחליט לקחת על עצמו את האתגר יגלה שאין עדיין הרבה מרינות לחופי הים מסואץ ודרומה עד שארם א-שייח.
הפתרון, הבינו איתן ואיזי, הוא משט רב משתתפים ולא רק במובן הטכני הפשוט של שייט חד פעמי דרומה. "הרעיון הוא לפתוח נתיב שייט וקשר בין המדינות. מבחינתנו, הים איננו גבול אלא גשר בין עמים וארצות", הם מסבירים, "המסר הוא שאפשר להפליג באזורנו בביטחה. שיתוף הפעולה שנוצר בין המדינות שבמסלול הראלי, תורכיה-ישראל-מצרים, מעביר את משקל השייט בים התיכון מזרחה. אנשים מגלים את החופים היפיפיים שיש בציר הזה, המפגש המדהים בין ים למדבר ואת ההיסטוריה של האזור".

הפקת הראלי הינה מבצע מרשים. המד-רד ראלי הראשון, שנערך בשנה שעברה, כלל 50 יאכטות עם צוותים מכל רחבי העולם. צוות הראלי דואג לכל האופרציה, מבקשות הוויזה למצרים, דרך אישורי השייט, המיסים, והתיאומים הרבים הנדרשים. "בשנה שעברה, לדוגמא, המצרים אישרו לנו באופן מיוחד לעגון בנמל פורט סעיד המיועד בעצם לספינות ענק ולא ליאכטות. הם גם באו לקראתנו בנושא המעבר בתעלה ולא ביקשו פיילוט (משיט יאכטות מקומי בעל אישור מיוחד לנהוג כלי שייט בתעלה) בכל יאכטה, כפי שדורשות התקנות", אומר איזי.
בכלל, לאיתן ולאיזי (שהוא ממוצא מיצרי ומדבר את השפה) יש רק מילים חמות להגיד על המצרים שפגשו ועבדו מולם במהלך ההפלגה. "כולם, ללא יוצא מהכלל, היו תומכים ולבביים. הם פשוט נדלקו על הרעיון והפכו לשותפים שלנו לחזון. אנשים שמצפים לנו בשארם א-שייח יודעים לדקלם את כל שמות היאכטות המשתתפות", הם אומרים, "עולם השייט במצרים מתפתח. מרינות חדשות ניבנות באורגדה, שארם,
מייד עם סיומו של המשט בשנה שעברה החלו איזי ואיתן בעבודה על הראלי שיוצא לדרך השבוע. בעקבות ההצלחה הקודמת גדל צי הראלי מ-50 לכמעט מאה יאכטות (20 מתוכן יאכטות מחו"ל) עליהן יפליגו קרוב לאלף אנשי צוות.
החלק הראשון של הראלי (מתורכיה לישראל) יצא לדרך ביום שישי האחרון (7 באפריל) ואחרוני המשתתפים בו הגיעו היום לישראל. אחרי התארגנויות קצרות, כמה מסיבות במיטב המסורת הימית, וערב ליל הסדר – אותו יחגגו השייטים מחול בביתם של עמיתיהם הישראלים – יצא הראלי ביום שישי הקרוב (ה-14 לאפריל) בדרכו דרומה.
אתם מוזמנים לעקוב אחרי התקדמות הראלי, להתעדכן בדיווחים יומיים, להכיר את אנשי הצוות, ללמוד את הז'רגון של זאבי הים ולהציץ באתרים שבדרך. מסע השלום "רד מד ראלי 2006"