"להיזהר מסוכני דוגמנות"
לאור ממצאי "שומר מסך", המועצה לצרכנות מזהירה ממתחזים לסוכני דוגמנות
השיטה בה פעלו רוב החברות דומה למה שהעלה תחקיר "שומר מסך" בשבוע שעבר: פרסום מודעות במדורי "דרושים" בעיתונות בדבר הצורך במועמדים מכל הגילאים, כולל ילדים, לפרסומות ו-או הופעה באופרת סבון.
לפונים למודעות, נקבעה פגישה בה הודיעו להם כי נמצאו מתאימים והבטיחו להם הכנסות של אלפי דולרים. כמו כן, הציעו לשווק אותם לתקופה של 24 חודשים כשעליהם להשתתף ב"הוצאות שיווק" - תשלום כמה מאות שקלים לחודש במהלך שנה.
הפונים נדרשו לחתום על חוזה מבלי שאפשרו להם לקרוא אותו בנחת טרם החתימה. בדיעבד הסתבר לחותמים כי למעשה התחייבו בתשלומים של אלפי שקלים שנעו בדרך כלל בין 3,600 ל-5,600 שקלים עבור "בוק" צילומים או קורס משחק.
כפי שעולה מ"החוזים", לא רק שהעסק לא הבטיח עבודה, אלא אף הודגש בו כי איננו מתחייב לספק עבודה וכל ההבטחות בעל פה חסרות כל תוקף. צרכנים שביקשו לבטל את העסקה לאחר שהתבררה להם ההטעיה נענו בשלילה. צרכנים שטרם הופקו עבורם הצילומים התבקשו לשלם 50% מסכום העסקה.
חוזים בלתי-חוקיים
יצוין כי במהלך השנים הוגשו תביעות משפטיות רבות נגד חברות שפעלו בתחום, כולל תביעה ייצוגית נגד אחת מהן (חב' דיסקברי). בעקבות התביעות המשפטיות, פחתה פעילותן של החברות, אולם במקביל החלו לפעול חברות חדשות שפעלו באופן דומה.
חשוב להדגיש כי חלק גדול מהמועמדים שנרשמו לצילומי הדוגמנות היו קטינים מתחת לגיל 15 המוגנים על ידי חקיקת הנוער. על-פי חקיקה זו, חוזים בהם עושה העסק שימוש להחתמת קטנים מתחת לגיל 15 הנם חוזים בלתי חוקיים, ובהתאם בטלים.
מהתלונות
שהתקבלו במועצה לצרכנות עולה חשש כי התנהלות החברות נעשתה לכאורה תוך ביצוע עבירות חמורות על חוק הגנת הצרכן והצרכנים רשאים לבטל את העסקה תוך 14 יום.
מהמועצה לצרכנות נמסר כי ככל שידוע להם, חברות רציניות שאכן מספקות עבודה בתחום הדוגמנות/ההופעות אינן גובות כספים מהמועמדים. מהמועצה ביקשו להדגיש כי סירוב עסק למסור עותק ההזמנה/החוזה לפני החתימה צריך לעורר חשד והם ממליצים שלא לחתום על החוזה, אלא לערוך בדיקה מקיפה.
עדכון אחרון : 13/12/2005 7:13