"רוצים קורסים טובים – שלמו"
סטודנט בבר-אילן ניצל את שיטת ההרשמה החדשה באוניברסיטה ופתח מכרז על מערכת השעות
את הרעיון המוזר שיווק ה"יזם" הצעיר, סטודנט שנה ג' בבר-אילן, לא פחות מאשר בפורוםשבאתר ברשמי של אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה. הוא הצטייד בכינוי "שמגג" וכתב כי הוא "מעוניין לסחור בקורסים בכלכלה ובמנהל עסקים". הוא פירט את השיעורים המבוקשים ונתן כתובת דואר אלקטרוני בה ניתן ליצור איתו קשר ולהתמקח על המחיר. תוצאות המכרז, כך הוא מבטיח, יפורסמו עוד לפני ראש השנה.
הסטודנטים בבר-אילן לא מתפלאים על היוזמה הלא-שגרתית. רבים מהם מצביעים על הנהלת האוניברסיטה כאחראית למצב החמור, בו נאלצים לא מעט סטודנטים לשלם סכומי כסף לא קטנים עבור קורסים מסויימים.
הסטודנטים מוחים על שיטת ההרשמה החדשה דרך האינטרנט, שהונהגה באוניברסיטה לראשונה השנה. במסגרת השיטה, הסטודנטים חולקו לזמני רישום שונים לפי הגרלה ו"התחרו" על הקורסים בשיטת "כל הקודם זוכה". בהתאם לכך, אלו שהקדימו להיכנס לאתר ולהירשם זכו בכל הקורסים המבוקשים ובמרצים "הנחשבים". מנגד, אלו שנכנסו לאתר מאוחר יותר, נאלצים להסתפק בקורסים הפחות פופולריים.
"בימים הראשונים להרשמה כל הקורסים הטובים נחטפו", אמרה ל', שלומדת בבר-אילן. "הזוכים בנו מערכת אידאלית ואנחנו נשארנו עם ברירות המחדל". מצבם של סטודנטים שנבחנו במועד ב' או לקחו קורסי קיץ היה אף קשה עוד יותר,
א', סטודנט אחר, מוסיף: "כשהגעתי למחשב להירשם ביום האחרון, התברר לי שכל קורסי הבחירה בכלכלה היו סגורים, כיוון שהמכסה מולאה כבר".
מאגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר-אילן נמסר בתגובה כי הבעיה אינה מוכרת. עם זאת, לאחר בדיקה אמרו שם כי הנתונים נכונים וכי בשנה הבאה תשונה שיטת ההרשמה לשיטת המכרזים. סטודנטים שפנו לאגודה טופלו ובעייתם נפתרה.
השיטה החדשה המונהגת בבר-אילן שונה בתכלית משיטות אחרות, שיוויוניות יותר, בהן נוקטים שאר מוסדות ההשכלה הגבוהה. בירושלים לדוגמא, ההרשמה לקורסים באוניברסיטה מתבצעת בחלון זמנים, בו ניתנת הזדמנות שווה לכולם להזין את בקשותיהם. בתל-אביב מנגד, פועלת שיטת "הבידינג", בה כל סטודנט מחלק נקודות לקורסים בהם הוא מעוניין, ובהתאם לכך הוא בונה את מערכת השעות שלו.
בהנהלת אוניברסיטת בר-אילן אומרים שטענות הסטודנטים אינן נכונות, וכי שיטת ההרשמה החדשה רק מקלה על התהליך. "המערכת כוללת שאלון משוב, עליו ענו אלפי סטודנטים שנרשמו במערכת ושביעות הרצון הייתה רבה", מדגישים בהנהלת האוניברסיטה. באוניברסיטה הוסיפו כי גם לסטודנטים שנרשמים אחרונים, יש אפשרויות בחירה רבות.
לגבי הטענות על סחר בקורסים, אומרים בהנהלת בר-אילן כי המערכת לרישום סטודנטים מונעת כל אפשרות למחוק תלמידים מקורס אחד ולהכניס במקומו סטודנט ספציפי אחר.