גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


כחכות רחל

עינת ברזילי מוצאת באהבתם של רבי עקיבא ורחל מופת לזוגיות אמיתית ואמיצה

עינת ברזילי | 18/8/2005 14:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בכל אהבה "גדולה מהחיים" חייב להתקיים יסוד בלתי אפשרי, כזה שמונע ממנה להתממש ולהיכנע לשגרה השוחקת. אצל רבי עקיבא ורחל היה זה המעמד החברתי. אני יכולה לראות אותם, שרועים במתבן, רחל מניחה ראש עטור שיער שחור סבוך, שהיה רגיל במי ורדים, בחיקו של אהובה, רועה הצאן בעל העיניים הבוערות, והוא לוקט את התבן מתוך שיערה ומבטיח לה להיות ראוי לקורבן שהקריבה עבורו, לתת לה את "ירושלים של זהב".

חודשים אחדים קודם לכן, הייתה רחל הנערה המחוזרת ביותר בארץ יהודה. בת עשירים אצילית, בתו של כלבא שבוע הגאה. אבל היא מואסת בכל השידוכים המיוחסים, ועורגת אל הגבר השתקן בן ה-40, בוחרת לעזוב את בית אביה וללכת אחריו אל חיים של עוני וסיגוף.

"לך ללמוד תורה" היא אומרת, מיטיבה לראות אותו פנימה, "ואני אהיה שלך". "ואת?", הוא שואל. "תישארי כאן לבד? עם התבן? מגיע לך יותר מזה". "מגיע לי בעל שיהיה הכי הרבה שהוא יכול להיות", היא אומרת נחושה. ועקיבא אכן עוזב אותה ל-24 שנים אומללות של עגינות וגעגוע, נוסע כדי לעבור טרנספורמציה ולהפוך מעקיבא, בור פשוט, לרבי עקיבא, ראש קהילה בת 24 אלף זוגות תלמידים.

כשיחזור, רחל כבר לא תהיה העלמה הקורנת  שהייתה. השנים חרשו בה קמטים, חוסר הוודאות והניכור מצד אביה כיבו בה משהו, אך כשהיא נופלת תשושה מציפייה לרגליו של הרב הדגול, הוא מרים אותה ברוך מן האדמה ואומר: "אל תגעו בה. כל מה ששלי - שלה הוא".
התיקון שמבצע הבן

זה המקום לתיאוריות הפמיניסטיות להרים את ראשן, ולקבול על הקורבן והדיכוי מצד הגבר שמשאיר את האישה מאחור בעוד הוא מגשים את שאיפותיו וזוכה בסיפוק וביוקרה. אבל רחל עשתה את הבחירה שלה, והיא לא פעלה כך רק לשם כבודה של תורה או רצונותיו של בעלה. היא פעלה כך עבור עצמה. אישה כמותה לא מסוגלת להסתפק בקרבה ובנגישות של האיש שלה. היא רוצה אותו בגרסה הגבוהה ביותר שלו. חיים של בינוניות רוחנית לצד בן זוג בינוני, הם פשרה בדיוק כמו המרחק והבדידות.

היא תובעת מהנישואים שלה להיות הרבה מעבר לשותפות יומיומית, משפחתית. היא רוצה לקחת חלק בהגשמה העצמית של בעלה והיא זו שדוחפת אותו לכך.

במכתב לפולה, דוד בן גוריון מסביר מדוע עליו לחיות חיי נדודים כשליח ציבור ומדוע עליה להשלים עם אורח חייו. "אני לא יכול להיות פחות, עבורך", הוא כותב לה. "אני לא מוכן להציע לך חיים שאין בהם רעיון, מאבק משותף

שלנו". והיא מבינה.  

את התיקון המאוחר למעשה של רבי עקיבא עושה הבן שלו עם כניסתו לחופה. בליל הכלולות שלו, מספר התלמוד, פותח בנו של רבי עקיבא את הספר ומזמין את אשתו החדשה להתקרב ולהאיר לו. וכך הם רוכנים יחד, כתף אל כתף אל הספר, הוא לומד תורה והיא מאירה לו בעששית עד שעולה השחר. בנו של רבי עקיבא, זה שגדל בהעדר נוכחות אביו לצידה של אם דומיננטית, מציע לאשתו חיים שיש בהם שותפות.

נכון. לא מסופר שהם לומדים יחד, ביחס לתקופה מדובר שרעיון שלא עולה בדעתם, אבל בנו של ר' עקיבא המוותר על מימוש זכות הלילה הראשון, קורא לאשתו להצטרף אליו לדרך. וגם זו בחירה רומנטית. אולי פחות מסעירה מלילות זרועי כוכבים במתבן, אבל בעלת לא פחות משמעות לאושר של שניהם.

בתור הבן של רחל הוא יודע משהו על אהבה ועל כמיהה. בתור הבן של רבי עקיבא, הוא יודע משהו על התעלות תורנית. והוא בוחר בשניהם.

עדכון אחרון : 18/8/2005 14:30
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עינת ברזילי

צילום פרטי

לשעבר עורכת ערוץ היהדות, מבקרת תרבות ודוסית מחמד

לכל הטורים של עינת ברזילי
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים