גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


איך עובדת מכונית היברידית?

ארז בן ארי דורס עוד אניגמה טכנולוגית. והפעם: מכוניות שעובדות על דלק וחשמל

אחרי שנים שבהן המדענים מתריעים שוב ושוב שעוד מעט נישאר כולנו בלי נפט ודלק, הגיע סוף סוף פתרון (לא מלא) לבעיית השימוש המופרז באנרגיה על כבישי העולם. "מכונית היברידית" קוראים לה, ובעברית "בת כלאיים". המשמעות: מכונית בעלת שתי מערכות הנעה, האחת קלאסית ומבוססת על מנוע בעירה, והשנייה חשמלית.

אף שתפוקת הנפט ברחבי העולם אדירה, היא בקושי מספיקה כדי לעמוד בביקוש העצום שיוצרות מיליוני מכוניות, שכל אחד מהן שורפת כמה ליטרים של בנזין ביום. בכל יום נוספים כלי רכב רבים לכבישים, ומקרבים אותנו יותר ויותר ליום שבו תפוקת הבנזין לא תעמוד בדרישה.

מדענים מפתחים כבר מספר שנים כמה פתרונות אפשריים לבעיה. אפשרות אחת היא שימוש בגז כחומר בעירה, אבל זה לא פשוט: הפתרון הזה מצריך דחיסה של הגז למכלים, פעולה מסוכנת למדי. אפשרות אחרת היא שימוש במנועים חשמליים. המגבלה: סוללה היא אמצעי לא יעיל במיוחד לאחסון חשמל. אם נרצה להפעיל רכב בחשמל, יהיה צורך בסוללות רבות, וגם הן יספיקו לנסיעה קצרה לפני שיתרוקנו. הפתרון? גם וגם!
נסיעה עירונית על מנוע חשמלי

במכוניות החשמליות המודרניות מותקנות שתי מערכות הנעה. מערכת אחת היא מנוע בנזין רגיל לגמרי, והשנייה היא מנוע חשמלי, הנעזר במערך סוללות גדול שמותקן בדרך כלל בתא המטען של הרכב. בזמן הנהיגה המחשב של המכונית מנהל את פעולת המנועים בצורה משולבת, כדי להפיק את מיטב הביצועים מצד אחד, ולחסוך דלק מצד שני.

רכיב חשוב ביותר בפעולתן של בנות הכלאיים הוא מערכת טעינת המצברים. המערכת החשמלית אינה חזקה כמו מערכת הבנזין, ולכן גם נסיעה רגילה מרוקנת את המצברים במהירות, ונסיעה מאומצת בעלייה מחסלת אותם באכזריות. כדי להאריך את חיי המצבר משולבת בתמסורת הגלגלים מערכת טעינה. בכל פעם שהנהג לוחץ על דוושת הבלם, מופעל גנרטור (דינמו) שהופך את האנרגיה הקינטית

הנוצרת מהנסיעה של הרכב לחשמל שמוזרם להטענת המצברים. הגנרטור מבוסס על העיקרון הפיזיקלי, שלפיו מגנט הנע בתוך סליל חשמלי גורם ליצירת זרם בסליל, ותוך כדי כך גם נוצרת התנגדות לתנועה הסיבובית של הגלגלים. התנגדות זו מסייעת לרכב להאט וכך גם מאריכה את חייהם של הבלמים, בנוסף לייצור החשמל.

כאמור, המחשב של המכונית מנהל את שני המנועים בצורה חכמה, ומסוגל להפעיל ולכבות אותם בהתאם לתנאי הכביש. בנסיעה מאומצת מנוע הבנזין מספק יותר כוח לרכב; בנסיעה עירונית על כביש שטוח המנוע החשמלי הוא הדומיננטי. זאת גם הסיבה לכך שמכונית היברידית מציעה יחס גבוה יותר של קילומטרים לליטר בנזין בתוך העיר מאשר מחוץ לעיר – בדיוק ההפך ממכונית רגילה.

ישראל: רק שני דגמים

כמו לכל טכנולוגיה, גם למכוניות ההיברידיות יש חסרונות, והעיקרי שבהם הוא הצורך בשמירה על חיי הסוללות. התרוקנות של הסוללות עלולה לקצר את חייהן וכך גם מזג אוויר קיצוני. לטענת היצרנים, אין צורך בטיפול מיוחד, אבל כבר שמענו על כמה מקרים שבהם הסוללות שבקו חיים ועלות ההחלפה היתה גבוהה ביותר.

בתוך זמן קצר נוכל לראות בישראל יותר ויותר מכוניות היברידיות, אבל בינתיים אפשר למצוא בארץ רק שני דגמים – סיוויק IMA של הונדה ופריוס של טויוטה. המכוניות האלה מסוגלות לצמצם את צריכת הדלק שלכם בעשרות אחוזים וגם לשמור על איכות הסביבה.

עדכון אחרון : 26/1/2009 10:53
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים