"הרוח במעטפת": סוף סוף סרט שמצדיק את התלת ממד
הרימייק בכיכובה של כוכבת האקשן האולטימטיבית סקרלט ג'והנסון שובה את הצופה בעיצוב מרשים ושימוש מבריק בתלת ממד, החל מסצנת הפתיחה. רק חבל שהדמויות והעלילה לא מושקעים כמו האפקטים // ביקורת קולנוע
הרוח במעטפת, במאי: רופרט סנדרס

לא פעם ניתנת לנו האפשרות לבחור האם בא לנו לראות סרט חדש בתלת ממד או בדו ממד רגיל, האם בא לנו להוסיף כמה שקלים ולראות אותו עם משקפי פלסטיק. במקרים רבים, סרטים המוקרנים בתלת ממד מתבררים להיות כאלו אשר אינם עושים שום שימוש מעניין או יוצא דופן בשיטה הזאת. חלק מהסרטים אפילו לא מצולמים מראש באופן הזה, אלא מוסיפים את האפקט מאוחר יותר, לא כדי לשפר ולהוסיף על החוויה הקולנועית של הצופה אלא ככל הנראה על מנת להעצים רווחים עבור המפיקים והמפיצים.
לא פעם מצאתי את עצמי מוריד את המשקפיים באמצע סרט ומגלה שאין שום אפקט תלת ממדי על המסך. למעשה רק קומץ קטן של סרטים באמת עשה שימוש בתלת ממד על מנת להעמיק ולהעשיר את חווית הצפייה של הצופה. סרטים כמו "אווטאר", "מקס הזועם כביש הזעם", "ארץ אוז", "כוח משיכה", "הוגו", "גטסבי הגדול" ו"דוקטור סטריינג", הן יצירות קולנועיות בעלות אפקט תלת ממד מרשים. שמעצים את חווית הצפייה, אבל הם מעטים. לכן אני שמח לבשר שלרשימה המכובדת והמצומצמת הזאת מצטרף כעת "הרוח במעטפת".

אפקט תלת ממדי מרשים. ''הרוח במעטפת'' צילום: באדיבות גלובוס מקס
אחרי שכיסחה את הצורה לחלק לא מבוטל מאויבי האנושות בסרטי "הנוקמים" ו"קפטן אמריקה", ואפילו חיסלה צבאות של גנגסטרים ואף את העולם כולו בסרט הפעולה המד"בי-אפוקליפטי המשעשע "לוסי", כבר הבנו שסקרלט ג'והנסון, אשר הקסימה אותנו לפני יותר מעשור בדרמה "אבודים בטוקיו", היא לא רק שחקנית דרמטית טובה אלא גם כוכבת אקשן מרשימה, עד שליהוקה לתפקיד הראשי ב"הרוח במעטפת", סרט פעולה מד"בי המבוסס על סרט מנגה קלאסי, מתבקש. יותר מזאת, בדמות אותה היא משחקת הפעם יש מעין שילוב בין המגניבות של נטשה מסרטי "הנוקמים" לבין המסתוריות והעל אנושיות של 'לוסי', שילוב מעניין בהחלט.
"הרוח במעטפת" הוא בעצם רימייק לסרט האנימציה-מנגה היפני בעל אותו השם אשר נוצר בשנת 1995 והיה מבוסס על סדרת חוברות קומיקס. הסרט המקורי, כמו הרימייק החדש, משלב אלמנטים מתוך סרטי מד"ב מוכרים, מ"בלייד ראנר" ועד "רובוקופ", ומתמקד בשוטרת יוצאת דופן שהיא חצי-רובוטית חצי-אנושית. מייג'ור (ג'והנסון) היא שוטרת שמוחה הושתל בגוף סינטטי המאפשר לה לבצע דברים על אנושיים ולהיות מעין נשק אנושי במלחמה בפשע. בעוד מחסל חמקמק ומסתורי מתנקש בחייהם של עובדי התאגיד אשר יצר את מייג'ור, היא נשלחת לגלות את זהותו ולעצור את פועלו הרצחני. תוך כדי מסע החקירה שהיא מנהלת בסביבתה האורבנית-עתידנית עתירת גורדי השחקים ועמוסת ההולוגרמות הפרסומיות, היא מתחילה לחוות הבלחות של זיכרונות מעברה, מהתקופה בה עדיין הייתה בשר ודם. בעוד היא דולקת אחר הפושע החמקמק, היא מגלה פרטים משמעותיים על עברה העוזרים לה לגבש מחדש את זהותה.

סצנות אקשן אפקטיביות בסגנון ''המטריקס''. ''הרוח במעטפת'' צילום: באדיבות גלובוס מקס
כמו בסרטים מהם הוא משאיל את רעיונותיו, "הרוח במעטפת" עוסק בשאלות של זהות ואנושיות בעולם בו הטכנולוגיה המחלחלת אל כל תחומי החיים מאיימת להשתלט גם על החיים עצמם, להשיל מהאדם את צלמו ולהותיר אותו עם נשמתו או מוחו בלבד, כלוא בתוך עטיפה מהונדסת.
הסרט החדש משמר לא מעט מן הרעיונות הכתובים והוויזואליים של הסרט המקורי. סיקוונס הפתיחה המרשים של הסרט מבליט אותם היטב תוך שהוא מראה כיצד גוף סינטטי-רובוטי נרקם, נבנה מן היסוד ומעוצב כולו סביב מוח אנושי המוטמע בראשו. זוהי סצנה מרהיבה, עשירה בצבעים חזקים, זוויות צילום מפתיעות וכזו העושה שימוש מצוין בתלת ממד על מנת לחשוף אותנו אל הרעיון המרכזי של הסרט, אל הולדתה מחדש של הדמות הראשית שלו, ולקרב אותנו אל תוך העולם העתידני בו הוא מתרחש.

כוכבת אקשן מרשימה. סקרלט ג'והנסון ב''הרוח במעטפת'' צילום: באדיבות גלובוס מקס
למרות אפקט התלת ממד המעשיר אותו ויזואלית, העלילה והדמויות נותרות די שטוחות, וחבל. בניגוד לסרטים עליהם הוא נשען, "הרוח במעטפת" הרבה פחות מורכב מהם. כשמתפוגגת ההתלהבות התלת ממדית, מגלים שהסרט אמנם עמוס בסצנות אקשן אפקטיביות בסגנון "המטריקס", עיצוב אומנותי מרשים בהשראת "בלייד ראנר" ועלילה המזכירה-משאילה לא מעט מן הרעיונות של "רובוקופ", אך הגרסה החדשה בבימויו של רופרט סנדרס ("היפה והצייד") לא מחדשת הרבה בסופו של דבר. לזכותו יאמר שהסרט הוא בהחלט נראה מצוין, תודות גם לסקרלט ג'והנסון היפהפייה, בתספורת מעוצבת למשעי ותלבושת סופר צמודה.
לצד ג'והנסון מופיעים פילו אסבק ("משחקי הכס", "לוסי") בתפקיד השותף שלה לחקירה, הבמאי-שחקן היפני טקשי קיטנו ("קיקוג'ירו", "אחי") משחק את הבוס שלה וג'ולייט בינוש היא המדענית שיוצרת אותה.