יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי חדשות

"מקור כל המוזיקה המערבית – בשירת הלווים במקדש"

פרופ' אדווין סרוסי מהאוניברסיטה העברית: ייתכן שהלחן המושר בבתי הכנסת הספרדיים בשירת הים מקורו בשירת הלוויים בבית המקדש השני

מאת  ארנון סגל
ט״ו בשבט ה׳תשפ״ה (13/02/2025 07:38)

פרופ' אדווין סרוסי. צילום: נעם ריבקין פנטון- פלאש 90 פורטרט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים קיימה כנס בחנוכה האחרון, שבו השתתף פרופ' אדווין סרוסי, חוקר מוזיקה יהודית מהאוניברסיטה העברית. בהרצאתו, שכותרתה "איך נשמעה המוזיקה בבית המקדש?", הוא אמר: "לאורך חמשת העשורים שחלפו העברתי מאות הרצאות על מוזיקה יהודית בארץ ובעולם לקהלים רחבים, יהודים ולא יהודים. ללא קשר לנושא ההרצאה, תמיד נשאלתי 'איך נשמעה המוזיקה בבית המקדש?'"

השאלות התכופות גרמו לו להעמיק בעניין. סרוסי הזכיר בהרצאה גורם משמעותי – אם כי אלמוני – בתולדות המוזיקה היהודית ובמחקרו: החזן דוד אהרן די־סולה מלונדון, בן המאה ה־19. הוא פרסם בשנת 1857 "ספר חשוב ביותר לחקר המוזיקה אצל היהודים הספרדים בשם 'המנגינות העתיקות'", שכולל תווים. "בפתח ספרו", המשיך סרוסי, "הוא הגדיר את מטרת מדעי היהדות החדשים דאז, שבהם ראה את עצמו שותף, 'לשמר, לפרש ולבאר את האוצרות והשאריות מזמנים עברו'".

"'זמנים עברו' מבחינת המוזיקה של היהודים", מבהיר סרוסי, "מתחילים מימי בית שני. הפאר המוזיקלי של עבודת בית המקדש המתואר במקרא מוכיח לדי־סולה את השלמות המוזיקלית שבני ישראל השיגו בימי קדם".

סרוסי מסביר שדי־סולה סבר שגם "ראשית המוזיקה של הנוצרים – שם קוד לראשית תולדות המוזיקה המערבית – מקורה בבית המקדש של היהודים. חורבן הבית היה אם כן גם חורבנו של הזיכרון המוזיקלי המפואר הזה. אך לא אלמן ישראל: הגליה, רדיפות ופיזור בין האומות לא הותירו ליהודים ברירה אלא לשקם את עבודת המקדש במקדשי המעט, וכך לשחזר מתוך דמדומי הזיכרון את הממד המוזיקלי של עבודת השפתיים".

תווי שירת הים בתחתית שער החומש, 1693

כסימוכין לכך שמקור המוזיקה של הנוצרים בבית המקדש היהודי, ציטט די־סולה את אחד מראשוני ההיסטוריונים של תולדות המוזיקה במערב שסבר אף הוא כך, המלחין האיטלקי ג'ובאני בטיסטה מרטיני (1706־1784).

בספרו די־סולה טוען לעליונות של המסורת המוזיקלית היהודית הספרדית על פני זו האשכנזית. הספרדים, לדבריו, שמרו על הפשטות של המוזיקה היהודית הקדומה, שפחות השתנתה בקרבם מכיוון שסגנון התפילה בבתי הכנסת שלהם שמרני יותר. הוא טוען לנאמנות גדולה יותר של היהודים הספרדים לזיכרון המוזיקלי היהודי ארוך הטווח, לעומת האשכנזים – שנטו לשינויים מפעם לפעם.

"האמונה הזו", מוסיף סרוסי, "הנטועה ברעיון האסתטי שמה שפשוט יותר הוא גם אותנטי יותר, מביאה את די־סולה לטעון לקדמות כל מנגינה באוסף שלו. שתי מנגינות באוסף שלו, טען די־סולה, עתיקות ביותר, וייתכן שאפשר להתחקות אחריהן עד לימי בית שני". הראשונה היא לחן לברכת כוהנים, והשנייה היא הלחן הספרדי המסורתי לשירת הים, המושר מדי יום ב"פסוקי דזמרה" בבתי הכנסת.

דמיון מדהים

לפי חז"ל, אכן היו שרים את שירת הים בעבודת המקדש. בתלמוד הבבלי במסכת ראש השנה, דף ל"א עמוד א', נכתב שהלוויים היו משוררים אותה בכל שעת מנחה של שבת. לדברי פרופ' סרוסי, התווים שדי־סולה רשם לשירת הים ב־1857 "מעידים על שימור מופלא", מפני שהם זהים כמעט לחלוטין למנגינה הנוכחית של הספרדים בבתי הכנסת בימינו.

"די־סולה היה זהיר בהערכה שלו", מציין הפרופסור, "מכיוון שרוב היהודים הספרדים שהכיר באמסטרדם ובלונדון היו במקורם בני צפון אפריקה ואיטליה, די־סולה העריך שסביר כי מוצאו של הלחן מימי תור הזהב בספרד. הוא התייחס בספקנות רבה לאלה שטענו שאת הלחן הזה שרו בני ישראל לא רק בבית המקדש, אלא עוד בעת קריעת ים סוף".

"פחות זהיר ממנו היה רברנד פרנסיס ליון כהן (1862־1934), עורך החלק של המוזיקה באנציקלופדיה היהודית החשובה ביותר דאז באנגלית, שהכיר היטב את ספרו של די־סולה.

בין מאמריו על הלחנים של התפילות כלול אחד שבו השווה את הלחן הספרדי לשירת הים לאופן קריאת פסוקי שירת הים בידי האשכנזים בשבת שירה ובשביעי של פסח, לאור מה שפירש כדמיון מדהים בין המנגינות הספרדיות והאשכנזיות של השירה הזו. הוא כתב על מנגינת שירת הים שהיא "בסבירות מסוימת מגלמת שריד אמיתי של המוזיקה בבית המקדש".

פרופ' אדווין סרוסי.
צילום: נעם ריבקין פנטון- פלאש 90

"אינני יכול לאשר שאלו הצלילים שהשמיעו הלוויים בבית המקדש בשעת מנחה של שבת תוך עריכת הקורבן", מבהיר סרוסי, "אבל עדות אחת מאששת את הטענה שהלחן הספרדי של שירת הים בן לפחות כמה מאות שנים". מדובר על שבתי משורר בס, בעל הפירוש "שפתי חכמים" לתורה, מדפיס במקצועו. בבואו לעצב שער לחומש המפואר שהדפיס בשנת 1693 עם פירושו, החליט בס להוסיף בשער החומש את תווי הפסוק "אז ישיר משה". בס היה זמר במקהלת בית הכנסת העתיק של פראג בצעירותו, לפני שהיגר לאמסטרדם. בהולנד של ימיו הוא התוודע לצלילים שהושמעו בבית הכנסת הפורטוגזי המפואר בעיר שנוסד ב־1675. לכן כנראה החליט לאייר את השער בתווי "אז ישיר משה" שידידיו הפורטוגזים ודאי מסרו לו.

כל תו באיור של שבתי בס זהה להפליא לתווים שדי־סולה פרסם במאה ה־19 וללחן שהקהילות הספרדיות שרות עד ימינו. לדברי סרוסי, "הנה המשכיות של זיכרון מוזיקלי ספרדי מתועדת, בת 350 שנה לפחות. ואם ב־350 שנה האחרונות – שנים של זעזועים חברתיים ותרבותיים מרחיקי לכת לכל העם היהודי – המנגינה הזו שרדה ללא פגע, למה שלא נניח שאף בתקופות קודמות היא השתמרה כמות שהיא?", הוא טוען.

החוקר מזכיר גם את פירושו של דון יצחק אברבנאל לפסוק הראשון של שירת הים, "פירוש ארוך ומפותל בן כמה עמודים, שעד היום מתמיה את הלומדים. כשאברבנאל דן ביחס בין הטקסט של שירת הים לבין הניגון שלה, המפתח לפירוש שלו לעניות דעתי הוא גרסה של הלחן הספרדי המוכר. אם אברבנאל הכיר את הלחן שלנו, אנו כבר די בביטחון חוזרים לספרד שלפני הגירוש" – כלומר, יותר מ־500 שנים לאחור.

"העניין הציבורי הרב במוזיקה של בית המקדש", מניח סרוסי לסיום, "לא ירד מהפרק בזמן הקרוב. הצורך הקיומי בחיזוק תודעת ההמשכיות של העם היהודי מאז ועד היום מניע גם יהודים מודרניים לחפש את הקשר לנקודת האפס".

תגיות: אדווין סרוסידף הביתהר הביתשירת הים

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    בין טפטוף לגשם ועננות: תחזית מזג האוויר

    הידיעה הבאה

    לקראת הרמאדן: המשטרה והחקלאים נערכים לעלייה בגניבות בקר

    כתבות קשורות

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    אביגיל זית
    03-05-2025

    שר החינוך יואב קיש, שעד כה תמך בשביתה של הסתדרות המורים, מגבה כעת את הממשלה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה...

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    ישי אלמקייס
    03-05-2025

    בצה"ל מזהים כי הלחץ הצבאי לא אפקטיבי כלפי חמאס ומחליטים להרחיב אותו ואת הפעולה בכל הרצועה

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    ישי אלמקייס
    03-05-2025

    במסגרת פעולות ביהודה ושמרון, נעצרו בחודש האחרון כ-290 מבוקשים, הוחרמו כ-60 נשקים ומאות אלפי שקלים של כספי טרור, ונהרסו שלושה...

    הידיעה הבאה
    לקראת הרמאדן: המשטרה והחקלאים נערכים לעלייה בגניבות בקר

    לקראת הרמאדן: המשטרה והחקלאים נערכים לעלייה בגניבות בקר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD