בעקבות חזרתן של התצפיתניות שנחטפו בשבת האחרונה וחזרתם הצפויה של חטופים נוספים לישראל בשבת הקרובה, עולה השאלה האם מותר בצאת השבת לצפות בסרטונים שצולמו בשבת? האם ניתן להקל בכך?
שאלות מהסוג הזה עלו כבר בעבר, אחרי שחטופים שוחררו במבצעים צבאיים שנערכו בשבת ובעקבות אירועים אחרים שהעלו את המתח בין המעורבת העמוקה של כל אזרחי המדינה בסוגיית החטופים ובין המחויבות של יהודים דתיים לשמור את ההלכה. הרב יוסף צבי רימון, ראש הישיבה במרכז האקדמי לב, נשיא תנועת המזרחי העולמית, יו"ר עמותת סולמות ורבה של המועצה האזורית גוש עציון, נשאל בנושא המורכב. הרב רימון התייחס לאיסור ליהנות אחרי השבת ממעשה אסור שנעשה בשבת – כמובן ששחרור החטופים בכל דרך שהיא מותרת בשבת אך הצילום של המאורע אסור.

"אנו מתרגשים ושמחים מאוד לראות את החטופים היקרים. חיכינו זמן רב מאוד, בבכי, בדמעות ובתפילות, לראותם חיים איתנו. אולם, האם ניתן לצפות בסרטונים שצולמו בשבת?", שאל הרב רימון.
הרב רימון התייחס בתשובתו לשיקולים להקל ולהחמיר ולבסוף פסק להקל. הרב רימון כותב כי פסק כך כיוון שהצפייה מחזקת ומעודדת ונותנת תקווה ואמונה בתקופה מורכבת זו, וכן כי האירוע עצמו הוא בגדר מצווה ולא חילול שבת וכי מדובר באירוע חד-פעמי ולא קבוע. הרב רימון הוסיף ואמר "בעזרת ה' שנזכה לראות את יתר החטופים חוזרים, שה' יסייע בעדנו שהמחבלים ששוחרו (ושאר המחבלים) לא יוכלו לפגוע בנו לרעה, ושכל המהלך הזה וכל המלחמה הזו, תוביל את עם ישראל לטוב".
בתשובתו המלאה, הרב רימון כתב: "הגמרא בכתובות (לד.) מציגה שלוש שיטות מרכזיות בדין מעשה שבת:
- רבי מאיר סובר שבשוגג מותר להשתמש במלאכה מיד, ובמזיד מותר במוצאי שבת.
- רבי יהודה מחמיר יותר וקובע שבשוגג מותר רק במוצאי שבת, ובמזיד אסור למבשל עצמו לעולם.
- רבי יוחנן הסנדלר מחמיר ביותר: בשוגג אוסר למבשל לעולם ולאחרים במוצ"ש, ובמזיד אוסר לכולם לעולם.
השו"ע (תחילת סימן שי"ח) פסק כשיטת רבי יהודה, אך המשנה ברורה (סימן שי"ח) מציין שבמקום צורך אפשר להקל כשיטת רבי מאיר.
סוגיית "בכדי שיעשו":
שאלה מרכזית נוספת היא האם יש צורך להמתין במוצאי שבת זמן שהיה לוקח לעשות את המלאכה ("בכדי שיעשו"). הרא"ש (חולין פ"א) קובע שאין צורך בהמתנה זו במלאכת ישראל, בשונה ממלאכת גוי, וכך פסק השו"ע. יש הסוברים שיש להמתין כאשר מדובר על יהודי כיום (שימשיך לחלל שבת גם עבור אחרים).

בעניין סרטונים, יש צדדים להקל ולהחמיר:
שיקולים להקל:
- דעת פוסקים רבים שאין צורך להמתין "בכדי שיעשו" במלאכת ישראל
- יש הסוברים שמי שנעשתה המלאכה עבורו לא נחשב כמבשל עצמו
- כנראה שמדובר באיסור דרבנן, שיש בו מקום להקל בספקות
שיקולים להחמיר:
- אי אפשר לצלם במוצ"ש אירוע שהתרחש בשבת, ולכן אולי "בכדי שיעשו" הוא לעולם
- לפי רבי יהודה, יתכן שיש איסור עולם כשנעשה עבור אחרים
למעשה, במקרה הספציפי של סרטוני החטופים יש סיבות להקל:
- מדובר באירוע חד-פעמי ולא קבוע
- האירוע עצמו הוא בגדר מצווה ולא חילול שבת
- הצפייה מחזקת ומעודדת ונותנת תקווה ואמונה בתקופה מורכבת זו
אמנם, יש לסייג בכמה דברים:
- אין להרחיב היתר זה לצילומים קבועים כמו משחקי ספורט
- ההיתר תקף רק כשיש ערך רוחני או נפשי בצפייה
- עדיף לצפות בסרטונים שצולמו אחרי שבת כשאפשר
לכן, למעשה, למרות שלכתחילה עדיף להימנע מצפייה בסרטונים שצולמו בשבת, במקרה הייחודי של סרטוני החטופים יש מקום להקל, במיוחד כאשר הצפייה מחזקת ומעודדת בתקופה מורכבת זו (ואם אפשר לצפות בסרטונים שצולמו לאחר השבת, הדבר עדיף). חשוב להדגיש שהיתר זה מוגבל למקרה המיוחד של שחרור חטופים ואינו חל על צילומים שגרתיים של חילול שבת, כדוגמת משחקי ספורט.
בע"ה שנזכה לראות את יתר החטופים חוזרים, שה' יסייע בעדנו שהמחבלים ששוחרו (ושאר המחבלים) לא יוכלו לפגוע בנו לרעה, ושכל המהלך הזה וכל המלחמה הזו, תוביל את עם ישראל לטוב.
בשורות טובות בע"ה".
הרב יוסף צבי רימון הוא ראש הישיבה במרכז האקדמי לב, נשיא תנועת המזרחי העולמית, יו"ר עמותת סולמות ורבה של המועצה האזורית גוש עציון.