ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה היום (ג') דיון בנושא הפערים במענים החינוכיים לתלמידים המפונים מגבול הצפון, מהם עלה כי 16,710 תלמידים פונו מ-43 ישובים במחוז הצפון ועברו למוסדות חינוך קיימים או ארעיים בנקודות הפינוי.
חברת הכנסת אפרת רייטן שיזמה את הדיון אמרה כי "נציגי היישובים והצוותים החינוכיים מדווחים על פערים אקוטיים במסגרות החינוך. בתי הספר שהוקמו במרכזי הפינוי מתמודדים עם מחסור במורים ובאנשי צוות, מחסור בכיתות, וקושי ביישום תכנית לימודים לאור חוסר הוודאות והשינויים התכופים. מרבית בתי הספר פועלים רק ארבעה ימים בשבוע ולמשך שעות בודדות בכל יום, וכן ישנם תלמידים הלומדים ב'משמרת שנייה' ומתחילים את יום הלימודים בשעות הצהריים. זאת, על רקע תקופת הבגרויות המתקרבת, כאשר לא ברור היכן ייבחנו התלמידים וכיצד יסופקו להם התנאים המתאימים ללמידה".

מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, אורנה שמחון סיפרה כי "היום יתקיים דיון עם שר החינוך במטרה לבדוק כיצד ניתן להקל על התלמידים בבחינות הבגרות בדרכים נוספות ממה שיש כיום. אם לא היינו מתעקשים שתלמידים יבואו ללימודים וייגשו לבחינות, היינו מוצאים אותם במלונות ובמסעדות. גם מבחינת המל"ג אנו לא יכולים לחלק תעודות בגרות למי שלא מגיע".
יו"ר הוועדה חבר הכנסת יוסף טייב טען: "אני לא מבין את התעקשות משרד החינוך לא לתת להם להיבחן בצורה אחרת. ברור שעם כל המאמץ, התלמידים המפונים אינם מקבלים את מלוא הלימודים שהיו לומדים אם היו נשארים במקומם. אין לדרוש מתלמידים מפונים לגשת לבחינות הבגרות הרגילות, כיוון שלא למדו את מלוא החומר הנדרש לבגרות. עבור התלמידים אלה יש לחבר בחינות רק על החומר שלמדו".
עופר זפרני, מנהל תיכון דנציגר קריית שמונה מארגון מנהלי בתי הספר – מנהיגים, סיפר: "לתלמידים מגיע לצאת עם תעודות טובות. הם לא יכולים להיבחן כמו כל התלמידים האחרים בארץ ולכן אני חושב שבחינות פנימיות שתואמות את החומר שהם לומדים זו דרישה בסיסית".
ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן סיפר כי "הבעיה באירוע הזה – אם יש קושי לאתר מורים, וקושי לדעת איפה התלמידים נמצאים, איך אפשר לדעת בכלל באיזה רמה פדגוגית הוא נמצא? מנהלי בתי הספר מתריעים שיהיו רק כ30-40 אחוזי זכאות לבגרות".
מנהלת קהילת הגושרים, מורן ברוסטין הוסיפה: "אני לא יודעת מה יהיה שנה הבאה אבל שנת הלימודים הזאת אבודה. אם אתם רוצים להרוג את הצפון תכריזו מעכשיו ששנת הלימודים לא תיפתח. מה אני אמורה להגיד לתלמידה מצטיינת שבקושי ניגשת לבגרות של שלוש יחידות? איפה מנהלת תקומה?".