יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי חדשות

האם יוחלו לראשונה אגרות גודש בישראל?

רפורמה בתחום התחבורה שנחשפה מעלה את נושא אגרות הגוש, שהחלטת ממשלה לגביהן קיימת כבר למעלה מעשור. כל המידע על אגרות אלה ולמה הן טובות

מאת  ריקי ממן
ה׳ באב ה׳תשפ״א (14/07/2021 15:33)
בתוך חדשות
צילום: יהושע יוסף

פקקים. צילום: יהושע יוסף

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

טיוטת חוק ההסדרים שנחשפה השבוע מציגה רפורמה בתחום התחבורה, הכוללת אגרות גודש, שמשרד האוצר מנסה לקדם כבר מספר שנים. החלטת ממשלה כי שר התחבורה צריך לבחון החלת אגרות גודש קיימת כבר מ־2008, בהתאם להמלצות ה־OECD, אך לא קודמה בעבר בגלל התנגדות משרד התחבורה. גם עכשיו התוכנית כפופה לאישור משרד התחבורה, וכפי שהבהיר אתמול (ג') שר האוצר ליברמן היא לא תקודם אם שרת התחבורה מרב מיכאלי לא תאשר זאת.

העומסים הכבדים בכבישים מחייבים את מדינת ישראל לשקול פתרונות חדשים ויצירתיים, בשל העלות המשקית הגבוהה שלהם. פקקים ממושכים משמעם אובדן שעות עבודה ועל כן פגיעה בפריון, פגיעה בשעות הפנאי ובאיכות החיים של התושבים, וכן פגיעה באיכות הסביבה ותרומה לזיהום האוויר הכבד. הנזק המשקי הנגרם מאובדן הזמן בפקקים מוערך על ידי משרד האוצר בכ־15־20 מיליארד שקל בשנה, רובו בגוש דן. מיסוי הרכב הנוכחי לא משקף את הנזק הנגרם מנסיעה ברכב פרטי – רובו נעשה בעת רכישת הרכב או הדלק (מס בלו) – אבל ממסה באופן זהה מי שנוסע בכבישי הפריפריה הריקים ומי שנוסע לתל־אביב בשעות העומס. הניסיון לשפר את התחבורה הציבורית ולשכנע אנשים לעבור אליה אינו מצליח עד כה. שיפור תשתיות התחבורה הציבורית הוא איטי ויקר, וקצב העלייה ברמת החיים וגידול האוכלוסייה גבוה בהרבה.

אגרת גודש היא אמצעי מקובל להפחתת העומס בכבישים באמצעות תמחור הדרך. בדומה לנתיב המהיר בכניסה לתל־אביב, מתבקשים הנוסעים בכביש בשעות העומס לשלם מחיר קבוע מראש או גמיש על פי העומס בכבישים. תמחור הנסיעה מסייע לשינוי התנהגות בקרב הנהגים כיוון שהוא מציב "תג מחיר" על השימוש בכביש. הם יכולים לבחור אם להקדים או לאחר את הגעתם, לוותר על הנסיעה, לנסוע בדרך ארוכה ועוקפת, או לנסוע בתחבורה ציבורית.

על פי התוכנית של משרד האוצר, גוש דן יחולק לשלוש טבעות (פנימית, תיכונה וחיצונית) שתשמשנה כאזורי תשלום שונים. בנסיעה לעבר הטבעת הפנימית בין השעות 6:30־10:00 ייגבה תשלום של חמישה שקלים לטבעת החיצונית, 10 שקלים לטבעת התיכונה, ו־10 שקלים נוספים לטבעת הפנימית. בנסיעה לכל כיוון בין השעות 15:00־19:00 ייגבה תשלום של 2.5 שקלים על נסיעה בטבעת החיצונית, חמישה שקלים לטבעת התיכונה וחמישה שקלים נוספים לטבעת הפנימית.

האכיפה תתבצע על ידי רשת מצלמות, ובעלי רכבים יוכלו להתקין רכיב זיהוי תמורת תשלום מוזל. במקום 10 שקלים התשלום יעמוד על שבעה שקלים, 3.5 שקלים במקום חמישה שקלים ובמקום 2.5 שקלים – רק שני שקלים. התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים.

אגרות הגודש לא יחולו על תחבורה ציבורית לסוגיה ועל רכבי חירום. רוכבי אופנועים ישלמו מחצית מהמחיר, ונהגי משאיות ישלמו מחיר כפול. שר האוצר יהיה רשאי להעניק הנחה או פטור מתשלום גם על רכבים פרטיים עם תפוסה מלאה. התעריפים יעודכנו מדי שנה, והחל מחודש דצמבר 2025 אם מצב העומס יחמיר, שעות העומס יורחבו בחצי שעה נוספת. אגרות הגודש יוכרו כמס לכל דבר ועניין, מעסיקים יוכלו לזקוף את ההוצאות כהטבות מעסיק ועצמאים יוכלו לכלול את התשלום תחת הוצאות אחזקת רכב.

ההכנסות הצפויות מאגרות הגודש נאמדות בכ־1.3 מיליארד שקלים, שאת חלקם מבקש האוצר להפנות לטובת שיפור מערך התחבורה הציבורית בגוש דן. התוכנית לשדרוג שירות התחבורה הציבורית יכלול שיפור תדירות קווים קיימים, הפעלת קווים מהירים חדשים לנסיעות בין הטבעות החדשות, והפעלת תחבורה ציבורית עם מוצא או יעד גמישים. שאר ההכנסות יופנו לטובת מימון פרויקט המטרו בגוש דן. בנוסף, משרד האוצר יקצה 550 מיליון שקלים עלות חד פעמית לפריסת מצלמות הניטור.

ועדת מעקב שישתתפו בה נציגי משרד האוצר, נציגי רשות המיסים ונציג משרד התחבורה תבחן את הצלחת התוכנית, תדווח על נתוני הנסיעה והתשלומים לשר התחבורה ולציבור ותגבש המלצות בנוגע לשינוי תוואי הטבעות, הרחבת ההסדר לאזורים נוספים ועדכונים אפשריים בנושא גביית תשלום הדרך ומעבר לתשלום על פי קילומטר.

תגיות: אגרות גודשגוש דןעומסים בכבישיםפקקיםתל אביב

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    אהבה אמיתית לא מונעת בגידות. אז מה כן?

    הידיעה הבאה

    חזון דניאלה: "מסע של 15 שנה שהוליד את התפרצות ההתיישבות העכשווית"

    הידיעה הבאה
    אחרי מבצע המאחזים ההמוני, תנועת נחלה מבטיחה: "רק התחלנו"

    חזון דניאלה: "מסע של 15 שנה שהוליד את התפרצות ההתיישבות העכשווית"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD