2.3 מיליארד שקל: כבישי יו"ש משודרגים בתוכנית ענק

מאזור קדומים ועד קריית־ארבע, ציר 60 והכבישים העוטפים אותו יורחבו וישופרו: "זאת ריבונות בפועל"

כביש ביהודה ושומרון. צילום: מרים צחי

"ישראל תפנה את האזור, לכן אין סיבה להשקיע בו", כך חשבו בעבר על יהודה ושומרון. אבל שבוע שעבר הציגה שרת התחבורה מירי רגב לראשי מועצת יש"ע ולראש המנהל האזרחי מקבץ מיזמי תחבורה ביו"ש, ובמרכזו כביש עוקף בית־אומר ואל־ערוב עליו הכריזה כי בכוונתה לקרוא אותו ע"ש מחדשי היישוב היהודי בחברון, הרב והרבנית משה ומרים לוינגר. אוסף התוכניות נועד לשפר את הניידות, הבטיחות ואיכות החיים במרחב ששטחו 5,600 קמ"ר – כחמישית משטח הארץ.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– הכלי המכריע במלחמת נגורנו־קרבאך: הכטב"ם
– בזמן המגפה: ייצור החשמל ממקורות מתחדשים בסימן צמיחה
– חיל האוויר קיבל חמקן ניסויים ייחודי: "מטוס משנה משוואה"

"בעבר היינו רואים את 'מפה 1' – התכנון הכלל־ארצי הרשמי – ובה פזורות נקודות רבות בכל הארץ, ובמרכזה שטח אפור גדול של יהודה ושומרון", אומר גורם מוסמך בהתיישבות. "לא הייתה כאן שום תוכנית. אפס תכנון". אך כעת מקודמת תוכנית האב לתחבורה ביו"ש, בעלות של 2.3 מיליארד שקלים לחמש שנים, המיועדת לחיבור הפריפריה למרכז. היא כוללת פיתוח כבישים ושדרוגם, פתרונות לצמתים מסוכנים, דגש על בטיחות ותחבורה ציבורית, רציפות תנועה בין היישובים וחיבור נוח למטרופולינים, והכול לרווחת כלל האוכלוסיה, יהודים וערבים. מועדי התכנית מתייחסים לטווח זמן קצר – לשנת 2025, טווח בינוני – לשנת 2035 וטווח רחוק – לשנת 2045.

על התוכנית עמלו במשרד התחבורה בהובלת צוות תחבורה בירושלים, והיא חייבה התמודדות עם אתגרי תחבורה וביטחון, בעיות משפטיות ומעורבות של המנהל האזרחי בצה"ל והרשות הפלסטינית. בין השאר כלולים בתוכנית מיזמי כביש 60, שחלקם כבר בביצוע: כביש עוקף חווארה יפתח גישה מהירה ליישובי גב ההר; כביש לוינגר העוקף את בית־אומר ואל־ערוב יקצר את הדרך בין צומת גוש עציון לקריית־ארבע; כביש 55 בין קדומים לכפר־סבא ישודרג, וכך גם כביש קלנדיה־ירושלים; יורחבו כביש 437 באזור מעבר חיזמה וכביש 375 מצור־הדסה עד כביש המנהרות; נתיב תחבורה ציבורית ייסלל בכביש 446 שילת־מודיעין ובכביש 505 בין אריאל לצומת תפוח; כביש המנהרות יוכפל ועוד.

השרה רגב מסרה שתכנון תחבורתי נכון מאפשר ניידות, זמינות משאבים, איכות חיים וצמיחה, ושהתוכנית נוצרה "אחרי פגישות עם ראשי היישובים, קשב לצרכים בשטח וראייה אסטרטגית". יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני אמר לשרה: "אם התוכנית הייתה מבוצעת לפני עשר שנים, היו גרים היום ביו"ש מיליון ישראלים. התוכנית מחברת את ההתיישבות לשאר המדינה, ועושה ריבונות בפועל. זה הזמן להפוך אותה למעשית בשטח".