עדכוני תוכנה ושינויים אחרים באופן הפעלתם של מטוסי בואינג 737 מקס יאפשרו לחברת אמריקן איירליינס לחזור להפעיל בקרוב את מטוסי הסדרה המושבתים. "אמריקן איירליינס מצפה שהעדכונים יובילו לאישור מחודש של הפעלת המטוס בהמשך השנה, ולחזרה לשירות מסחרי בינואר 2020", נמסר מחברת התעופה הגדולה בעולם.
למרות הכרזת "אמריקן", פקידי רשות התעופה הפדרלית טוענים שלא נקבע תאריך לביטול קרקוע המטוסים ולחזרתם לשירות. "הרשות עוקבת אחר התהליך, בלא לוח זמנים קבוע מראש, לקראת השבתן של טיסות הנוסעים של בואינג 737 מקס", נמסר מהסוכנות הממשלתית. "הרשות ממשיכה להעריך את עדכוני התוכנה של בואינג והיא עדיין מפתחת את דרישות ההכשרה הנחוצות".
מטוסי 737 מקס של חברות התעופה האמריקניות הגדולות האחרות, סאות'ווסט ויונייטד איירליינס, אינם מופיעים בלוחות הזמנים שלהן עד 5 בינואר ועד 19 בדצמבר, בהתאמה.

ההכרזה של אמריקן מגיעה כשבעה חודשים לאחר שרגולטורים בכל רחבי העולם קרקעו את מטוסי המקס בעקבות שתי התרסקויות קטלניות שהביאו למותם של 346 בני אדם. ב־29 באוקטובר תצוין שנה להתרסקות טיסת ליון אייר, שצנחה לים ג'אווה זמן מה לאחר ההמראה והביאה למותם של 189 הנוסעים ואנשי הצוות על הסיפון.
דו"ח סופי על ההתרסקות יפורסם עד סוף השנה. פחות מחמישה חודשים לאחר מכן, מטוס 737 מקס בטיסה של אתיופיאן איירליינס התרסק לאחר המראתו מאדיס־אבבה ב־10 במארס, והביא למותם של כל 175 הנמצאים על הסיפון. בשני המקרים, חקירות מקדמיות הצביעו על בעיות במערכת מניעת ההזדקרות MCAS.
שתי ההתרסקויות הובילו לביקורת גוברת על תהליכי האישור של בטיחות הטיסה בגרסה החדשה של מטוס ה־737, ועל תפקידה של בואינג בהליך. בקונגרס אמריקני מתחו ביקורת חריפה על הסוכנות הפדרלית ועל יצרנית המטוסים, וביקורת דומה נמתחה מצד משרד התחבורה הפדרלי ומשרד המשפטים.
בואינג עבדה בחודשים האחרונים על עדכוני תוכנה ל־MCAS, מאמץ שלפי החברה כלל מאות שעות ניתוח תוכנה, בדיקות מעבדה והדמיה. היא גם ערכה שתי טיסות ניסוי, כולל מבחן בשיתוף רשות התעופה הפדרלית, שחייבת לאשר את השינויים לפני שתתיר את חזרתם של המטוסים לשירות.
תרגם: ישי פלג