ניצב בדימוס שחר איילון, מנכ"ל רכבת ישראל, היה אמור לצאת בתחילת השבוע לחופשה פרטית בחו"ל. ביום ראשון הוא קיבל שיחה מפתיעה מבחינתו. על הקו היה יו"ר דירקטוריון הרכבת, אלוף במיל' דן הראל, שדרש ממנו להניח את המפתחות ולהתפטר. הוא הציע לו לחסוך לכל הנוגעים בדבר כאבי ראש ומלחמות מיותרות, ולהודיע ביוזמתו כביכול כי בחר לפרוש מהתפקיד. היום הודיע דירקטוריון הרכבת כי החליט לזמן את איילון לשימוע לפני פיטורין ביום שלישי הקרוב.
איילון עצמו הופתע אולי, אך רבים אחרים אמרו השבוע כי המהלך היה צפוי. לדבריהם איילון חישב את קיצו לאחור בעקבות תקופה קשה של מחדלים ברכבת ישראל, החל מעומסים בלתי־נסבלים ברכבות כתוצאה ממחסור בקרונות, דרך תקלות בלתי־פוסקות בקו המהיר לירושלים שהושק רק במחציתו לפני כחודשיים, ועד הפסדי עתק שנרשמו ברבעון השלישי של השנה. אבל מקורביו של איילון אמרו לנו השבוע שהוא לא מתכוון להרים ידיים. לדבריהם הוא דווקא זוכה לתמיכה ולהערכה, והוא מתכוון להיאבק כדי להישאר בתפקידו ולהמשיך במהפכה שהוא מוביל ברכבת ישראל.

מקורביו סיפרו לנו שהיה המום ממהלך הניסיון להוביל לפיטוריו. הם טוענים כי "רק לפני כחודש וחצי הכריז הראל שאיילון הוא מנכ"ל מצטיין. במסגרת הערכה פנימית של תפקודו, דירקטוריון רכבת ישראל העניק לו לפני חודשיים ציון 9 שהוא הגבוה ביותר, והוא אף קיבל בונוס כספי, ופתאום הראל מתהפך ומבקש ממנו להתפטר". לדבריהם, "איילון לא מתכוון לוותר, ולמי שינסו להדיח אותו מצפה מלחמה קשה מאוד. הוא ביטל את החופשה הפרטית וחזר מיד לעבודה, כדי למנוע לזות שפתיים כאילו הוא מסכים לפוטש שנעשה נגדו".
כמה ימים לפני השיחה שלו עם הראל קיימנו עם איילון ראיון מקיף על מצבה של רכבת ישראל בניהולו. הוא הודה בקשייה העמוקים של הרכבת, אך מהתוכניות הרבות שהציג היה ברור שהוא רואה עצמו כמי שימשיך להנהיג את הרכבת בשנים הבאות ויוביל אותה לעתיד טוב יותר.
"הרכבת נמצאת בפיגור של שבעים שנה, ורוצים לסגור את הפיגור הזה בעשר שנים. אז כולנו עושים עכשיו הכול ביחד ועובדים על ארבע מהפכות בבת אחת. אין לנו פריבילגיות לפרוס את המהפכות הללו לאורך זמן רב יותר. זו לא שאלה של מי אשם ואיך הגענו למצב הזה. אנחנו צריכים להתמודד עם המציאות ועם הפתרונות", מסביר איילון.
מנכ"ל הרכבת מפנה אצבע מאשימה מרומזת לסירוב משרד האוצר לאשר את מרבית דרישות הרכבת לאורך השנים. "התכנון שלנו היה בסדר גמור, אבל מאשרים לנו רק שליש מהבקשות. המדינה מתקשה לתקצב ויש כל מיני בעיות מכרזים, ובמקביל צריכת הציבור עלתה. זה לא רק מחסור בקרונות אלא מציאות מורכבת יותר. מלבד הרציפים הקצרים שציינתי, גם אין לנו די שטחי חניה לרכבות, מוסכים לטיפול ועוד".
יהיו שיאמרו שהתשובות שלך מקוממות.
"אפשר להתרגז ואפשר לעשות. במקום להתרגז אנחנו מנסים לעשות כל מה שאפשר כדי לחיות טוב יותר עם המצב. כמות הנוסעים בשנים האחרונות נמצאת בעלייה חדה, והבעיה היא שההשקעה של המדינה בתשתיות הרכבת היא סוגיה שהתעוררה רק בשנים האחרונות. עשרות שנים המדינה לא השקיעה ברכבת. גם אם תיתן לי עכשיו כמה כסף שאני רוצה, לבנות קו רכבת חדש ייקח 15 שנה לפחות מול כל מוסדות התכנון, המכרזים, הבנייה ועוד"
איילון סבור שעושים לרכבת עוול מבחינה תקשורתית. "ברמה התפיסתית האווירה היא של עליהום. אני שואל נוסעים איך הייתה הנסיעה והם אומרים שהיה אחלה וכיף, אבל האווירה היא שמורטים לנו את הנוצות. הכתבות נגדנו ממש אלימות. אין לכותרות קשר למציאות. מתארים את המצב אצלנו ככאוס. אין ספק שצפוף ולא נעים, אבל מפה ועד כאוס? זו עובדה שאנשים עולים ויורדים וצפוף מאוד, אבל אין לנו פתרונות אחרים חוץ מלסגור את התחנות. בסופו של דבר יש מי שמחליט בירושלים. כל תנועת הרכבות ונושא הפסים מוחלטים על ידי משרד התחבורה. אני רק מפעיל".
הריאיון המלא עם מנכ"ל הרכבת שחר איילון, מחר ב'יומן' במקור ראשון