יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מפגש עם העצמי

רגע לפני המפגש עם עשו, יעקב חווה מפגש לילי שבו הוא מודה לראשונה בזהותו וזוכה בעקבות כך ביכולת להתבונן פנים אל מול פנים. בעקבי המאבק בנחל יבוק

מאת  הלל מאלי
ט״ו בכסלו ה׳תשע״ט (23/11/2018 10:44)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מי פגש יעקב באותו לילה ביבוק?

עובד זר בבית הארמי חוזר הביתה והימים כבר אינם אחדים, והוא ירא מאוד מפני פחד אביו יצחק ומפני עשו אחיו ההולך לקראתו וארבע מאות איש עמו, ותפילת ערבית בפיו: ""הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי-יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל-בָּנִים". וכשם שאז, כשעזב את ביתו, "ויפגע במקום" וראה "מלאכי אלוהים עולים ויורדים", כך עתה "ויפגעו בו מלאכי אלוהים". ובכן, לילה יורד ועל מחנות מחניים ניצת ירח ויעקב עובר את היבוק ונותר לבדו והוא פוגש איש.

את מי פגש יעקב?

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

אלוהים או אנשים

לכאורה, מקרא מלא כתוב, "כי ראיתי אלוהים פנים אל פנים". אך אי אפשר לאומרו, שהלוא "ויאבק איש עמו". הושע בנבואה מעיד: "וָיָּשַׂר אֶל מַלְאָךְ וַיֻּכָל בָּכָה וַיִּתְחַנֶּן לוֹ בֵּית אֵל יִמְצָאֶנּוּ וְשָׁם יְדַבֵּר עִמָּנוּ" (יב, ג-ז), ובעלי האגדה הציעו כי "שרו של עשו היה". ופירוש זה עד השיתין נוגע, שהלא יעקב הפוחד מפני עשו רואה אלוהים פנים אל פנים, ולמחרת כשזורחת השמש אומר לעשו "ראיתי פניך כראות פני אלוהים". אי אפשר להימלט מהמחשבה שפני אלוהים שראה יעקב הם פניו של עשו.

בעקבות רש"י ורמב"ן יאמרו הפסיכולוגים כי עם פחדיו שלו נפגש יעקב ויוכל להם. איתם נפגש ונאבק עד עלות השחר, וכל עימות זה לא היה ולא נברא אלא חלום היה ש"המאבק הזה והפנייה בדיבור כולם במראה הנבואה" (מורה נבוכים ב, מב). אך מה לעשות ובתום הנבואה והחלום נתעוררנו מן המאבק והנה אנו צולעים.

בֵּ נוֹ יעקב הסביר שהצליעה הזו היא העיקר. יעקב נפגש עם מלאך פוגע שהטיל בו מום לפני פגישתו עם עשו כדי שירחם איש הציד והשדה על האיש התם, יושב האוהלים, ועתה, צולע. על פירוש כזה העירה בתקיפות לא אופיינית לאה פרנקל כי זה ההסבר בעצמו צולע על ירכו עד מאוד.

משה דוד קאסוטו נתן את ליבו אל הנחל, אל היבוק, שהוא איננו רק גבול בין עשו ליעקב אלא גבול בין נכר למכורה, והציע כי נאבק יעקב עם כוחות אלוהי הנכר של כנען ובשם ה' נלחם עד אשר הסיר את אלוהי הנכר וחצה את היבוק. אבל פירוש זה מפריד בין הלילה ובין היום, ולא צריך להיות חוקר ספרות כדי לראות עד כמה חבוק היבוק בסיפור המפגש עם עשו. עד כמה פחדי היום – "פן יבוא והכני אם על בנים" – קשורים תימטית, לשונית וספרותית עם פחדי הלילה. אם כן, סיפור אחד הוא וחידת המפגש של יעקב נותרת סתומה – האם שׂרה עם אלוהים או עם אנשים? ובכן את מי פגש יעקב?

לימוד בחשכת הלילה

יעקב מגיע אל היבוק חרד. והחרדה, כפי שהעירו רבים, איננה רק חרדת המלחמה עם עשו אלא חרדת נשיאת הפנים:

וַאֲמַרְתֶּם גַּם הִנֵּה עַבְדְּךָ יַעֲקֹב אַחֲרֵינוּ כִּי-אָמַר אֲכַפְּרָה פָנָיו בַּמִּנְחָה הַהֹלֶכֶת לְפָנָי וְאַחֲרֵי-כֵן אֶרְאֶה פָנָיו אוּלַי יִשָּׂא פָנָי. וַתַּעֲבֹר הַמִּנְחָה עַל-פָּנָיו וְהוּא לָן בַּלַּיְלָה-הַהוּא בַּמַּחֲנֶה.

ובאמת, איך תוכל אחרי שעמדת מול אביך והכרזת "אני עשו בכורך" לשאת את פניך מול עשו האמיתי שאליו התחפשת ולשאת אליו פניך? וכפי שברגישות העיר ציון עוקשי, חרטת יעקב משתקפת ברצונו להשיב את הזמן לאחור – כשהוא מציע את המנחה לעשו הוא אינו אומר רק "קח נא את מנחתי" אלא גם "קח נא את ברכתי אשר הבאת לך". כאומר, הנה הברכה שלקחתי מושבת לך. אם כן, חרדת המוות של יעקב קשורה בחוסר יכולתו לשאת את פניו לאחיו. כאן מגיע המאבק ביבוק, שמשום מה מאפשר לו לראות פנים אל פנים: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל. כִּי-רָאִיתִי אֱלוֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי'. עוקשי בפירוש מבריק הציע לקרוא את הפסוק לא כמשפט ויתור (למרות שראיתי אלוהים – ניצלה נפשי) אלא כמשפט תוצאה (כיוון שראיתי אלוהים פנים אל פנים הרי נפשי עכשיו תינצל). ואם נכון הפירוש הרי ליל היבוק הוא הלילה שבו יעקב לומד לשאת את הפנים: יעקב נאבק במלאך בלילה, הוא מבקש ברכה. זו שעת חשכה והוא זקוק לה נואשות.

בפעם הקודמת שיעקב נזקק לברכה הוא ניצל את החשכה – חשכת עיוורון אביו, וכאשר נשאל לשמו וזהותו אמר "אני עשו בכורך". והנה עתה שוב חשכה ושוב העיוורון שולט. ושוב בעת בקשת הברכה נשאלת השאלה: "ואמר אליו מה שמך". אלא שהפעם יעקב איננו מסתתר בחשכת הלילה. הוא עומד גלוי ואומר "יעקב". וזה רגע של מהפך. רגע של זריחת השמש. כפי שהרגיש רש"י שהעיר: "כי לא יאמרו עליך עוד שהברכות באו לך בעקיבה וברמייה כי אם בשררה וגילוי פנים".

ובכן, את עצמו פגש יעקב ביבוק. יעקב יוצא מחשכה לאורה ומהסתר פנים לגילוי פנים. הדבר המופלא הוא שהודאה כזו בכך שאתה יעקב היא הודאה בפגם. אני יעקב. אני זה שתפס בעקב ואינני כלל ראשון. ומגילוי הפנים הזה יוצא יעקב צולע על ירכו אבל יכול הוא להישיר מבט. והנה כשזורחת השמש הוא מגלה כי "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים". הוא מגלה את חולשתו ושניותו ואינו מנסה להערים על העיוורון או על חשכת הלילה. הוא מביט פנים אל מול פנים.

ועתה מסתבר כי כשעוברים את היבוק מגלים שאין יבוק רק לשון אבק המלחמה (מנחם בן סרוק) אלא גם לשון חיבוק, כדברי ר' יהושע בן לוי "כאדם שחובק את חברו". וכאשר אדם מסיר את המסכות ואומר הנני, עני, צולע על ירכי, הנה הוא יכול ליפול על זרועות עשו, ולרגע אחד להיות חבוק מכל מאבק.

תגיות: מוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    תוספת השכר לשוטרים ויחס הון-פריון: השבוע במספרים

    הידיעה הבאה

    "החלום שלי הוא להיות מנכ"לית בקבוצת NBA"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: פזית עוז

    "החלום שלי הוא להיות מנכ"לית בקבוצת NBA"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD