יום שני, מאי 5, 2025 | ז׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת ויצא: מסילה בין נֵכר למכורה

מהו פשר חלומו של יעקב בצאתו לחרן? בעקבות פירושים קדמונים ומודרניים לסולם יעקב, וגם הצעה חדשה הרואה בו הבטחה

מאת  הלל מאלי
ח׳ בכסלו ה׳תשע״ט (16/11/2018 09:23)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

חלום יעקב מתרחש בעקבות חשכה פתאומית:

וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה.
וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ
וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו
וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא.

יעקב, איש תם יושב אוהלים, אינו יודע לנווט בשדות כאחיו, והוא פוגע במקום בעקבות חשכת ביאת שמש פתאומית. ואין פגיעה אלא הגעה מקרית, נפילה תשושה בלי כוחות בסוף יום של בריחה (ר' יוסף בכור שור). ואין מקום אלא סתם־מקום, כל־מקום, ותווית היידוע ("במקום", "מאבני המקום") סותמת ולא מיידעת, שהרי על עצמו העיד יעקב "ואנוכי לא ידעתי" והופתע לגלות כי "הנה יש אלוהים במקום הזה". רק אנחנו, הקוראים, מבקשים לקשר אסוציאטיבית את "המקום" עם "המקום הנזכר במקום אחר" (רש"י), אך עבור יעקב זוהי הנקודה במרחב שבו באה עליו השמש והתנים התחילו ליילל מסביב. וכאן, איש תם יושב אוהלים תועה בדרך ונרדם. אבל רגע לפני שהערב יורד ומערבב את מראה העולם הזה מצליח יעקב אבינו לראות בכמה אבני שדה כריות וחשכת השינה הופכת עבורו למראה דרכה נשקף חלום הסולם, שנאמר "באת כלילה הבא אל האוח, להראות לו בחושך את כל הדברים" (לאה גולדברג).

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

נתכסה נא בחשכת שנתו של יעקב ונהרהר בשאלה מה ראה יעקב. יש מן הראשונים שדרשו את מראה הסולם כמין חומר. סלם הלא הוא סמל בשיכול אותיות, ובגימטרייה "סיני". ומבעד לסמל הסולם נשקף לכל אחד מן הפרשנים מחזה אחר: אבן גבירול ראה בסולם נשמה, ובמלאכים העולים ויורדים את מחשבות האדם העולות מעלה ויורדות מטה. בר קפרא ראה בסולם ובמלאכים אלגוריה לעבודת הקרבנות והמקדש (בראשית רבה סח), ואילו הרמב"ם ראה במלאכים נביאים העולים במעלות החכמה על הסולם שבין השמים הרחוקים והאדמה שלמטה (מורה נבוכים א, טו).

כנגד כל הפירושים המופשטים הללו הזדעק דון יצחק אברבנאל וצעק – הלוא יעקב הוא זה החולם! מה לאיש הנמלט מחרב אחיו ולחזון נבואי על הנשמה העולה מעלה, ומה ליעקב "בהיותו בדרך עייף ויגע" עם עבודת הקרבנות והקטרת הקטורת?! במילים אקזיסטנציאליסטיות מבקש מאיתנו אברבנאל לקרוא את הסמל כמחזה נבואי רלוונטי למצבו של יעקב הבורח מיד עשו.

חלום ציוני

שני פירושים גדולים למראה הסולם נענו לשאלת ההקשר. פירוש עתיק, ששורשיו במדרש ופארותיו בפרשנות ימי הביניים, הציע לראות בסולם סמל לזמן. בסולם הזמן עולות ויורדות מלכויות. לא רק יעקב נודד, העולם כולו נודד עימו; לא רק יעקב נמצא תחת אימת אחיו, העולם כולו ניתן ביד מלכות הרשעה. אך בתוך סולם הזמן יש דבר אחד יציב: "והנה ה' ניצב עליו". חזון הסולם מעניק ליעקב ולכל בניו שיברחו אחריו מפני עשו איזו נקודה ארכימדית במרחב. למרות שאתה נטוש ובאה עליך השמש, למרות שמעליך מטפס בסולם עשו, ה' ניצב עליך וסופך לעלות בסולם.

פירוש מודרני הציעו כמה חוקרי מקרא ששמו לב לכך שמילת המפתח לכל חלום יעקב, הסולם, היא יחידאית וחידתית, וכמותה גם הצירוף "שער השמים". גם קריאת יעקב "אין זה כי אם בית א־להים" מפתיעה כשהיא נשמעת מפיו של אדם הלן תחת כיפת השמים ומתכסה בכוכבים בלבד. אפשר לפתור חידות אלו אם נבין כי הסיפור מבקש להיאבק בשער־שמים חלופי. יעקב נמצא בדרכו למסופוטמיה, שם "שער השמים" מזוהה עם בבל והמגדל אשר בתוכה, מגדל שאליו מטפסות מדרגות המכונות simmiltu (סולם בשיכול אותיות למנ"ר). יעקב הלן בשדה רואה אם כן שער שמים אשר "אינו בנוי תועפות לבנים ואספלט, אך הוא אכן מגיע השמימה, וה' בכבודו ניצב עליו. אך תוהו המה מגדלי בבל ואין ממש באליליהם" (יהודה אליצור).

לפי פירוש זה יעקב חולם חלום ציוני. מסופטומיה שאליה הוא מהגר אינה שער השמים. היא שער הבלבול והמבוכה, והסולם אל השמים לא נמצא שם אלא כאן, במקום שאותו הוא עוזב, בבית אל שבארץ ישראל. המפתח לפי פירוש זה להבנת החלום מצוי במילים "אין זה כי אם בית אלוהים" – זה ולא אחר.

דיאלוג בין תמונה וקול

במילים המעטות שנותרו לי אבקש להציע פירוש משלי, שלמדתי מסבי, ד"ר עוזיאל מאלי ז"ל, ומצאתי בו את שביקשה נפשי. סבא אמר כי בחלום יעקב יש מראה ודיבור, קול ותמונה, ויש לפרשם יחד. המראה הוא "סולם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ־לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ", והמילים המבארות אותו הן הבטחת ה' ליעקב "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשבתיך אל האדמה הזאת". המראה והקול משוחחים זה עם זה. כנגד מראה מלאכי אלוהים שעולים ויורדים בסולם מובטח יעקב כי ה' ישמור אותו בלכתו ובשובו. המילה "סולם" איננה הסלמית המסופוטמית; היא מילה עברית, שהמ"ם שבה אינה שורשית והיא גזורה מהשורש סל"ל.

הסולם הוא מסילה סלולה בין הכא להתם – בין ארץ כנען שאותה עוזב יעקב לכל הגלויות ובין ארץ לשמים. המסילה התמונתית היא סולם המלמד על הקשר התמידי שבין ארץ ושמים, קשר שביטויו הוא השגחה ושמירה, והמסילה המילולית היא הדרך הסלולה שבתוכה המהלך, העולה בסולם, מבקש את תפילת הדרך ("בכל אשר תלך", "בדרך הזה אשר אנכי הולך", "ושבתי בשלום"). "שִׁתִי לִבֵּךְ לַמְסִלָּה דֶּרֶךְ הָלָכְתְּ שׁוּבִי בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל, שֻׁבִי אֶל־עָרַיִךְ אֵלֶּה", מפציר ירמיהו (לא, כא). שית ליבך לסולם, אומר הקב"ה ליעקב – הנה יש סולם סלול בין הכא להתם, בין ארץ לשמים, בין נֵכר למכורה. והסולם איננו תלוי במגדלים הגדולים שבבבל, הוא נשען על ראשו של החולם היודע בכל בריחותיו ומסעותיו למצוא אבן, להניח עליה את הראש ולחלום מתוכה סולם סלול כל הדרך חזרה.

תגיות: מוסף שבתפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    בגן העדן של האהבה

    הידיעה הבאה

    לקראת איחוד עם הצפון? דרום קוריאה לומדת בישראל קליטת עלייה

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90

    הרוב הדומם: תושבי ירושלים הפגינו אדישות מרהיבה בבחירות

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD