יום רביעי, יוני 11, 2025 | ט״ו בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

עבודה בשיתוף

הפסלית והרשמת הילה טוני נבוק מציגה בתערוכה חדשה יצירות מחומרים פשוטים וצבעוניים, המתכתבות עם פסלי המתכת של הפסל יחיאל שמי ומאפשרות מפגש מחודש עם האמן שנשכח

מאת  דוכי כהן
כ״ח במרחשוון ה׳תשע״ט (06/11/2018 14:15)
בתוך יהדות
צילום: טל נסים

יחיאל שמי, הברות, 1980, ברזל והילה טוני נבוק,הרחבות 04 – חצר. צילום: טל נסים

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

התערוכה של הילה טוני נבוק ב"אטליה שמי" בקיבוץ כברי היא עניין מרענן בנוף האמנות הישראלי. נבוק הקימה סט עבודות שלם שמתייחס במישרין לעבודותיו של יחיאל שמי, פסל שזכה להערכה רבה בישראל, ושבחלקן הוא אף מתערב באופן פיזי. הרשימה הזאת עוסקת לכאורה בתערוכה של נבוק, אבל בפועל מדובר כמעט בתערוכה זוגית עם יחיאל שמי, ובמצב כזה ראוי להתחיל מדיבור דווקא עליו.

פיסול בברזל החלו

יחיאל שמי (1922־2003) הוא אמן קצת נשכח. כאמור, מדובר בפסל שזכה להערכה רבה: פסליו הוצבו באתרים רבים בארץ, הוא זכה לתערוכות רבות במוזיאונים החשובים בישראל ואף קיבל את פרס ישראל לפיסול בשנת 1986. אבל הישגים אלו ואחרים לא תמיד עוזרים להישאר במרכז השדה התרבותי, ושמי, שלא לימד בבתי ספר לאמנות (ולכן לא השאיר דור המשך של אמנים) ואת עיקר עבודתו אי אפשר להזיז לעיתים מזומנות לתערוכות אוסף קבוצתיות, נשאר מעט בצד.

שמי התחיל את פעילותו האמנותית בתחילת שנות ה־40. הוא הושפע בתחילה מהפיסול הכנעני מבית מדרשו של יצחק דנציגר. לאחר זמן קצר נסע כשליח תנועת "החלוץ" לארה"ב ופגש באמני המופשט האמריקאי והושפע גם מהם. בשנות החמישים המאוחרות החל לזנוח את הפיסול הפיגורטיבי והנרטיבי באבן ובעץ ועבר לפסל בברזל מרותך (שמוכר היום בעיקר בצורתו החלודה). בתחילה הוא "קרע" את הברזל באמצעות פיצוץ תחמושת ישנה, ויצר פסלים "פצועים" ורבי הבעה. בהמשך עבר לחיתוך באמצעים מכניים ופסליו הפכו לגיאומטריים ונקיים הרבה יותר.

צילום: טל נסים
יחיאל שמי, עובדה III, ברזל, 1995 והילה טוני נבוק,הרחבות 03- סוכך. צילום: טל נסים

למרות הצורות הסטריליות כמעט של הפסלים החדשים, פסליו של שמי נשארו בעלי נוכחות חזקה מאוד במרחב. הנוכחות הזו הושגה כמובן בעיקר בגלל האיכות הצורנית של שמי והיכולת שלו להביע תחושות והלכי רוח באמצעות צורות פשוטות מאוד, צורות שלא נושאות איתן מטען נרטיבי. בכל מקרה, שחקן משמעותי בפיסול של שמי נשאר הברזל החלוד. החומר עצמו. אם ניקח את הפסלים הגדולים שלו משנות השבעים והשמונים ונצבע אותם, אפילו בצבעים "טבעיים" למתכת, הם יאבדו הרבה מכוחם. הברזל הערום והחלוד, שנפוץ גם בעבודתם של פַּסלים ישראלים נוספים כמנשה קדישמן, יגאל תומרקין ואחרים, מתריס כנגד המציאות היום יומית המיופה והמצוחצחת ומעלה אל פני השטח את ה"שלד" הלא סטרילי של הקיום.

פסלי הברזל של שמי מופשטים ונמנעים מכל אמירה פיגורטיבית. שמי הסתייג מפורשות מהקריאה של פסליו כאנדרטאות, ובשלב מסוים אף החליט לא לפסל יותר אנדרטאות בארץ. אך מיקום גן הפסלים שבכניסה לאטליה שלו, הצופה על מיקום אתר ההנצחה לשיירת יחיעם שנפלה במלחמת השחרור, כמעט דורש השוואה חומרית וצורנית בין משורייני השיירה שנמצאים במרחק של קילומטר אחד בלבד לבין לוחות הפלדה החלודים שמהם עשויים פסליו של שמי. בשנות השישים אף הוזמן שמי לתכנן את אתר ההנצחה במקום בעצמו, אך העביר את העבודה לחברו האדריכל חיליק ערד, שהיה אחיו של אחד הנופלים בשיירה.

עובדת בחומרים גלויים

הילה טוני נבוק היא אמנית שונה מאוד משמי. שניהם אמנם רשמים ופסלים מופשטים, אך החומרים וההקשרים שלהם שונים בתכלית. עבודותיו של שמי, בכל גלגוליו האמנותיים, לא התעסקו בצבע כמעט בכלל. הפסלים שלו מונוכרומטיים וכמעט תמיד שומרים על הצבע המקורי של האבן, הפלדה והעץ, ואפילו לא משחקים עם גוונים שונים של חומרים אלו. בפסלים וברישומים של נבוק, לעומת זאת, הצבע הוא אלמנט מרכזי תמידי. נבוק בונה פסלים או מיצבים מחומרים זולים, יומיומיים ותעשייתיים, אך בעיקר מחומרים צבעוניים. עדיף בצורה מוגזמת. מעין גלגול עכשווי של אמנות הפופ האמריקאית.

צילום: טל נסים
יחיאל שמי, פסל ברזל, 1996 והילה טוני נבוק, הרחבות 05 – מפגש שמי. צילום: טל נסים

החומרים שנבוק עובדת איתם כנים גם הם בדרכם. במקום ללכת לשלד המכוסה, נבוק בוחרת לעבוד דווקא עם החומרים הגלויים מעל פני השטח, החומרים שמהם בנוי המרחב הציבורי: יריעות השמשונית והפי־וי־סי המשמשים לקירוי זול וזמין לסגירת מרפסות ובתי עסק. אם הברזל של שמי מתקשר למשורייני הברזל הנטושים באתר הקרב של שיירת יחיעם, הרי שהפלסטיק של נבוק מקיף אותנו מכל עבר ומתקשר לכל תחנת דלק, קיוסק ופיצרייה במרחב הקרוב והרחוק.

פסליה של נבוק באטליה שמי בעיקר מסמנים. השמשוניות שהיא משתמשת בהן לא מצליחות (ולא מנסות) ליצור לא צל ולא מחסה, אבל הן ממקדות את המבט והופכות את הפסלים למיצבים. רוב הפסלים בתערוכה כוללים כיסא פלסטיק בצבע תואם. ספק נקודת שהייה והתבוננות, ספק אלמנט פיסולי שנועד לתצוגה בלבד. כיסאות הפלסטיק, שלקוחים גם הם מעולם הצריכה ההמוני, מכניסים אל העבודות גם ממד של נופש בחוף הים או של עצירה רגעית להתרעננות עם פחית קולה. שמה של העבודה המוצבת בחלל המרכזי של האטליה, "מפגש שמי", מזכיר דבר ראשון שם של בית עסק בשולי צומת נידח, אך מעלה הזמנה אמיתית למפגש – הן בין שמי לנבוק והן בינינו לבין שמי.

בנוסף לפסלים גדולי הממדים, המוצבים בעיקר בגן הפסלים מחוץ לאטליה, נבוק מציגה בתערוכה גם את יכולותיה בתחום הקולאז' – הן בעבודה רגישה מאוד וגדולת מידות המבוססת על צילום ישן של פסל של שמי, והן בקיר שלם שעליו תלויים בערבוביה עבודות קולאז' של שמי ושלה. העבודות של שמי גדולות וחמורות סבר, משחקות על מנעד צבעוני קטן מאוד של גוני חום ומינימליסטיות מאוד במחוות הצורניות שלהן. רובן, אגב, נוצרו בקריעה ידנית, ומזכירות משום כך את שולי הברזל בפסלי הברזל המוקדמים שלו.

העבודות של נבוק קטנות וקורצות. מכניסות אל החלל גוני טורקיז (אולי בקריצה למי שהכניס את שמי אל המיינסטרים של האמנות הישראלית – יוסף זריצקי) בנוסף לחום. כאן כבר יש עומס צורני גדול יותר, אך הן שומרות על המינימליזם בעזרת חיתוך גאומטרי ומדויק בסכין. נבוק לא צריכה לעבור דרך פיצוץ תחמושת ישנה בסטודיו, היא יכולה להגיע ישר אל הנקיות המאוחרת של שמי.

בין אמנות קדומה ועכשווית

ייתכן שהקריאה הראשונית שלי של הפסלים של שמי הייתה אנכרוניסטית. נולדתי וגדלתי בתקופה ובסביבה שבה פסליו של שמי נמצאים בכל מקום, כך שפסליו במידה רבה הפכו אצלי להגדרה הבסיסית של מהו פיסול. במציאות כזאת הגודל של פסליו והחומריות הקשוחה שלהם גרמו לי להסתכל עליהם כעל פסלים "נשגבים" – כאלו הקוראים תיגר על הטבע עצמו וחוגגים את הישגי הציוויליזציה האנושית.

צילום: טל נסים
יחיאל שמי, פסל ברזל, 1990 והילה טוני נבוק, הרחבות 01- סגירת חורף. צילום: טל נסים

אבל הבחירה של שמי להתעסק בברזל, גם אם היו בה האלמנטים האלו, החלה בכלל במרידה שלו בחומרים ובטכניקות הפיסול המסורתיים. הוא זנח את האבן והעץ (אל האחרון חזר בשלב מאוחר יותר בצורת עבודה שונה לגמרי), דילג על הברונזה על שלל המטענים שלה, והיה מהראשונים בעולם ליצור פיסול מברזל מרותך – חומר בנייה זול המוסתר בדרך כלל בתוך שלד הבניין ונטול כל הילה אמנותית. הבחירה של נבוק "להרחיב" את פסליו של שמי דווקא ביריעות שמשונית צבעוניות מדלגת על שלב הבניין עצמו (שאמור להסתיר את פרופילי המתכת) וקופצת ישר לחיפוי החיצוני ביותר, ולכן גם הנצפה ביותר.

החומר שנבוק משתמשת בו אינו יכול לעמוד בפני עצמו, הוא חייב להתבסס על מסגרת מתכת כדי להחזיק מעמד. ובכל זאת יש לה ולשמי מכנה משותף. הפיסול של שניהם משתמש בחומרים "שימושיים" אך יוצר מהם אמנות לא שימושית בעליל. אמנות לא כלכלית.

לכאורה, פסליו של שמי הם פסלים שיעמדו לנצח. הם חזקים מאוד ועמידים בפגעי הזמן ומזג האוויר, אבל אצלנו כידוע הזמני הוא הקבוע. דווקא יריעות הפלסטיק הזולות הן פה כדי להישאר. הן אמנם מתלכלכות ומתבלות, אך כמעט תמיד נשארות במקומן למרות הכול. הפסלים החלודים של שמי הם עצמות שנשארו בשטח מעידן קדום באמנות הישראלית, הם לא ייעלמו כל כך מהר, אבל קשה להגיד שרישומם ניכר היום בדורות הבאים של אמני ישראל. העבודות של נבוק הן שיא העכשוויות הישראלית. הן משתמשות בחומרי יום יום וב"רדי מייד", אבל משקפות לחלוטין את רוח התקופה, את תרבות הצריכה ואת חיי המדף של מוצרים ורעיונות.

ואולי דווקא לא. אולי המפגש של אמנים עכשוויים עם שמי (נבוק אינה היחידה, אירית חמו הציגה לאחרונה עבודה גדולה בעקבות שמי ואני מניח שישנם נוספים) יתרום למפגש מחודש איתו. מפגש שיחזיר אותו אל קדמת הבמה לא רק בצפייה רגעית ברחוב, אלא גם בהשתהות.

הרחבות
הילה טוני נבוק
אוצרת: סמדר שינדלר
אטליה שמי, קיבוץ כברי
נעילה: 10.11.18

תגיות: אמנותהילה טוני נבוקהרחבותמוסף שבת

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הקואליציה מתנגדת: חוק היועמ"שים תקוע בוועדה

    הידיעה הבאה

    ניצב הלוי: להגביר את עליית הח"כים להר הבית

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אורן בן חקון

    ניצב הלוי: להגביר את עליית הח"כים להר הבית

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD