יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת ראה: מדוע נזכרת במפורש החובה לחקור עדים?

החובה לחקור את העדים חלה בכל דיני התורה, אך היא נזכרת במפורש בשלוש פרשיות ייחודיות. במה הן שונות משאר המקרים המגיעים לפתח הדיינים?

מאת  יובל סיני
כ״ט באב ה׳תשע״ח (10/08/2018 09:40)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בשלושה מקומות שונים בספר דברים מצווה התורה על חקירת העדים. הראשון הוא בפרשתנו, בעניין עיר הנידחת (דברים יג, יג־טו):

"כי תשמע באחת עריך אשר ה' אלוהיך נתן לך לשבת שם לאמר יצאו אנשים בני בליעל מקרבך וידיחו את ישבי עירם לאמר נלכה ונעבדה אלוהים אחרים… ודרשת וחקרת ושאלת היטב והנה אמת נכון הדבר נעשתה התועבה הזאת בקרבך".

השני הוא בפרשת יחיד העובד עבודה זרה (דברים יז, ב־ד):

"כי ימצא בקרבך באחד שעריך אשר ה' אלוהיך נותן לך איש או אשה אשר יעשה את הרע בעיני ה' אלוהיך לעבור בריתו וילך ויעבד אלוהים אחרים… והגד לך ושמעת ודרשת היטב והנה אמת נכון הדבר נעשתה התועבה הזאת בישראל".

השלישי הוא בפרשת עדים זוממים (דברים יט, יח־יט):

"ודרשו השפטים היטב והנה עד שקר העד שקר ענה באחיו ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו ובערת הרע מקרבך".

מהשוואת תיאורי החקירה נראה שיש עניין ייחודי במקרה של עיר הנידחת. שם משתמשת התורה בריבוי פעלים: "ודרשת", "וחקרת", "ושאלת". אך מדוע?

 

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

ריבוי הפעלים מלמד שעל השופטים לבצע חקירה מאומצת שתאמת את החשד. ייתכן שהדבר קשור ללשון המיוחדת המופיעה בראש הפרשה "כי תשמע". מדרש תנאים (מהד' רד"צ הופמן, דברים שם) מפרש אותה כך: "'כי תשמע באחת עריך' – לא מאליך". פרופ' מנחם אלון בספרו "המשפט העברי" הסיק מכאן ש"רק אם השמועה הגיעה מעצמה לידיעתך, רק אז עליך לחקור ולדרוש, אבל אין אתה צריך לחפש מאליך, מיוזמתך, אם קיימת עיר כזו". אותו רעיון מודגש, לדעת אלון, בראש דרשת הספרי שם: "'כי תשמע באחת עריך' – ולא החוזר והמצתת". מסביר אלון: "כלומר, אין הדיינים צריכים להיות חוזרים על כל המקומות ולחקור ולבלוש". ומסכם: "החובה אינה אפוא אינקוויזיטורית – לחפש ולחטט, אולי משהו אינו כשורה: רק אם הגיעה שמועה אליך למעשה, רק אז עליך להתחיל לחקור ולדרוש בענין".

אלון תולה פירוש זה במגמת מדרשי ההלכה לצמצם את האפשרות המעשית של קיום דין עיר הנידחת. אני מבקש להציע לפי פשוטו של מקרא שהתורה נקטה לשון "כי תשמע" ללמדך שאין להסתמך על "עדות שמיעה" בעניין כה חמור. כאן במיוחד ראוי לברר את הדבר היטב, בצורה החמורה ביותר. על כן יש צורך בחקירה מאומצת, ומכאן ריבוי הפעלים.

עברות שכיחות ותקדימיות

נפנה כעת למבט כללי על הפרשיות הללו. חז"ל פירשו שמצוות דרישה וחקירה אינה חלה רק בשלושת המקרים המפורטים בתורה (עיר הנידחת, עבודה זרה ועדים זוממים) אלא בכלל דיני הנפשות ודיני הממונות (משנה סנהדרין ד, א). מדוע, אם כן, נאמרה מצוות דרישה וחקירה דווקא בשלושת המקרים האמורים?

כמה מפרשני המקרא המסורתיים עסקו בשאלה זו. הרמב"ן (דברים יג, טו) עמד על כך שמלשון המקרא משמע שבעיר הנידחת ובעובד עבודה זרה המידע שהתקבל אינו ממקור ישיר, אלא מקורו בשמועה. דבר זה מסביר, לדעתו, את החובה לדרוש ולחקור דווקא במקומות אלו. עוד מבאר הרמב"ן שבעדים זוממים נצטוו לדרוש היטב "בעבור שלא יוודע מי משתי הכיתות יאמר האמת בלתי אחר חקירה רבה".

הר"ן בדרשותיו (הדרוש האחד־עשר) מציג פתרון כולל לשאלה מתי נדרשת החקירה לאור תיאורי המקרא. לדעתו, האלמנט המרכזי הוא שכיחות העבֵרה. ככל שהעברה נדירה יותר אזי נדרשת דרישה וחקירה מקיפה יותר, "שכל דבר שמציאותו רחוק אין ראוי שיאמינו השופטים ושיענישו הנחשד עליו אלא אחר הדרישה הגדולה. וכפי רוחק מציאות הענין, כן ראוי שתהיה דרישה יותר גדולה".

הר"ן סבור ששכיחות העברה היא פונקציה של חומרתה: "ומפני זה הפליג להאריך בעיר הנדחת שנתחזק בדרישה וחקירה ושאלה מאד, ולפיכך כפל הלשון בם ואמר: 'ודרשת וחקרת ושאלת היטב', לפי שהענין רחוק מציאותו מפני חומר העברה. ומפני היות נכשלים מרובים לפיכך אין ראוי שיאמן רק אחר תכלית החקירה". עם זאת, מהמשך דבריו עולה שגם כשהעברה אינה חמורה יש מקום לערוך לעיתים דרישה וחקירה מקיפות, כגון במקום שבו לא סביר שאדם רגיל יעבור על עברה מסוג זה. על־פי יסוד זה ממשיך הר"ן ומבאר מדוע נזכר הציווי לדרוש ולחקור דווקא בעדים זוממים.

ברצוני להציע הצעה נוספת: ככל שהעברה נדירה יותר נדרשת חקירה מאומצת ומקיפה יותר לא רק בשל חומרת העברה (כמו בעיר הנידחת ובעובד עבודה זרה) והעדר סבירותה (כמו בעדים זוממים), אלא גם בשל העדרה של פרקטיקה משפטית נוהגת; שהרי בדרך כלל יהיו תקדימים מועטים בלבד למקרים הנדירים ויוצאי הדופן הללו. לפיכך השופט ייאלץ לפסוק בזהירות רק אחר חקירה מקיפה. לפי גישה זו, כדי לפתוח חקירה מקיפה ומאומצת אין הכרח שהעברה תהיה חמורה או לא סבירה, אלא די בכך שקשה למצוא תקדימים בעניינה. •פרופ' יובל סיני הוא נשיא מכללת אורות ישראל

תגיות: מוסף שבתפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    מקל בגלגלים

    הידיעה הבאה

    תנ"ך ו"תמול שלשום": סל תרבות עם פרופ' אביעד הכהן

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    תנ"ך ו"תמול שלשום": סל תרבות עם פרופ' אביעד הכהן

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD