יום חמישי, ספטמבר 18, 2025 | כ״ה באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

דלת חירום לשכל הישר

מסע בין זכריה בן אבקולס, נתן איש גבעון ובג"ץ של ימינו יכול ללמד על האבסורד שעלול לצאת דווקא מההקפדה על שורת הדין

מאת  שלום רוזנברג
כ״ב באב ה׳תשע״ח (03/08/2018 09:41)
צילום: יונתן זינדל, פלאש90

גופת מחבל שביצע פיגוע בשער שכם. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

הבה נלמד יחידה אגדית משל רבי יוחנן, בעקבות החכם המביא אותה (בבא מציעא ל ע"ב): "דאמר רבי יוחנן: לא חרבה ירושלים אלא על שדנו בה דין תורה". לכאורה ביקורת קשה על עצם המושג הקלאסי "דין תורה". אך החכם המביא את דברי ר' יוחנן תמה ושואל מה האלטרנטיבה: "[האם נדון] בדינם של דיני דמגיזתא [לפי דינים של גזלנים]? והוא משיב על ידי הכנסת מושג אחר המשלים את דברי רבי יוחנן: "אלא אימא, [אמור, קרא את דברי רבי יוחנן כך] שהעמידו דיניהם על דין תורה, ולא עבדו לפנים משורת הדין". פירוש נפלא! אשרי מי שלומד מדבריו. ואף על פי כן: אולי יש פירוש אחר לדברי רבי יוחנן? נחפש אותו בסיפור התלמודי הידוע על קמצא ובר־קמצא.

לקראת סיום הסיפור מסופר כיצד בהמלצתו של בר־קמצא, הקיסר רוצה לבדוק את נאמנות היהודים ושולח לבית המקדש קרבן. בר קמצא מטיל מום בקרבן וזה פוסל אותו להקרבה לפי ההלכה היהודית. הדילמה העומדת שם בפני החכמים קשה. קרבן יש להקריב תמים, ללא מום, אולם מה שהוא מום לחכמים לא היה מום בעיני המלך. ההלכה אינה מאפשרת להקריב את הקרבן, ומאידך גיסא, אי ההקרבה – מסוכנת. החכמים מציעים צורות שונות לצאת מן המיצר: לעבור על ההלכה או לסכל את הסכנה באופן ממוקד. ר' זכריה בן אבקולס מתנגד. מי היה ר' זכריה זה? אולי היועץ המשפטי של הסנהדרין, אולי אחד משופטי בג"ץ של הימים ההם. הוא עשה את מלאכתו המשפטית נאמנה, ודווקא בגלל כך… פרצה המלחמה.

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
גופת מחבל שביצע פיגוע בשער שכם. "גם לנתעב שברוצחים יש זכות להיקבר". צילום: יונתן זינדל, פלאש90

פיתוי במצוות

האם יש לפי ההלכה פתרון לבעיות מעין אלו? אנו נוסעים באוטובוס שבו נוהגים החכמים. האם יש באוטובוס זה דלת חירום, שהנהגים – החכמים והשופטים – יכולים להפעיל? דלת זו היא "הוראת השעה" של המקורות. האם יש באוטובוס גם פטיש שבו יוכלו הנוסעים בשעת הצורך לשבור חלון ולצאת? זוהי ה"עברה לשמה" המופיעה במקורות. האם בסיטואציות קיצוניות אפשר לסטות מן ההלכה, לעבור על ההוראות, הפקודות והחוק? ר' זכריה בן אבקולס הענוותן חשב שאין לנו סמכות לעשות זאת. על כך אמר רבי יוחנן:

"ענוותנותו… [בפני החוק, דבקותו בחוק] החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו".

למדנו מכאן דבר עמוק. השטן איננו יכול לפתות את הצדיקים בעברות. או אז, הוא מפתה אותם במצוות ובמידות טובות לכאורה, כולל במידת הענוותנות, שברגעים מסוימים היא מסוכנת.

מקור נוסף. "חיי הנביאים" הוא אחד הספרים החיצוניים הפחות מוכרים. ניתן להניח שנכתב בימי הבית השני. הוא מנסה לאתר את מקומות הקבורה של הנביאים תוך הוספת הערות על חייהם. בין הנביאים המוזכרים בספר נמצא גם נתן איש גבעון, שאגב, לפי הספר היה מצאצאי החווים, כלומר הגבעונים. לנביא נתן נתגלה בחזון שדוד עומד לחטוא עם בת שבע. הוא יוצא את גבעון כשפניו לירושלים, כדי למנוע את הקטסטרופה.

"בליעל", הוא השטן, המעוניין, כמו תמיד, בחטאי האדם ובעונשיהם, ובמיוחד בגדולים שבהם, מבקש למנוע את הגעתו לירושלים. הוא שם בדרכו של הנביא גופת אדם מת. ההלכה מחייבת אותנו בעקרון ה"מת מצווה". אין לאף אדם – אפילו כהן גדול – להשאיר מת ללא קבורה (לדעתי פרט זה שבסיפור מוכיח כמאה עדים שלפנינו ספר יהודי, למרות שהוכנסו בו תוספות נוצריות מאוחרות). נתן הנביא קובר את המת קבורה כהלכתה, אלא שבעקבות זאת הוא מגיע לירושלים מאוחר מדי. השרשרת ההיסטורית הטרגית היא עתה בלתי נמנעת. ושוב למדנו דבר מופלא: השטן אינו יכול לפתות את הצדיקים בעברות, אז הוא מפתה אותם במצוות.

להינצל מן האבסורד

נחזור כעת לימינו ולדילמות העקרוניות שבחיינו. כמה מהן הן מתי המצווה, שגופותיהם נמצאים בידי מחבלים. המחבלים שומרים את הגופות כדי לשחרר אסירים שבידי ישראל. והנה יש בידינו גופות של מחבלים שרצחו ישראלים. ישראל החליטה שהן לא יוחזרו אלא אם הגופות של הישראלים יוחזרו. השאלה הגיעה לבג"ץ. בדצמבר 2017  אמרו השופטים את דבריהם. ברוב של 2 נגד 1 התקבלה עמדתו של השופט יורם דנציגר, שמציג את מהות פסק הדין:

לא אחת נפסק כי מן הזכויות לכבוד האדם נגזרות גם זכויות המת ובני משפחתו להביא את המת לקבורה מכובדת ונאותה, שתאפשר התייחדות וזיכרון. זכויות אלה הוכרו בפסיקה ללא קשר לשאלת זהותם של המתים, גם כאשר הם היו מחבלים וחיילי אויב… אכן, מוסכמה היא לצורך ענייננו, שגם לנתעב שברוצחים יש זכות להיקבר, ולבני משפחתו יש זכות לקברו. מוסכמה זו אמנם עשויה לעורר תחושות קשות, בעיקר בקרב מי שנפגעו ממעשיו של המת, אך היא מתחייבת במשטר המכבד זכויות אדם, כפי שהוסבר פעמים רבות בפסיקה.

אינני יכול לבטא את רגשותיי בשפה משפטית, אבל מאמין אני שיש שפה נוספת שבה אנו מסוגלים לבטא את עצמנו, והיא שפת "השכל הישר". לשפה זאת יש "נגטיב" – מהפך שלילי, וזהו ה"אבסורד". פעמים רבות השכל הישר שומר אותי מליפול באבסורדים. לכאורה מספיק להשתמש במושגים כמו "מוסכמה היא", כאשר מאחורי מושג זה עומדת לעתים קביעה שלא נולדה בהכרח מתוך תבונה עמוקה אלא בסך הכול על ידי מי שנקרא או מקובל כ"אוטוריטה". ולפעמים "מוסכמה" כזו היא בעצם אבסורד.

זה ועוד; אחת השגיאות הלוגיות החמורות ביותר מתרחשת כאשר לא מבדילים בין מה שמחייב את האינדיבידואל לבין הקולקטיב. התוצאה של אי־ההבנה הזאת היא האבסורד! המשפט יגן על זכות המחבלים כשהוריהם יביאו אותם לקבורת כבוד המונית, כשבו בזמן הורי אלו שנרצחו על ידם לא יקבלו שום אינפורמציה עליהם. אכן, מערכת המשפט יודעת לטפל בחברות קולקטיביות, מסובכות עד למאוד, אבל לא תמיד יודעת היא להבחין בין ההתנהלות המחייבת את האזרח הבודד לבין זו שצריך לנהל הצבא, או המדינה. אגב, יכול להיות שגם רוצחים "רגילים" צריכים לאבד חלק מהזכויות הפוליטיות, אבל על כך בהזדמנות אחרת.

תגיות: העולם היהודימילת סיום

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    לא אבדיה תקוותינו

    הידיעה הבאה

    "החטא ועונשו": סל תרבות עם לאורה ריבלין

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    "החטא ועונשו": סל תרבות עם לאורה ריבלין

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD