יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת כי תבוא: הביטוי "זבת חלב ודבש" הוא תיאור משבח, אך גם תיאור חורבן

החלב והדבש מבטאים את שבחה של ארץ ישראל, מהמקרא ועד ש"י עגנון. מדוע בדברי הנביאים הם משתלבים דווקא בתיאור החורבן?

מאת  חיליק אברג'ל
ט״ו באלול ה׳תשפ״ג (01/09/2023 11:41)

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

מעשה בזקן אחד שהיה גונח מלבו. באו ושאלו לרופאים. אמרו שישתה חלב עזים. יצא וקנה לו עז והכניסה לדיר. לא היו ימים מרובים עד שנתעלמה העז. יצאו לבקשה ולא מצאוה, לא בחצר ולא בגן, לא על גג בית המדרש ולא אצל המעיין, לא בהר ולא בשדה. שהתה כמה ימים עד שחזרה מאליה ובחזרתה היו דדיה מלאים חלב וטעמו כטעם גן עדן. ולא פעם זו בלבד אלא כמה פעמים בחודש היתה העז מתעלמת והולכת למקום שהולכת. יצאו לבקשה ולא מצאוה עד שחזרה מאליה והיו דדיה מלאים חלב מתוק מדבש וטעמו כטעם גן עדן. (ש"י עגנון, מעשה העז, אלו ואלו, עמ' שעד)

לא בִּכְדִי תיאר כך עגנון את המקום שאליו נתעלמה וחזרה העז, "שהיא זבת חלב מתוק מדבש כטעם גן עדן". את "מעשה העז" כתב עגנון בעלייתו ארצה בפעם השנייה, בשנת 1924, והוא מתאר בו באופן מיוחד את ניחוחה של ארץ ישראל ואת הקשר בינה ובין הגולה בפולין. טעמה של ארץ ישראל, זבת חלב ודבש, היווה זיכרון רחוק וחושי מארץ מובטחת, ושימש מושא געגועים בקהילות ישראל בגולה. מילותיו של הסיפור המופלא הזה מושמעות ומומחזות בגני ילדים רבים לקראת ט"ו בשבט.

צילום: לע"מ
ש"י עגנון. צילום: לע"מ

חלב הפירות

אבל לא רק אלו חלמו על הארץ מאות בשנים, אלא גם אלו שעוד כמה פרשות ייכנסו בשערי ארץ ישראל, ינערו את אבק המדבר ויירשו נחלה: "וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים. וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ" (כו, ח-ט). הפסוקים הללו נאמרים בשיאו של מעמד מקרא ביכורים, שכולו שבח והודיה לקב"ה על פירותיה של הארץ. עד כדי שהנהנה מפירות הארץ ללא הודיה, לוקה: "האוכל בכורים עד שלא קרא עליהן, הרי זה לוקה ארבעים" (מכות ג, ג).

תהו חכמינו על זהותם של חָלָב וּדְבָשׁ:

ר' אליעזר אומר: "חלב" זה חלב הפירות, "דבש" זה דבש תמרים. ר' עקיבא אומר: "חלב" זה חלב ודאי, "דבש" זה דבש היערות (מכילתא דרשב"י יג, ה, מהדורת אפשטיין־מלמד, עמ' 38).

יש בהחלט היגיון בדבריו של רבי אליעזר, שכן שבעת המינים המוזכרים בספר דברים (ח, ח) מתארים פירות עצים.

מהפסוקים עולה שהדימוי "ארץ זבת חלב ודבש" איננו בלעדי לארץ ישראל, אלא דימוי לארץ טובה בכלל. בפרשת קרח טוענים דתן ואבירם המתלוננים על משה: "הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר" (במדבר טז, יד). כאן, "ארץ זבת חלב ודבש" זו מצרים. במבחן המציאות, מצרים היא הרבה יותר "גן ירק" מאשר "זבת חלב ודבש". נראה שעל רקע המדבר וקשייו, הדימוי נאמר בקנטרנות: איה אותה ארץ זבת חלב ודבש שהובטחה על ידך? נגה הראובני הסביר שתלונתם של דתן ואבירם מתייחסת ליציאתם מארץ גושן, ארץ מרעה, ולא למצרים (טבע ונוף בארץ ישראל, עמ' 15).

חקלאות מאוזנת

הימים ימי אחז מלך יהודה, גלות אשור ברקע, וישעיהו מתנבא: "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יְחַיֶּה אִישׁ עֶגְלַת בָּקָר וּשְׁתֵּי צֹאן. וְהָיָה מֵרֹב עֲשׂוֹת חָלָב יֹאכַל חֶמְאָה כִּי חֶמְאָה וּדְבַשׁ יֹאכֵל כָּל הַנּוֹתָר בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" (ז, כא-כב). בהמשך מתוארת ארץ שממה: "כָל מָקוֹם אֲשֶׁר יִהְיֶה שָּׁם אֶלֶף גֶּפֶן בְּאֶלֶף כָּסֶף לַשָּׁמִיר וְלַשַּׁיִת יִהְיֶה". והסיבה? ריבוי רעיית הצאן ומיעוט עיבוד קרקע: "וְכֹל הֶהָרִים אֲשֶׁר בַּמַּעְדֵּר יֵעָדֵרוּן לֹא תָבוֹא שָׁמָּה יִרְאַת שָׁמִיר וָשָׁיִת וְהָיָה לְמִשְׁלַח שׁוֹר וּלְמִרְמַס שֶׂה". באין עודר ומעדר, הארץ תירמס ברגלי שור ושה. התוצאה: ארץ זבת חלב ודבש.

כיצד ניתן ליישב את הפסוקים המתארים שני מצבים כה מנוגדים, כאשר הביטוי "זבת חלב ודבש" הוא תיאור מְשַׁבֵּחַ וגם תיאור חורבן?

לשימוש חד פעמי
נוף ברכס לבן, 2019. צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

התשובה נמצאת בברית שכרת משה עם ישראל בערבות מואב: "וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱ־לֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם… בָּרוּךְ פְּרִי בִטְנְךָ וּפְרִי אַדְמָתְךָ וּפְרִי בְהֶמְתֶּךָ שְׁגַר אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרוֹת צֹאנֶךָ" (א-ד). בפסוקים ישנו תמהיל מאוזן בין רעיית צאן ובקר, שיש בהם פוטנציאל להשמדת החקלאות, ובין האדם העובד על אדמתו ומטפח את עצי הארץ. פעולתו של האדם, "וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע", מעניקה לארץ את הברכה ואת הפיכתה לזבת חלב ודבש. לעומת זאת, אוזלת ידו ואוזנו של האדם, "וְהָיָה אִם לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱ־לֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו", מביאה את קללת הארץ, שגם היא "חלב ודבש".

בעיני עגנון, העלייה לארץ זבת חלב ודבש היא שילוב משאת נפש וגעגוע:

כיון שיצאו מן המערה ראה הרים רמים וגבעות עם פרי מגדים ובאר מים חיים נוזלים מן ההרים ורוח מפיחה כל מיני בשמים והעז עולה באילן, והאילן מלא חרובים מלאים דבש והיא אוכלת מן החרובים ושותה ממעיין גנים… תלה הבחור עיניו למרום ואמר, ברוך המקום ברוך הוא שהביאני לארץ ישראל. נשק עפרה וישב לו תחת העץ. (עמ' שעד)

אך עלייה ומשבר בה. סופו של הסיפור אינו פשוט כלל. הבן עולה לארץ זבת חלב בעקבות העז, והקשר שבינו ובין אביו ניתק באופן טרגי. שבחה של הארץ וקשייה משמשים בערבוביה בביטוי "זבת חלב ודבש". אך בהפטרתנו, ברכתו של הקב"ה ניתנת ברחמים: "כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶינָה וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ" (ישעיהו נד, ט).

תגיות: ארץ ישראלחומש דבריםחורבןפרשת כי תבואש"י עגנון

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    שנת הלימודים תשפ"ד נפתחה: 181 אלף ילדים מתחילים כיתה א'

    הידיעה הבאה

    סקר: 50 אחוזים מהדתיים בתל-אביב חוששים להביע עמדות פוליטיות בציבור

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    סקר: 50 אחוזים מהדתיים בתל-אביב חוששים להביע עמדות פוליטיות בציבור

    סקר: 50 אחוזים מהדתיים בתל-אביב חוששים להביע עמדות פוליטיות בציבור

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD