יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת קדושים: הדרישה לקדושה היא צו חברתי

הקדושה איננה עניינו של היחיד הפורש מן הציבור, אלא דווקא קריאה לאחריות חברתית ומוסרית

מאת  אחיה בן פזי
ז׳ באייר ה׳תשפ״ג (28/04/2023 13:57)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ.

מי הוא אדם קדוש?

אחדים יאמרו: קדושה היא פרישות, והאדם הקדוש הוא פרוש, מתנזר מהנאות העולם ומתרחק מחברת אנשים. אחרים יאמרו: קדושה איננה פרישות כשלעצמה, אלא עיקרה של הקדושה הוא ההתייחדות למען הנעלה והמרומם.

הראשונים הולכים בדרך הראשונה, היא דרכו של הרמב"ן: "צִוָה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות". האחרונים צועדים בעקבות המדרש, שדימה את הציווי "קדושים תהיו" למעשה הקידושין של איש ואישה: "למה הדבר דומה? למלך שקידש אישה. אמר לה הואיל ונתקדשת לשמי, אני מלך ואת מלכה". וכפי שפירשו קדמונים את לשון הקידושין "מקודשת לי" – "מיוחדת לי". ואלו ואלו דברי א־לוהים חיים הם.

דרך שלישית וחשובה להבנת מושג הקדושה מובאת על ידי ר' שמעון שקופ, בהקדמתו המופתית לספרו הלמדני "שערי יושר". לדבריו, הקדושה שעליה מצווים הפסוקים היא הידמות לבורא, במגמה להיטיב לנבראים: "שנהיה אנחנו בחירי יצוריו, מגמתנו תמיד להקדיש כוחותינו הגופניים והרוחניים לטובת הרבים… ולדעתי כל ענין זה נכלל במצות ה' של קדושים תהיו". לפי גישה זו, האדם הקדוש הוא זה שאינו מתמקד בצורכי עצמו אלא מזהה את עצמו כחלק מישות גדולה, איבר בגוף, חלק אורגני מן הכלל – כל ישראל, וכל הבריאה.

הרחבת מעגל הזהות

הרעיון המהפכני שלפיו קדושה זהה לעשיית הטוב למען הזולת, או להרחבת מעגל הזהות של האדם מן האני הפרטי אל אנחנו כללי, הוא למעשה פירוש לדבריו המפורסמים של רבי עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה". כלומר, "ואהבת" הוא עיקרון מרכזי בתורה ובמצוותיה, אבל גם עיקרון שמכונן "כלל גדול" של סדר חברתי כולל ולא רק הסדרת יחסים מקומית בין פרטים נפרדים. והכל מפני ש"רעך – כמוך", אתה ואני איננו ממש שני יצורים נפרדים, אלא שני איברים של גוף גדול מאיתנו.

על הרקע הזה מוסבר בתלמוד הירושלמי (נדרים ט, ד) גם האיסור "לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ", באמצעות משל ליד ימין שבמהלך פעולת חיתוך בשר פגעה בטעות ביד שמאל. הרי לא יעלה על הדעת שיד שמאל תחזיר מכה משלה ליד ימין, שכן שתיהן גוף אחד. כאבו של האחד הוא גם כאבו של חברו, והסבל והצרה שלך נוגעים לי עד עומק הלב. רעך כמוך.

הכלל של "רעך כמוך" אינו מחולל רק מצוות של נתינה ואיסורים על נקמה ונטירת איבה. מעבר לכך, "ואהבת לרעך" מוליד מחויבות לערבות הדדית, וצו מוסרי על אכפתיות בלתי מתפשרת.

בתרבות המערבית, החשיבה האינדיווידואלית דוגלת ב"חיה ותן לחיות", והיא מולידה לא פעם אדישות לגורלו של הזולת. גם כאשר ישנם גילויי חמלה ופעולות למען הזולת, הם באים בדרך כלל כביטוי למחויבות של האדם לצו מצפונו שלו, ולאו דווקא כאחריות לגורלו של האחר.

התורה, מנגד, מציגה עמדה תובענית יותר ודורשת מאיתנו מעורבות גבוהה בהרבה. היא אינה מסתפקת בהוראה לאדם עצמו להימנע מעשיית עוול, כגון "לֹא תַעֲשֹׁק" ו"לֹא תִגְזֹל", ומוסיפה לצוות גם "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ". צו מוסרי זה אוסר אפילו לעמוד מנגד כאשר האחר נמצא בצרה, ומחייב לפעול כדי להציל את הזולת מפני פגיעה ונזק. ביוזמתו של חנן פורת ז"ל, לפני 25 שנים נעשה עיקרון זה גם לחוק מחייב במדינת ישראל.

יציאה מאזור הנוחות

ומה לגבי מעשים שליליים של אחר? התנהגות שלילית של הזולת נתפסת לעיתים כעניינו שלו, ואם אינה פוגעת בי או בחסרי ישע, אינני נדרש לנקוט עמדה או להתערב. אך התורה אינה רואה כך את הדברים. היות וכולנו חלק מרקמה אנושית אחת חיה, אזי לא רק שעליי לשמוח בשמחת האחר ולהשתתף בצערו, אלא גם מעשיו השליליים הם לגמרי ענייני: "הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ". ואם לא די במצוות התוכחה, באה התורה וקובעת שאם אשתוק, אהיה בעצמי שותף לדבר עבירה – "וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא".

בגישה הזו מונח סוד גדול. מאחורי כל אדם שנוהג באלימות ובאופן פוגעני יש עוד שניים־שלושה חברים שתומכים בו, וסביבם חברה שרואה ושותקת, או לפחות מעלימה עין ומסירה מעצמה את האחריות. במובן זה "קדושים תהיו" דורש לצאת מאזור הנוחות ולנקוט פעולה כדי לחדול את הפגיעה, בכוחות עצמנו או בעזרתם של הגורמים המוסמכים. זו עמדה שסודקת אמנם את תפיסת "ביתי הוא מבצרי", אבל רק עמדה אכפתית כזו מסוגלת לכונן קהילה וחברה שיש להן זכות קיום. האם לא לכך התכוונה התורה באומרה "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל… קְדֹשִׁים תִּהְיוּ"? עדה וציבור נבנים רק במקום שיש בו אכפתיות ומעורבות פעילה שמוציאים אותי אל מעבר לגבולות העצמי. והלא כשאני לעצמי, מה אני?

בהמשך הפרשה ממשיכה התורה את קו דרישת המעורבות. בעוד שבפרשת אחרי־מות מופיע ציווי על היחיד להימנע ממעשי התועבה שהיו מקובלים בארץ מצרים ובכנען, בפרשת קדושים מופיעה גם תביעה חברתית למיצוי הדין עם העבריינים: "אֲשֶׁר יִתֵּן מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ… עַם הָאָרֶץ יִרְגְּמֻהוּ בָאָבֶן". אם החברה תדע להוקיע מקרבה את עוברי העבירה, ה' מבטיח כי הוא יכרית את האיש ההוא מקרב עמו. אבל "אִם הַעְלֵם יַעְלִימוּ עַם הָאָרֶץ אֶת עֵינֵיהֶם מִן הָאִישׁ הַהוּא", אז התגובה האלוהית תופנה לא אל העבריין לבדו, כי אם "וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל הַזֹּנִים אַחֲרָיו".

לציווי המרחיב הזה מוסיפה התורה את עקרון הקדושה, "וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים". קדושה אינה עניינו של אדם יחיד, היא צו ציבורי, חברתי, כללי.

תגיות: חברהחומש ויקראמוסרפרשת אחרי מות קדושיםקדושה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    תקדים בהיסטוריה האמריקנית: ביידן יבקר בפפואה־גינאה החדשה

    הידיעה הבאה

    גשם, ברד, הצפות ושלג בחרמון בחודש אייר: תחזית מזג האוויר

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    שיטפונות בדרום וזרימות בהרי ירושלים, חבל לכיש נצבע לבן | תיעוד

    גשם, ברד, הצפות ושלג בחרמון בחודש אייר: תחזית מזג האוויר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD