יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת ויצא: הייעוד הנשגב של בחיר האבות מתנגש עם הצלחתו הכלכלית

הייעוד הנשגב של בחיר האבות מתנגש עם הצלחתו הכלכלית בחרן. יעקב מתלבט, אך אז מגיעה ההוראה האלוהית שאינה משאירה מקום לספקות

מאת  גבריאל חזות
ח׳ בכסלו ה׳תשפ״ג (02/12/2022 08:06)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ייחודה של פרשת ויצא היא עובדת היותה פרשה רצופה אחת, נטולת הפסקות של פרשיות "פתוחות" או "סתומות". 148 פסוקים ברצף, המתחילים במילה "ויצא" ומסתיימים במילה "מחנים" (בגימטרייה 148, כמספר פסוקי הפרשה). הדבר מעיד על היות הפרשה יחידה ספרותית אחת, אחודה ושלמה, שכל חלקיה שזורים וארוגים זה בזה כדי להעביר לנו מסר אחד. משל נכתבה באחת, מבלי לתת בה רווחים לנשימה העלולים להשפיע על חשיפת סודה.

בפרשתנו מתארים אירועים שנמשכו עשרים שנה ברציפות, החל מיציאת יעקב אבינו לחרן ועד פגישתו עם "מחנה הא־לוהים" במחנים. על ציר הזמן ממוקמים כל האירועים שהוא ומשפחתו חוו, אירוע רודף אירוע. אין צורך להסביר את המעבר מאירוע לאירוע משום שכל אירוע נמצא בסמיכות לקודמו ומהווה המשך ישיר שלו, על ציר הזמן ועל ציר התוכן.

כך לדוגמה, יעקב בורח לחרן מפני אחיו המבקש להורגו, חולם חלום אשר מתחיל להתגשם באירוע הבא, שבו הוא פוגש באופן פלאי את רחל על שפת הבאר. לאחר מנוחה של חודש ימים הוא ניאות לעבוד את לבן עבור רחל, עד לרמאות הראשונה של לבן המחליף את רחל בלאה. בשל כך יעקב מתחייב לשבע שנות עבודה נוספות עבור רחל, בינתיים נולדים ילדים מלאה, וכך הלאה.

שורה של הקבלות

עם זאת, רכיבים תוכניים שונים חוזרים על עצמם בתוך הפרשה, אבל עם ניחוח שונה, בבחינת זה כנגד זה. נסקור אותם בחלוקה סכמטית גסה למדי:

– כנגד "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה", אנו מוצאים "וַיִּבְרַח הוּא וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וַיָּקָם וַיַּעֲבֹר אֶת הַנָּהָר וַיָּשֶׂם אֶת פָּנָיו הַר הַגִּלְעָד". כאן יציאה מבאר שבע בברכת הוריו ובתקווה גדולה, וכאן בריחה מבישה מפני לבן הארמי;

– כנגד "וַיְהִי כִשְׁמֹעַ לָבָן אֶת שֵׁמַע יַעֲקֹב בֶּן אֲחֹתוֹ וַיָּרָץ לִקְרָאתוֹ וַיְחַבֶּק לוֹ וַיְנַשֶּׁק לוֹ וַיְבִיאֵהוּ אֶל בֵּיתוֹ", אנו מוצאים את לבן אומר "יֶשׁ לְאֵל יָדִי לַעֲשׂוֹת עִמָּכֶם רָע". קבלת הפנים החמה והאוהבת מתחלפת בשנאה וברצון "לעקור את הכל";

– כנגד לידותיה של לאה וכנגד הנאמר על רחל "וַיִּזְכֹּר אֱ־לֹהִים אֶת רָחֵל… וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱ־לֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי", אין אנו מוצאים לידות יותר, לא של רחל ולא של לאה, עד להולדת בנימין בפרשה הבאה. עם לידת יוסף, ולאחר פסוקים רבים העוסקים בהריונות ולידות של לאה, פסקו האימהות מללדת והותירו את הבמה לסצנות אחרות, קשורות כולן ליחסי יעקב ולבן;

– כנגד אמירת לבן ליעקב "נִחַשְׁתִּי וַיְבָרֲכֵנִי ה' בִּגְלָלֶךָ", אנו מוצאים במחצית השנייה של הפרשה "וַיַּרְא יַעֲקֹב אֶת פְּנֵי לָבָן וְהִנֵּה אֵינֶנּוּ עִמּוֹ כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם". דברי החנופה והרעפת השבחים התחלפו בשנאה יוקדת;

– כנגד דברי ה' בחלום הראשון, "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ", אנו מוצאים את דברי ה' בחלום השני "עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ". כלומר, "וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ", ובלבד שתלך למקום שאליו אני מורה לך ללכת, אל ארץ מולדתך. כאן ועכשיו!

– כנגד "וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה… וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל", אנו מוצאים "וַיִּקַּח יַעֲקֹב אָבֶן וַיְרִימֶהָ מַצֵּבָה… וַיִּקְרָא לוֹ לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד". כאן מצבת בית אל, המעידה על הבטחת האל ליעקב, וכאן גלעד, המבטא את ההבטחות ההדדיות של לבן ויעקב.

נקודת המשבר

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל לָבָן שַׁלְּחֵנִי וְאֵלְכָה אֶל מְקוֹמִי וּלְאַרְצִי. תְּנָה אֶת נָשַׁי וְאֶת יְלָדַי אֲשֶׁר עָבַדְתִּי אֹתְךָ בָּהֵן וְאֵלֵכָה כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ אֶת עֲבֹדָתִי אֲשֶׁר עֲבַדְתִּיךָ. וַיֹּאמֶר אֵלָיו לָבָן אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ נִחַשְׁתִּי וַיְבָרֲכֵנִי ה' בִּגְלָלֶךָ. וַיֹּאמַר נָקְבָה שְׂכָרְךָ עָלַי וְאֶתֵּנָה.

פסוקים אלה מתארים את נקודת השבר. לאחר שיעקב הגיע למסקנה המתבקשת כי עליו לחזור לארץ כנען, הוא מודיע זאת באומץ לב ללבן, אך לבן מפתה אותו במשכורת ובבונוסים להישאר. יעקב לא היסס בתשובתו אלא ניצל את התחנפותו של לבן כדי לקיים "עִם נָבָר תִּתָּבָר", והוא מנמק זאת באמירה הבאה:

וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עֲבַדְתִּיךָ וְאֵת אֲשֶׁר הָיָה מִקְנְךָ אִתִּי. כִּי מְעַט אֲשֶׁר הָיָה לְךָ לְפָנַי וַיִּפְרֹץ לָרֹב וַיְבָרֶךְ ה' אֹתְךָ לְרַגְלִי וְעַתָּה מָתַי אֶעֱשֶׂה גַם אָנֹכִי לְבֵיתִי.

הייעוד הנשגב של בחיר האבות – להקים זרע בארץ ישראל, להפוך ל"גוי גדול", להיות ממשיכם של אברהם ויצחק – מתנגש עם "מתי אעשה אנוכי לביתי", שמתקיים בחרן. הסצנות החוזרות על עצמן לפני ואחרי החלטת יעקב להישאר שם, כפי שראינו לעיל, מבטאות את המאבק הנורא שבו היה שרוי – מאבק שיקבל ביטוי מאוחר יותר במפגשו עם המלאך, בצליעתו, ובפחדו מפני עשיו אחיו למרות ההבטחה האלוהית שבכיסו.

דברי ה' ליעקב בחלום השני בחרן, "עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ", מבטאים אולי הסכמה בדיעבד להחלטתו של יעקב, אבל יש בהם גם מעין גערה ואמירה של "עד כאן". המנגינה של המילים "עתה, קום, צא" לא מותירה ספק בהבנת העניין.

ד"ר גבריאל חזות הוא מרצה להנדסה וליהדות באוניברסיטת חיפה וממייסדי "מידה טובה" לחקר ההיגיון היהודי

תגיות: יעקב אבינופרשת ויצאפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    מחקר: בנייה בשומרון תוריד את מחירי הנדל"ן במרכז בעשרות אחוזים

    הידיעה הבאה

    "פגשתי מח"ט קרבי שסבל מגידול בראש, ולמדתי ממנו להילחם על המטרה"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה

    "פגשתי מח"ט קרבי שסבל מגידול בראש, ולמדתי ממנו להילחם על המטרה"

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD