יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

והיה העקוב למישור: המעבר של יעקב להנהגת ישראל

יעקב מתחיל את חייו בתנאי פתיחה גרועים, אך מתמודד עם המציאות ומשנה אותה. מאבק האיתנים בין איש הציד ליושב האוהלים, בין הטבע למוסר, נמשך עד ימינו

מאת  גבריאל חזות
א׳ בכסלו ה׳תשפ״ג (25/11/2022 07:38)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

על הפסוק “וַיִּגְדְּלוּ הַנְּעָרִים וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים“, אומר הזוהר הקדוש: “יושב אוהל לא כתוב, אלא יושב אוהלים, שאחוז בזה ואחוז בזה“ (בתרגום). התכונה הדומיננטית של יעקב היא התמימות, אבל במציאות הוא נקרע בין “שני אוהלים“.

תנאי הפתיחה של יעקב קשים מנשוא: “וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת עֵשָׂו כִּי צַיִד בְּפִיו וְרִבְקָה אֹהֶבֶת אֶת יַעֲקֹב“. לאהבת יצחק לעשיו יש סיבה, כי ציד בפיו. אך מדוע רבקה אוהבת את יעקב? משום שהיא רבקה! עשיו נולד “עשוי“, מוכן, בשל, שלם. יעקב, לעומתו, הוא איש חלק – ספרו עדיין לא כתוב. יעקב יכתוב את סיפורו במלחמה הירואית נגד אחיו, משפחתו וסביבתו. חז“ל לא מהססים לבקר את יצחק בשל כך: “ולמה כהו עיניו של יצחק? מפני שנסתכל בדמות עשו הרשע, ועוד על שהיה מביא ציד ומאכלו, וכתיב  כי השוחד יעוור פקחים“ (תנחומא תולדות, ח).

חייו המלאים סיבוכיות של יעקב אבינו מכשירים אותו להיות נושא ברכת אברהם ויצחק. כמו בבית אברהם, רבקה אימנו מזהה נכון את ההבדלים המהותיים בין ילדיה. רק היא יודעת את הסוד הגדול שהתגלה לה בעת הריונה: “וַיֹּאמֶר ה‘ לָהּ שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר“. את הפירוש שהיא תיתן לנבואה אניגמטית זו, אנחנו נגלה כאשר היא תכריח את יעקב לרמות את אביו כדי לקבל את ברכתו, ולאחר מכן תשלח אותו אל פדן ארם מפני אחיו המבקש להורגו. כך ממשיך יעקב את “המסורת“ שלפיה לא תמיד הבכור יהיה הבן הממשיך: שת ולא קין, יצחק ולא ישמעאל, וכעת יעקב ולא עשיו.

החולה הראשון

פירוש המילים “ואלה תולדות“ הוא ‘וזוהי ההיסטוריה‘. שלוש־עשרה פעמים מוזכרת המילה תולדות בתנ“ך, החל מ“אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם“ (בראשית ב, ד) וכלה ב“וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ“ (רות ד, יח). ברם, ההיסטוריה המקראית אינה חורזת זמנים אלא אירועים ואנשים. תולדותיו של יצחק (“תולדות“ בכתיב מלא, בנגוד לכתיב החסר אצל ישמעאל: “ואלה תלדת ישמעאל בן אברהם“), מגיעות לשיאן בתולדותיו של האחרון, הולדתו של דוד המלך.

התפתחותו הטבעית של עם ישראל, המתוארת החל מן הפסוק הראשון של ספר בראשית, עוברת דרך יחידי סגולה, משפחות, אבות ואימהות, שבטים ולבסוף עם ישראל. בראייה היסטוריוסופית זו, יעקב אבינו, בחיר האבות, משלים את שכבת האבות. אברהם אבינו היה המייסד. הוא הגיע מחוץ לארץ ישראל, הוא המייסד של המונותאיזם. יצחק, עולה תמימה, נפעל, אינו יוצא מן הארץ, מוכיח לכולנו כי הדור השני, על אף טבעו למרוד באבותיו, ממשיך בדרכי אביו. יעקב מתחיל בתנאי פתיחה גרועים ביותר, אך זוכה להיות “הבחור שבאבות“ (בראשית רבה לב, ח).

שמו וחייו של יעקב עוברים אט אט מהנהגת יעקב להנהגת ישראל, מן העקמומיות ליושר. הוא עוקב אחר המציאות, נגרר אחריה, מתמודד איתה, רודף אחריה ומשנה אותה. לימים הנביא ישעיהו יעשה שימוש בדימוי זה במסגרת נבואות הנחמה והתקווה שלו: “כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה“ (ישעיהו מ, ד).

המאבק על הבכורה הוא מאבק על ההגמוניה התרבותית של העולם. המאבק בין איש הציד ליושב האוהלים הוא המאבק שבין השדה לאוהל, בין הטבע למוסר. זהו מאבק איתנים שנמשך עד ימינו.

ליעקב תפיסה תודעתית שלמה באשר לייעודו בתוכנית האלוהית. גם מתוך רגעי מיתתם של האבות גוזרים חכמים את תפיסת ייעודם, וראויה לציון זו של יעקב:

אמר ר‘ לוי: אברהם חידש זקנה, יצחק חידש יסורים, יעקב חידש חולי… יעקב תבע את החולי. אמר לפניו: רבון העולמים, אדם מת בלא חולי ואינו מיישב בין בניו. מתוך שהוא חולה שנים או שלשה ימים הוא מיישב בין בניו. אמר לו הקדוש ברוך הוא: חייך, דבר טוב תבעת וממך הוא מתחיל (בראשית מח), ויאמר ליוסף הנה אביך חולה.

יעקב מבקש דבר אחד בלבד בעת מיתתו: ליישב בין בניו, כלומר להיפרד מהם בצורה מיושבת ומסודרת, ובשל כך הוא תובע מן הקב“ה חולי. זו החוליה הסוגרת את שכבת האבות. לא יהיה אב נוסף, כי מעתה, על אף חטאיהם של חלק מן האחים, יעקב ראה שמיטתו שלמה, וכולם ראויים להיות עם ישראל. מעתה סלולה הדרך לשלב הבא.

תאוריית ההחלפה

תסביך הגבירה יצר אצל הגר בלבול שאיים על שרה ויצחק, עד התערבותו של הבורא. לכן מחליפים הישמעאלים בין יצחק לישמעאל. הן יצחק הן ישמעאל היו בכורים, אבל מאימהות שונות. יעקב ועשיו נאבקים על הבכורה, והם מאותה האם. הסיבוכיות כאן גדולה יותר.

התיאולוגיה הנוצרית, המקבלת את התנ“ך, המציאה פתרון חדש: תיאולוגיית החילופיות. ב  (ט, ו-יג) כתב השליח פאולוס: “כי לא כל אשר מישראל ישראל המה, ולא מפני שהם זרע אברהם כולם בנים, כי ביצחק ייקרא לך זרע׃ כלומר לא בני הבשר המה בני האלוהים, כי אם בני ההבטחה הם הנחשבים לזרע… ככתוב ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי“.

עם ישראל ההיסטורי של הברית הישנה הוא “עם ישראל שבבשר“, בעוד שעם ישראל החדש מורכב מן המאמינים בישו המשיח שאינם נזקקים עוד למצוות, ומרכזם העתידי בעת הגאולה היא “ירושלים של מעלה“ השמיימית. אלה הם “בני ישראל שברוח“. עם תיאולוגיה זו יתמודדו בניו של יעקב יתמודדו לאורך ההיסטוריה, עד שיוכיחו, עִם גאולת עַם ישראל, שהברית איתם איתנה וחזקה ולעולם לא הופרה.

תגיות: ]רשת השבועוהיה העקוב למישוריעקב אבינויעקב ועשיופרשת תולדות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    שחרור גופת טירן פרו: איומי הדרוזים עשו את שלהם

    הידיעה הבאה

    אוהדים מזויפים וקרונות רכבת לפי מעמד חברתי: מסע למונדיאל בקטאר

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    בלו סיימון פיירו. צילום: אביטל הירש

    "לא הבנתי למה קוראים לי 'האמן היהודי'": חתן פרס ישראל בריאיון חג

    דוד (דוכי) כהן
    01-05-2025

    מנער יהודי ברומניה שאינו יודע מילה בעברית, הפך בלו סימיון פיינרו לאמן בינלאומי שמשלב בעבודותיו אותיות עבריות ובוחן מונחים מהמקורות....

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    הידיעה הבאה
    כולם תמכו בכסף הקטארי, כשזה הגיע לנתניהו נזכרו שהיא "מדינת אויב"

    אוהדים מזויפים וקרונות רכבת לפי מעמד חברתי: מסע למונדיאל בקטאר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD