יום שישי, ספטמבר 19, 2025 | כ״ו באלול ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת וירא: מחבואים עם הנפש

לאורך פרשת וירא מתקיים משחק מתמיד בין מוטיב הגילוי וההסתרה. גם אברהם עובר אותו, עד שזהותו מתגבשת בפרשת העקידה

מאת  מירון ח. איזקסון
ט״ו במרחשוון ה׳תשפ״ב (21/10/2021 13:16)
בתוך יהדות
צילום: מנחם הלברשטט

צילום: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

התגלות והיעלמות, חשיפה והסתרה, הם המוטיבים המובילים את פרשתנו. שם הפרשה, "וירא", שואף כמובן לראיית הדברים ולא לכיסויים, ואולם הפרשה נפתחת דווקא בהיעלמות שמו של אברהם. לאחר ברית המילה, אותה עבר בשלהי פרשת לך־לך, ישנה סדרת פסוקים שבהם אברהם פועל באינטנסיביות אבל ללא אזכור שמו. כינויי גוף שונים מחליפים את הזיהוי הפשוט לכאורה, "אברהם". שמו חוזר אליו רק כשהוא מגיע לאוהל רעייתו (יח, נ).

האם ניתן לקשור זאת בחוויה המכוננת של ברית המילה, אשר קובעת לו למעשה זהות חדשה? האם אנו נרמזים על התפתחות דרמטית אחרת בתודעתו של אברהם, בכל הנוגע לנוכחותו מול א־לוהים? אין לדעת, אך יש להקשיב לפעולות המדווחות עם הגעת המלאכים לביתו, אל מול שמו הנאלם בזרימת הפסוקים.

שרה גם היא מציצה ונסתרת. היא שומעת מפתח האוהל, והיא צוחקת בקרבה ולא בגלוי. "ההסבר" של א־לוהים לצורך שאברהם יעודכן על האירועים הצפויים לבוא, מנוסח גם הוא מעולם הגילוי והכיסוי: "הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה" (יח, יז). באופן מטפורי, ה' "יורד" לעולמנו כדי לבדוק מה אכן קורה בסדום ובעמורה.

 

אזור הדמדומים

גם באירועי סדום נמשכת האווירה של חשיפה והסתרה יחד. בנות לוט מוסתרות בבית, ואנשי סדום החוטאים מבקשים לפרוץ לתוכו ולבטל את האינטימיות המשפחתית והמוסרית. הסנוורים שבהם הם מוכים מסתירים מהם את יכולת החשיפה. נמצא שדווקא האור עצמו הוא המאפשר כאן את הסתרת המראה הכמוס (יט, יא), כאשר המילה "פתח" רחבה הרבה יותר מאשר רק פתח של בית.

"השחר" עומד לחשוף את סדום לגורלה המר (יט, טו). מובן שהדרישה מלוט להימנע מלהביט לאחור אמורה גם היא לקיים הבדלה כלשהי בין האיום הנסתר ובין אפשרות ההצלה. יכולתו של לוט להימלט מהחורבן מוגבלת, ובאה לביטוי בשם העיר "מִצְעָר" (יט, ב) דהיינו הדבר הפחוּת יותר, המצער יותר, שרק אליו לוט מסוגל להיחשף. לעומתו, אברהם מסוגל "להשקיף" על המציאות ולהתמודד עם סודותיה (יט, כח).

המציאות הכוללת כה מוכחשת על ידי לוט ובנותיו, עד שתחושתן היא שלא רק סדום חרבה, אלא שכבר "וְאִישׁ אֵין בָּאָרֶץ" (יט, לא). היין, כמו אצל נח, שב להיות כעין פתרון דמדומים בין ראיית המציאות ובין הכחשתה, והבנות משכרות את אביהן.

גם פרשת המסע של אברהם אבינו לגרר אפופה באווירת המסתור. שרה אמנו מוצגת כאחותו, ואבימלך מתוודע לטעותו בחלום הלילה. אברהם מסביר שהסתרה זאת חיונית במקום שאין בו יראת א־לוהים (כ, יא), כיון שבמקום שכזה המציאות דחויה בפני דמיונות. ההסתרה והרתיעה מראיית העובדות חלה גם על הגר. היא אינה מוצאת דרכה במדבר באר שבע, ומנסה להרחיק את ישמעאל ממנה כדי שלא תראה במותו (כא, טז). תהליך הריפוי שלה מתחיל בעת שהיא רואה באר מים, ובמובן זה לא הבאר היא שלפתע צצה, אלא אצל הגר חל תהליך התעוררות מסוים.

אולם במקביל לכל אלה מתרחש מהלך ראייה נרחב ומשמעותי יותר. בתחילה, כאמור לעיל, נדמה שנוצר קשר מחודש בין אברהם לשמו. השילוב של ברית המילה וביקור המלאכים עורר כנראה בתוכו שלבים נוספים בדרגת הנבואה והשליחות שלו. בין האישיות האמונית ההולכת ומתחזקת ובין תחושת ההתבטלות בפני א־לוהים ("וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר"; יח, כז), שמו של אדם נדמה לזמן מה כלא ברור.

 

המתפלל הראשון

היחסים בין אדם לשמו אינם אחידים. יש כאלה החשים ניכור לשמם, ויש כאלה הרואים בו את יסוד טבעם. אברהם אבינו ושמו הם מקשה אחת, שכנראה עברה הפרדה זמנית לצורך הבהרה פנימית. באוהל אשתו שמו שב אליו, ואין זה מקרי.

בהמשך, זהותו של אברהם מתגבשת עוד יותר: "וְעַתָּה הָשֵׁב אֵשֶׁת הָאִישׁ כִּי נָבִיא הוּא וְיִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ וֶחְיֵה" (כ, ז). אברהם הוא הראשון הקרוי נביא, והראשון אשר מיוחסת לו תפילה. הוא האדם הראשון ששיחתו עם א־לוהים היא תפילה, ומהותו המכרעת היא נבואה.

החשיפה המלאה בפרשת "מחבואים" זאת באה בעקדה. בתחילת פרשתנו אנו מוצאים: "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו…" ובסופה במהלך עקדת יצחק: "כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱ־לֹהִים אַתָּה" (כב, יב). אברהם זוכה לכך שהשם "יודעו" אישית, כפי שיקרה בעתיד גם עם משה רבנו. הרי אין א־לוהים "זקוק" לניסוי העקדה כדי לדעת משהו על אברהם. כמעט להפך, א־לוהים יודע בנבואה את אברהם דווקא משום שהוא ירא א־לוהים. ובכך, מחבואי הנפש נחשפים בשליחותו של העברי הראשון.

 

 מירון ח' איזקסון הוא משורר, סופר ופרופסור לספרות באוניברסיטת בר־אילן

תגיות: מוסף שבתספר בראשיתפרשת ויראפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    ביטול סבסוד המעונות לילדי אברכים נדחה שוב

    הידיעה הבאה

    הנעלמים: מה עלה בגורלם של תשעת הפלסטינים בטורקיה?

    הידיעה הבאה
    האתגר והמכשול: בין מגבלות המילים להשלמה עם ההכרח שבשפה

    מפגשים מהסוג השלישי: החלון לאלוהים נמצא בעולם הפנימי שלנו

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD