יום רביעי, יוני 11, 2025 | ט״ו בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

נדודיו של נוסח: התפילה שעברה מיום כיפור לראש השנה

כך נעקר מהקשרו המקורי משפט שהופיע תחילה בתפילות יום הכיפורים בלבד, והתגלגל אל המחזור לראש השנה

מאת  חננאל מאק
ו׳ בתשרי ה׳תשפ״ב (12/09/2021 16:21)
ההנחיות המקלות של הפרקליטות לתובעים במשפטי הנאשמים בפרעות

כפרות. מנוחה ינקלביץ

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

המשפט "וּדְבָרְךָ אֱמֶת וְקַיָּם לָעַד" קבוע ועומד בסופה של ברכת קדושת היום (הברכה הרביעית) בכל אחת מתפילות ראש השנה – הן בנוסח ספרד, הן בנוסח אשכנז – וכן בסופו של קידוש הלילה, ובאחרונה שבברכות ההפטרה. המשפט אינו מוכר משום מקום בספרות חז"ל, וחוקר התפילה נפתלי וידר ז"ל הראה שמקורו הוא מנהג בבל בתקופת הגאונים. ואכן, המשפט נמצא בסדר רב סעדיה גאון שנערך בבבל במאה העשירית, וכן בקטעים מעטים מגניזת קהיר ובמקורות נוספים מימי הביניים שמוצאם בארצות האסלאם, שהיו כפופות בדרך כלל למנהג בבל, אך לא בנוסחי ארץ ישראל. המקורות חלוקים מעט בדבר הנוסח המדויק של התוספת: יש הגורסים "ודברך מלכנו אמת וקיים לעד" ויש המשמיטים את המילים "מלכנו", "לעד", או את שתיהן.

אלא שבסדר רס"ג ובמקורות נוספים מופיע המשפט רק בתפילות יום הכיפורים, ונעדר מתפילות ראש השנה. מסידורי תפילה ומתיאורים של מנהגי תפילה שנשתמרו מימי הביניים בתפוצות ישראל, ובייחוד בצרפת ובאשכנז, עולה שנהגו לומר את המשפט המדובר הן בראש השנה הן ביום הכיפורים. נראה אפוא שהתוספת הקצרה "ודברך אמת" גלשה מתפילות יום הכיפורים אל תפילות ראש השנה.

כפרות. מנוחה ינקלביץ

"גלישות" מתפילות ראש השנה אל תפילות יום הכיפורים הן תופעה ידועה. בין אלה יש לציין יחידות מהותיות מתוך התפילה, כגון החתימה "מלך על כל הארץ", שורת הקטעים "ובכן תן פחדך" וכו', תפילת "עלינו לשבח" ועוד, וגם פיוטים לא מעטים, שהידוע שבהם הוא "ונתנה תוקף". גלישות בכיוון ההפוך הן נדירות, ועל כל פנים בדרך כלל נתקבעו לבסוף היחידות המועברות הן בתפילות ראש השנה הן בתפילות יום הכיפורים, אלא שבמקרה הנדון התרחש תהליך נדיר: המשפט "ודברך אמת וקיים לעד" נטש כמעט לגמרי את מקורו ביום הכיפורים והתקבע בכל תפילות ראש השנה.

"כמעט" אמרנו, שכן המשפט, שנעלם מתפילות יום הכיפורים, שרד בחתימת ברכת ההפטרה האחרונה של שחריתו, שאף היא ברכת קדושת היום. ויש לשער שאילו היה בידינו נוסח תקני של קידוש ליל הכיפורים למי שאינם צמים, היה משתמר המשפט גם שם, שהרי עיקרו של קידוש הלילה בכל השבתות והחגים אף הוא קדושת היום.

במקומות ובזמנים שבהם נאמר המשפט "ודברך אמת" בתפילות יום הכיפורים, הוא שובץ סמוך אחרי מילות החסד והביטחון: "כִּי אַתָּה סָלְחָן לְיִשְׂרָאֵל וּמָחֳלָן לְשִׁבְטֵי יְשׁוּרוּן בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, וּמִבַּלְעָדֶיךָ אֵין לָנוּ מֶלֶךְ מוֹחֵל וְסוֹלֵחַ". גדולה מזו: בקטע העיקרי של ברכת קדושת היום של יום הכיפורים, קודמים למילים אלו פסוקי ההבטחה מישעיהו, "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מֹחֶה פְשָׁעֶיךָ", ו"מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ… שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ", וכן הבטחת התורה בספר ויקרא: "כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם… תִּטְהָרוּ".

שיבוצה של התוספת "ודברך אמת" במקום זה מובן היטב, כפי שמסביר וידר: "הדברים 'ודברך אמת וקיים לעד' משמשים ביטוי לאמונו של המתפלל שההבטחה הכלולה במקראות המצוטטים היא אמת ותתמיד לעד". ועוד: "המתפלל… מביע את בטחונו שכשם שה' 'סלחן לישראל' כן ימחול ה' את עוונות ישראל…. ויעביר אשמותיהם בכל שנה ושנה". דברים אלה מבוססים על דברי פרשנות קרובים שהובאו כבר בכמה ספרים מימי הביניים, בהם "כלבו", "משמרת המועדות", וחיבורו הידוע של ר' דוד אבודרהם על תפילות ישראל.

משנקלט המשפט "ודברך אמת" בתפילות ראש השנה, נקבע מקומו גם כאן לפני חתימת הברכה הרביעית, אחרי המילים "וטהר לבנו לעבדך באמת", אלא שמברכה זו נעדרת הבטחה כלשהי מדברי האל או נביאיו, ולכן זרותה של התוספת ניכרת היטב לעין. "מה עניין טהרת לב המתפלל אצל אמיתות דבר ה' ונצחיותו?", תמה וידר על המציאות הנהוגה בימינו. אולי כתשובה חלקית לשאלה זו, הוא מסביר, התרחב משפט הסיום של ברכת מלכויות עוד מעט, וכך נוצר מטבע הסיום: "וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְךָ בֶּאֱמֶת, כִּי אַתָּה אֱ־לֹהִים אֱמֶת וּדְבָרְךָ אֱמֶת וְקַיָּם לָעַד". עד כאן תמצית מדברי וידר בעניין זה, ועליו אבקש להוסיף משלי.

מנעילה להפטרה

ראשית אומר, שתופעה דומה של ביטוי האמונה בהתגשמות ההבטחה והנחמה מוכרת לנו ממקום נוסף. ביטוי זה הוא מהותה של הברכה השנייה הנאמרת לאחר הפטרות כל השנה. ברכת "נֶאֱמָן אַתָּה… הָאֵל הַנֶּאֱמָן בְּכָל דְּבָרָיו" מבטאת את האמונה בהתגשמות הבטחות הנחמה שבדברי הנביאים, וכמוה כמשפט "ודברך אמת…".

שנית, יש להניח שהמשפט "ודברך אמת" וגו' נוצר בראשיתו דווקא כחלק מתפילת נעילה של יום הכיפורים ולא ביתר תפילות היום, ודווקא לחזרת הש"ץ ולא לתפילת היחיד. בתפילתם של היחידים נמצאים הקטעים "אַתָּה נוֹתֵן יָד לַפּוֹשְׁעִים" ו"אַתָּה הִבְדַּלְתָּ אֱנוֹשׁ מֵרֹאשׁ" בסוף התפילה, אחרי הווידוי, אבל בחזרת שליח הציבור על נעילה מופיעים קטעים אלה בתוך הברכה הרביעית, והם קודמים וצמודים לפסוקי ישעיהו וּויקרא דלעיל, ולמשפט "כי אתה סלחן לישראל" וכו'.

הקטע "אתה הבדלת אנוש" מכיל בתוכו שורה נוספת של פסוקי נביאים, שבהם קריאה לתשובה והבטחת סליחה: "דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ", יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ… וְיָשֹׁב אֶל ה'… כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ", "אִם אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע כִּי אִם בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ וְחָיָה…". נראה שצירוף נרחב זה הוא שהוליד את "ודברך אמת וקיים לעד", המאשר את ביטחון המתפלל בהגשמת הבטחות אלו. מכאן נדד הצירוף אל יתר תפילות שליח הציבור ביום הכיפורים, ובהמשך הגיע המשפט גם אל תפילות היחיד ביום הכיפורים.

ושלישית, באשר למעבר אל ראש השנה, אפשר שבתחילה הועתק המשפט דווקא אל סוף ברכת הזיכרונות שבתפילת המוסף, שכן ברכה זו עתירה גם היא בפסוקי נחמה והבטחה: "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ", "וְזָכַרְתִּי אֲנִי אֶת בְּרִיתִי אוֹתָךְ בִּימֵי נְעוּרָיִךְ", "הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם… זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד". הבטחות דומות כלולות גם בפסוקי התורה והכתובים של ברכת זיכרונות: "וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב… וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר", "יִזְכֹּר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ", "וַיִּזְכֹּר לָהֶם בְּרִיתוֹ…".

אפשר אפוא שברכת זיכרונות נחתמה במטבע המורחב: "כִּי זוֹכֵר כָּל הַנִּשְׁכָּחוֹת אַתָּה הוּא מֵעוֹלָם וְאֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִּסֵּא כְבוֹדֶךָ וּדְבָרְךָ אֱמֶת וְקַיָּם לָעַד, וַעֲקֵדַת יִצְחָק לְזַרְעוֹ הַיּוֹם בְּרַחֲמִים תִּזְכֹּר". ואז, משהתקבעה התוספת "ודברך אמת" בברכת זיכרונות, נדדה גם אל הברכה הרביעית המשלבת את מלכויות עם קדושת היום, וכאן שולבה התוספת במשבצת המותאמת עבורה עוד מימיה בתפילות יום הכיפורים, ממש לפני החתימה "מֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ, מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְיוֹם הַכִּפּוּרִים / הַזִּכָּרוֹן". מכאן גלשה התוספת אל קדושות היום שביתר תפילות ראש השנה, בקידוש ובברכת ההפטרה, כנהוג עד היום. בשלב האחרון התנתקה התוספת מברכת זיכרונות של ראש השנה, כשם שהתנתקה קודם לכן מתפילות יום הכיפורים, וכך נוצר המצב המוכר בימינו: המשפט "ודברך אמת וקיים לעד" נמצא בקדושות היום של ראש השנה, ובברכת ההפטרה של יום הכיפורים.

בדברים דלעיל רבות העובדות, אך לא מעטות גם ההשערות. אולי לא כל התהליך המפורט אכן התרחש במתכונת זו, אבל מכל מקום אין לראות בדברים אלה הררים התלויים בשערה או מגדלים פורחים באוויר. תהליכים מעין אלה אכן התקיימו במרוצת הדורות ובמרחק המקומות. תפילות ישראל בגדר תורה שבעל פה הן, וריבוי הנוסחים, המנהגים, העיבודים ותהליכי היצירה מעידים מחד על יציבותם של עיקרי התפילה, ומאידך על חיוניותה של התפילה ועל זיקתה המתמדת אל המקום ואל הזמן, על עולמם המשתנה של נושאיה ועל שילובה במערכות הרגש והמחשבה של העם היהודי לדורותיו.

תגיות: יום כיפורמוסף שבתראש השנה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    48 שנים למלחמת יום הכיפורים: "שיחות גורודיש" עם השבויים הישראליים נחשפות

    הידיעה הבאה

    תחושת החמיצות והקרע המלווה את החברה הישראלית אינה מוצדקת

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    ההנחיות המקלות של הפרקליטות לתובעים במשפטי הנאשמים בפרעות

    תחושת החמיצות והקרע המלווה את החברה הישראלית אינה מוצדקת

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD