יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מעבר לגדר: פרשת תזריע־מצורע

מצד תוכנה הצרעת מוצגת בתורה כזמנית ותכליתית, אך מבחינת סגנונה היא נראית מאיימת ומרתיעה. בעקבות עונשו של המצורע ויחסו אל החברה

מאת  אראלה ידגר
כ״ח בניסן ה׳תשע״ח (13/04/2018 09:44)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

אִישׁ צָרוּעַ הוּא.

טָמֵא הוּא.

טַמֵּא יְטַמְּאֶנּוּ הַכֹּהֵן.

בְּרֹאשׁוֹ נִגְעוֹ.

 

וְהַצָּרוּעַ אֲשֶׁר בּוֹ הַנֶּגַע –

בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים,

וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ,

וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה,

וְטָמֵא טָמֵא יִקְרָא.

כָּל יְמֵי אֲשֶׁר הַנֶּגַע בּוֹ – יִטְמָא.

טָמֵא הוּא.

בָּדָד יֵשֵׁב.

מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבו

(ויקרא יג, מד־מו).

 

שלושה פסוקים, שלושה עשר משפטים. שבע פעמים "טמא", ארבע "הוא", שלוש "נגע", פעמיים "בו". פסוקים שהם מבחן רורשאך.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

מרד בסמכות

פסוקינו עוסקים בצרעת הגוף, המופיעה בפרשותינו לצד שאר סוגי הטמאים. בספר במדבר, העוסק בסדרי המחנה סביב המקדש, מוטלת על החברה החובה לשלח את הטמאים מהמחנה. ככל שהטומאה חמורה מנועה כניסת הטמאים ליותר מחנות, כשהמצורע מנוע מכולם, "ולא יטמאו את מחניהם אשר אני שוכן בתוכם" (במדבר ה, ג). בספר ויקרא, לעומת זאת, מדובר במפגש האישי שבין האדם והכהן. החושש שהצטרע פונה אל הכהן, שלו הידע והסמכות לקבוע טומאה וטהרה, ואילו הכהן מבחין בין נגע טהור שמתיר לאדם לבוא במחנה לבין הנגע המטמא, המרחיקו ממנו. הוא יוצא אליו אל מחוץ למחנה להסדיר את ההיטהרות, להחזירו לציוויליזציה ולכפר עליו, למען יטהר ויבוא אל הקודש.

בתורה נראה שהצרעת קשורה לאי־קבלת סמכות: משה כלפי ה', מרים כלפי משה, וכללית, כנגד סמכות הכהן (דברים כד, ח). לפי חז"ל, הצרעת נובעת מחטאים שיש בהם ניכור כלפי החברה ופגיעה בה, או גרימת חילול ה', ובראשם לשון הרע, המשתקפת גם במעשה מרים (בבלי ערכין טו־טז; תנחומא מצורע ד). עד שיעבור הנגע יעבור המצורע תהליכי השתנות, ומשייעלם הנגע – יעבור היטהרות והתקרבות הדרגתית, עד שיותר בכניסה למשכן. והיה "מחנך קדוש" – מחנה ישראל –  שלא יראה בך ערוות דבר בטומאת הגוף, בסדרי החברה ובמידות האישיות (דברים כג, טו).

כתובים בשני קולות

פסוקינו מצויים בנקודה שבה מתברר שהנגע טמא. הפסוק הראשון מעיד: א. שבבדיקת הכהן, האדם נמצא צרוע, ולכן טמא; ב. שהוא מוגדר טמא רק כאשר הכהן מטמא אותו. הפסוק השני מתאר את הכרזת המצורע על טומאתו: א. הופעתו בלבוש פרום, שיער פרוע ועטייה על שפם, שהם מדיני אבלות, להודיע שהוא מתאבל על עצמו כמת, ומתחרט על מעשיו;  ב. הצהרתו "טמא טמא" – כאזהרה לקרבים אליו שלא ייטמאו אף הם. הפסוק השלישי מוסיף מקום וזמן: המצורע טמא כל עוד יש בו הנגע. הוא יושב בדד, על שהפריד בין בני אדם ופגע במרקם החברתי; ויושב מחוץ למחנה, כדי שלא לפגוע בקדושתו.

ומכאן לרורשאך: הפסוקים מדברים בשני קולות. מצד תוכנם, הם מעידים שהצרעת זמנית ותכליתית. היא נגע הפוגע בעור האדם, ולא במהותו. הכהן המטמא יטהר באמצעות טקסי הטהרה (יד, יח־לא). ואכן, המצורעים היחידים שבתורה – משה ומרים – הם גדולי עולם שהמשיכו להנהיג אחרי שטהרו. אך מצד ניסוחם, הפסוקים מאיימים: במבנה שלהם, בקצב הפנימי ובביטויים החוזרים, המרמזים שיש בטומאה משהו מהותי, מפחיד, מרתיע: "טמא הוא"! המצורע מבויש בפומבי, מודר מהחברה. נורא!

התורה אומרת שהטיפול במצורע – טומאתו, הדרתו, טהרתו וחזרתו – הוא תהליך הכרחי כדי לתקן את שעיווה ולשמור על קדושת המחנה. אך לחברה ופרטיה אין זכות להכריז עליו "טמא טמא". ואנחנו, כיצד נקרא את הפסוקים? בכאב? ברווחה? בבעתה? בחמלה? כיצד אנחנו מתבוננים, מתוך מחננו המוגן, במצורע שמעבר לגדר? האם אנו מביטים בעיניו או מסיבים את עינינו? האם אנו רואים בו טמא, נגוע ומבהיל, או אדם שפגע ונטהר, שהוא חלק מ"גוי קדוש"? האם אנחנו חשים בבושתו? בבדידותו? בניתוקו ממשפחתו? בחששו מסטיגמה גם כשיטהר? האם אנחנו מכירים בו שהוא כמונו? או אולי אנו שמחים בחלקנו, טופחים על שכמנו – שלא חטאנו, שאיננו כמותו?

טהרה בדור חייב

הצרעת חלה עם הקמת המשכן, כשהחברה במעלה גבוהה, כשזכו בהשגחה פרטית מיידית. היא חסד לאדם שמעד ויכול לתקן, לשוב אל הקדושה (ספורנו יג, מז). והמצורע מטופל על ידי הכהן ש"שפתיו ישמרו דעת", שיורה לו לפשפש במעשיו ויתפלל עבורו (ספורנו יג, ה). הצרעת קוראת לחברה להיות ראויה לה.

אך מה קרה כשהחברה הידרדרה? הרי עדיין היו מצורעים או בעלי תסמינים דומים לצרעת. ומה כאשר "הכהנים לא אמרו איה ה' (ירמיהו ב, ה)"?! ואחרי החורבן, כשלא היה מקדש? לפי ההלכה הבתר־מקראית, המצורע מוּצא מכל עיר מוקפת חומה מימי יהושע. מה גורלם של החיים בערי הפרזות או אלו הנחשבים מצורעים עד מותם, האם ינודו? כל אלו שאלות קשות שלהן תשובות חלקיות בספרות ההלכה והאגדה, שלא יידונו כרגע.

אנו נציע להתבונן בהפטרה (מלכים ב, ז), המביאה תמונת תשליל של תיאור התורה: חברה קלוקלת, המגיעה כמעט עד לקרקעית. המלך יהורם פועל בדור שלישי של מלכים חוטאים. תנאי מצור ורעב כבד. האדם הופך לשורד. למוּסר ולעזרה לרֵע יש מקום קטן. בשומרון, עיר בצורה (ולא מימי יהושע), ללא מקדש, ללא כהן, הם מקפידים על מצווה אחת: נידוי המצורעים. ואני תוהה מי כאן באמת ה"מצורע". אנשי העיר או אלו שבחוץ.

מנגד, ארבעת המצורעים אינם יושבים בדד, אלא יוצרים חברה חלופית. חיים בצד החיצוני של השער, מתלבטים היכן יש סיכוי לחיות: בעולם ההפקר שבחוץ, בתוך השער, או במחנה האויבים. בהגיעם לאוהלי ארם הם חמדנים, ומתחילים לבזוז. אך אז הם מתעשתים ומבינים את שייכותם ל"מחנה" שדחה אותם. המצורעים הפכו באחת למופת מוסרי. ללא כהן ומקדש, היטהרו מתוך נפשם, והצילו את אחיהם מרעב. לאמור לנו: ואהבת למצורע כמוך.

תגיות: מוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    כדאי להתרגל: לישראל יש שכנה חדשה מצפון ושמה רוסיה

    הידיעה הבאה

    מחברת "חיימשלי": סל תרבות עם עינת נתן

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    מחברת "חיימשלי": סל תרבות עם עינת נתן

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD