יום חמישי, אוגוסט 7, 2025 | י״ג באב ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת השבוע: עצמאות ביום השמיני

דווקא לאחר ששכל את שני בניו משתנה מעמדו של אהרן. מדמות כפופה למשה ועושה דברו, הופך אהרן לדמות עצמאית הזוכה לראשונה לדיבור אישי מאת ה'

מאת  אראלה ידגר
כ׳ בניסן ה׳תשע״ח (05/04/2018 09:21)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

עד היום השמיני למילואים לא דיבר הקב"ה אל אהרן כנמען עצמאי. אמנם ה' "אמר" לאהרן ללכת לקראת משה המדברה (שמות ד, כו), אך בדרך כלל ה"אמירה" מקדימה תוכן ספציפי או תגובה לדיבור, ואילו ה"דיבור" מציין את פעולת ההתקשרות המילולית. ובעוד שהאמירה מתייחסת לחלקי ולנקודתי, הדיבור פותח נושא חדש או כולל, ועשוי להביע התכוונות כלפי הנמען, ואף התקשרות הדדית (אונקלוס ותרגום יונתן מתרגמים "וידבר אל" – "ומליל עִם"). לעיתים יש משמעות לעצם העובדה שמתקיים דיבור ולעיתים להיעדרו. ובכן, ה' נתן לאהרן שם במדבר הוראה נקודתית בלשון "אמירה", אך לא זיכהו  ב"דיבור" עד היום השמיני.

עד אותו יום גם לא "דיבר" אהרן אל משה. התורה אינה משמיעה את קולו, למעט דיבורו אל העם במעשה העגל, ומענהו לטענות משה נגדו, שהם תולדת הסתבכות. ברורה ההיררכיה במעלתם הדתית: בסיני מצטווה אהרן לעלות לגובה מסוים בהר, אך הוא אינו מורשה לעלות עם משה עד ראשו. יש מעלות לקדושה. לכל אדם דרגה שונה. אם יפרוץ את הגבול – ייפגע. ואהרן מכיר במדרגתו.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

עד אותו יום לא היה לאהרן תפקיד עצמאי. הוא שימש מתווך בין משה לבין פרעה והעם. באשר היה מקובל על העם, נתן גושפנקא למשה שגדל בבית פרעה ושהה במרחקים. אך עיקר הביצוע הוא של משה, אלא אם הוא הורה לאהרן לפעול. ההנהגה הדתית והמדינית היא של משה, ואילו אהרן פועל עמו (ותחתיו) בשותפות סימביוטית, בלא שתהיה לו אמירה אוטונומית.

אכן, בפעם האחת שבה מטיל עליו משה הנהגה עצמאית, הוא לא עומד מול נחשול המורדים. הוא רגיל לעבוד "עִם" – עם משה ועם העם. לכן, אף שכוונתו לשם שמים, בפועל הוא משתף פעולה עם הציבור, במקום לעמוד כנגדו. ואז נוצר סדק בשלמות שותפותם: משה כועס, אהרן מתנצל, משה מבקש עליו רחמים, יחסיהם חוזרים לקדמותם. אך משקרנו פני משה, גם אהרן נרתע ביראה.

בירור עד להשלמה

והנה, ביום השמיני למילואים קורה מהפך. עם הקדשת המשכן נמשח אהרן ככהן גדול. בניו מסייעים אותו, והכהונה מובטחת למשפחתו לעולמים. בתחילת ההקדשה אהרן פסיבי. משה משמש ככהן, מאמן את הכוהנים בתפקידיהם, רוחץ את אהרן ומלבישו, מושחו ומניפו לפני ה'. אך בסופה – אף שההיררכיה נשמרת – אהרן נוכח כמנהיג נבדל. הוא המקריב והמברך את העם. (גם) בזכותו יורדת האש ואוכלת את הקרבנות, וענן הכבוד מכסה את האוהל. מכאן ואילך, קרבתו לקודש במשכן דומה לקרבת משה לקודש על ההר. כשם שלאהרן אסור לעלות להר, למשה ייאסר להיכנס אל קודש הקודשים. משה ינהיג במרחב: הקשר עם ה' והעם, מתן התורה, השיפוט וההנהגה המדינית; ואהרן ינהיג במשכן (וממנו): העבודה, הקדוּשה, הכפרה, ברכת־העם והשראת השכינה.

ודווקא אז פורצים בניו את גבול המותר ונשרפים בפרהסיה, ועולמו חרב עליו קבל עם ועדה. ובזה הרגע נבחנות אבהותו, אמונתו ומנהיגותו. "וידם אהרן".

פירוש השורש דמ"ם אינו העדר דיבור, אלא הפסקת דיבור; או איפוק והימנעות מכוונת. "שלא יקרא ששתק אלא למי שהיה לו מה לדבר ושתק ולא דברו" (מכילתא דמילואים, קרבן אהרן, שמיני). ואכן, הבנים  נשרפו, משה דיבר אל אהרן, ואהרן נדם. ומה קרה בין השרפה לדיבור משה – אולי הלם (כאברבנאל)? בכי (כרמב"ן)? רגשות מעורבים? ספקות באמונה? התורה אינה מפרשת, אך תשובת משה מעידה שקדמה לה שאלה, מפורשת או שתוקה.

אכן, קדמונינו ממלאים את הפערים ו"חושפים" את שאלותיו האפשריות. הבושה של האב על סירחון הבנים נענית בטענה שהם גדולים ממשה ואהרן, ולכן נבחרו לקדש שם שמים (רש"י); תהייה תיאולוגית על הניכור של ה' המשתקף בהמתת בניו נענית בטענה שהקב"ה מתאבל על מותם (ויקרא רבה כ, ד); ואילו ההכרה שנענש על חטאו במעשה העגל נשארת כאפשרות למרות צידוק הדין (הנצי"ב). דברי משה מביאים את אהרן לצידוק הדין. אך הפירושים (שכמה מהם הודגמו) רומזים שאהרן לא הצדיק את דינו כאותם החוששים לשאול שמא תתערער זהותם ומצדיקים את דינם מהשפה ולחוץ. אהרן עבר תהליך של בירור אישי ומתן משמעות אמונית עד להשלמה. "וידם אהרן".

כעת מעמיד משה את אהרן ובניו על חובתם להקדים את עבודת ה' לאבלם כמשפחה, והעם יבכה את השרפה. התפקיד והמעמד מחייבים אותו להתעשת, להתבונן על האסון בפרספקטיבה רחבה, וליטול את עמדת המנהיג.

התעלות מתוך השכול

מעתה עומד אהרן בפני ה' ומשה כאדם עצמאי. כעת, לראשונה, הקב"ה "מדבר" אליו לבדו. בין אם זכה אהרן שנתייחד הדיבור רק לו בשכר שתיקתו, או שהודרך כדי שלא יחזרו הכוהנים על הטעות של בניו וימותו, נֺאמר לפי דרכנו שלראשונה זכה ב"דיבור", לא ב"אמירה" נקודתית. כעת מצאו הקב"ה ראוי לשמוע ממנו ישירות הלכה, וללמדה את אחיו הכוהנים, בדומה למשה.

ואז קוצף משה על בני אהרן הנותרים על שרפת שעיר החטאת. אהרן מבין שהטרוניה מכוונת אליו, והאחריות מוטלת עליו. כעת מתברר ששתיקתו היא צעקה מושהית, הממירה את הסבילות ביוזמה, את ההשלמה בעזות נפש – הפעם לא יניח להם למות, ולראשונה, הוא "מדבר" אל משה: "שקלתי, ופסקתי הלכה: אם אוֺכל אחרי מה שקרה – הייטב בעיני ה'?". ומשה הוא המקבל את הדין: "וייטב בעיני משה". אכן, בעתיד, הוא לא יידום. הוא יילחם על חיי אחותם, ויפציר במשה להצילה. כך, המעמד, הקדושה והניסיון הנורא נותנים לאהרן עוצמות נפש. השכול עשוי להביא את האדם לקיפאון או להתעלות. ואהרן הוא מופת לדורות למי שבחר בהתעלות.

תגיות: מוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הסופר ה"אחר"

    הידיעה הבאה

    חמישה כוכבים וגעגוע: שחקני "סרוגים" במפגש נוסטלגי

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    חמישה כוכבים וגעגוע: שחקני "סרוגים" במפגש נוסטלגי

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD