יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת ויקרא: קרבנות הנדבה הם מנחת הנפש

מה משמעות הכינוי "נפש" לאדם, המופיע בקרבנות החטאת, האשם והמנחה? עיון רוחב מקראי מציג את הגוון המיוחד של הכינוי המזוהה עם האותנטיות

מאת  אראלה ידגר
כ״ט באדר ה׳תשע״ח (16/03/2018 09:29)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

פרשת ויקרא פותחת בקרבנות הנדבה של היחיד. בקרבן העולה ובקרבן השלמים המקריב מכונה "אדם", אך בקרבן המנחה – "נפש". המתרגמים מפרשים: "אנש" או "בר נש", לאמור: "אדם". לעומתם, מציע רש"י מבט דתי־חינוכי לשימוש החריג ב"נפש":

ונפש כי תקריב – לא נאמר נפש בכל קרבנות נדבה אלא במנחה. מי דרכו להתנדב מנחה? – עני. אמר הקב"ה: מעלה אני עליו כאלו הקריב נפשו.

אך עם כל יופיו של הפירוש, דומה שהוא אינו פשט הכתוב. בפרקי החטאת והאשם שבפרשתנו המקריב מכונה "נפש" שמונה פעמים, ואילו רש"י מפרש זאת רק בהקשר למנחה.

בספרות הבתר־מקראית מסבירים את המונח לאור תפקידו בתחילת ספר בראשית, כמגדיר את האדם בהשוואה לבעלי החיים וכאחד מהחלקים ההיררכיים בנפש, לרוב – הנמוך שבהם. אך במקרא לא מתוארת דיכוטומיה בין הגוף והנפש, ולא היררכיה בין חלקי הנפש. תפיסת האדם היא הוליסטית. מנגד, למונח "נפש" יש במקרא מנעד רחב של תכונות, המתגלות בהקשריו השונים. הוא מצוי כבר בתורה, אך נפרשֺ בנ"ך, במיוחד בתהילים. לאור זאת, ברצוני ללכת בעקבות תפיסת רש"י אך להציע פרשנות הבנויה על מופעיו לאורך המקרא, ותואמת את הפרשה כולה.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

עצם החיים

המקרא לאורכו מתייחס ל"נפש" כמכלול החיים הפנימיים של האדם. תכונות הנפש הן אוניברסליות, אך בתצרף מימושן נבדל היחיד מזולתו. ה"אני" המקראי מרגיש שיש בו כוח נסתר, שבו מתרחשות חוויותיו האישיות במישור השכלי, הרגשי, הרוחני ואף החושי. נביא דוגמאות מועטות, ואידך זיל גמור.

כידוע, הנפש היא עצם החיים, ובכך היא תלויה בדם (רש"י ושפתי חכמים לויקרא יז, יד). מעבר לכך, היא מקור הרצון והבחירה החופשית. במישור הנמוך – ההתאוות לחומריות: "כי תאווה נפשך לאכול בשר" (דברים יב, כ), וביומיום, כדברי אברהם לאנשי חת: "אם יש את נפשכם" (בראשית כג, ד), ודברי חמור לבני יעקב: "בני, חשקה נפשו בבתכם" (שם לד, ח).

הנפש היא המברכת. יצחק מבקש מעשו להכין לו מטעמים "בעבור תברכך נפשי" (שם כז, ד), ודוד מזמר – "ברכי נפשי את ה'" (תהלים  קד, א). גם הפגיעוּת בנפש. אחי יוסף מתחרטים: "אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו" (בראשית מב, כא). באיסור לחיצת הגר נאמר: "ואתם ידעתם את נפש הגר, כי גרים הייתם בארץ מצרים" (שמות כג, ט), ורש"י מפרש: "כמה קשה לו כשלוחצים אותו". לכן, מצווה התורה – חווית הגֵרות שנצרבה בנפשכם מאפשרת ומחייבת לחמול על נפש ה"אחר".

הנפש היא מקור היחסים הבין־אישיים, כמו אהבת איש ואישה – "ותדבק נפשו בדינה", "הגידה לי שאהבה נפשי", ועוד; אהבת הורה לבנו, כאהבת יעקב לבנימין: "ונפשו קשורה בנפשו" (בראשית מד, ל); ואהבת ה' – בנפש מצויה ליבת הקשר העמוק, הנצחי, בין האדם לבוראו: "דבקה נפשי אחריך בי תמכה ימינך" (תהילים סג, ט).

ה"אני" ההכרתי

בשונה מ"רוח" ו"נשמה", הנפש נזכרת הרבה בתוספת כינוי הגוף. ה"אני" ההכרתי מתאר אותה, מדבר איתה ועליה. בני ישראל מתלוננים: "רבת שבעה לה נפשנו הלעג השאננים" (תהילים קכג, ח). דוד מתלבט: "עד אנה אשית עצות בנפשי" (שם יג, ג), וירמיהו מדווח: "במסתרים תבכה נפשי" (יג, יז).

הדוברים המקראיים מודעים לרגשותיהם וקוראים להם בשם. יש התולה בנפשו את הכיסופים לה': "כאיל תערוג על אפיקי מים כן נפשי תערג אליך א־לוהים" (שם מב, ב); "צמאה לך נפשי, כמה לך בשרי" (שם סג, ב). ויש – את התגובה לכעסו של ה' ולהסתר פניו: "ונפשי נבהלה מאד, ואתָ ה' עד מתי" (שם ו, ד); "רפאה נפשי כי חטאתי לך" (שם מא, ה).

החש שנפשו מדוכאת משתף את ה': "א־לוהי, עלי נפשי תשתוחח", ופונה אליה: "מה תשתוחחי נפשי ותהמי עלי הוחילי לא־לוהים" (שם מב, ו), בהבנה שהדיכאון הוא סיבת אובדן היכולת לייחל, ותוצאתו. אותו אדם קורא לנפשו הסוערת: "שובי נפשי למנוחיכי כי ה' גמל עליכי" (שם קטז, ז).

קשר האדם עם נפשו רצוף ודינמי. הנפש נעה בין קטנוּת וגדלוּת, נפילות ועליות, ייאוש ותקווה, תלות בבשר וקשר לה'. בה היצר והיצירה, התאווה והכיסופים, הנתק והאמונה, השותפות האנושית והניסיון האישי, המתרחשים בעולמו הפרטי של היחיד ובמסע חייו, שאין כמותם.

מתנות קטנות

כעת ניתן לחזור לפרשה. אם נכוחים דברינו, בחטאת ובאשם מכונה היחיד – "נפש", תוך התייחסות לחולשתה. הנפש השוגגת שכחה, לא ידעה, נסחפה – כי חל נתק בינה לבין הקב"ה. אילו חיה במודעות לנוכחותו, לא הייתה נכשלת. החטא מגביר את הנתק, והיא רוצה, וצריכה, לתקן. הקרבן הוא חסד שנעשה לנפש, כדי להשיבה לטהרתה.

להגדרת מביא המנחה כ"נפש" גוון שונה. ה"אדם" הוא גברי, ה"נפש" – נשית. מביא העולה והשלמים מתואר כפרט הנבדל מזולתו בנכסיו. הקרבן יקר, הגורם להבאתו – מיוחד. התמסרות המקריב לבוראו היא טוטלית, והיא מבוטאת באמצעות דבר חיצוני – בעל החיים שבבעלותו, שימות במקומו. לעומת זאת, מביא הנדבה נבדל מרעהו בעצמיותו. ההבדל הכלכלי בין מביאי המנחה אינו ניכר: כמות זהה של סולת, קצת שמן, קצת לבונה וקצת מלח. המנחה צנועה, יומיומית, אִמהית, מזינה. הנודב משתתף במנחה באופן פעיל – בבחירת סוגה ובהכנתה –  בהתאם ל"נפשו": אהבתו, נטייתו ברגע ההבאה וכשרון אצבעותיו; זאת, אולי, עקב חוויה דתית קטנה, בזמן נתון, אחת ממנעד רגשות הנפש כלפי בוראה.

אין בכוונתנו להפחית מערך העולה והשלמים. המקריב נותן שם רכוש יקר, כאמצעי להבעת דבקותו העצומה בה'.  אך יש לכך מחיר חברתי. בה בעת, התורה נותנת מקום גם ליוצר, המביא מתנות קטנות מעולמו הפנימי, ללא השוואה לזולתו. אולי לכן – בפרפרזה על רש"י – מעלה עליו הכתוב כאילו מסר נפשו.

תגיות: מוסף שבתפרשת השבועפרשת ויקרא

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    ממד פסיכודרמה: מה דינו של מי שהתכוון לחטוא אך לא עלתה בידו?

    הידיעה הבאה

    יואב גלנט: "ישראל צריכה להימתח מזרחה"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: גיל אליהו, ג'יני

    יואב גלנט: "ישראל צריכה להימתח מזרחה"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD