יום שלישי, יולי 15, 2025 | י״ט בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת וישלח: השררה והשלטון מביאים איתם דילמות מוסריות

עם חזרתו לארץ זוכה יעקב למדרגה גבוהה של עוצמה, אבל דווקא מתוכה הוא נדרש להתמודד עם האתגר המוסרי של הכוח. דילמה דומה מלווה אותנו בדורותינו

מאת  יפה גיסר , אבי גיסר
ט״ז בכסלו ה׳תשפ״א (02/12/2020 12:47)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיִּחַן אֶת פְּנֵי הָעִיר (בראשית לג, יח)

תם המסע. תמו עשרים שנות גלות. הסתיימו בשלום העימותים הגדולים מול לבן ועשו, ויעקב שב למקומו.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– הזדמנות בקורונה: להחזיר לישראל את המוחות שברחו

– לחיות עם הקורונה, המודל הפלסטיני
– מחולל מהפכת התורה בישראל

רש"י מצייר לנו תמונה אידילית:

שלם – שלם בגופו, שנרפא מצליעתו; שלם בממונו, שלא היה חסר כלום מכל הדורון ששלח לאחיו; שלם בתורתו, שלא שכח תלמודו בבית לבן. כאדם האומר לחבירו: יצא פלוני בשלום מבין שיני אריות ובא שלם.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

אשר על כן, מיד עם תחושת השלמות במקום הזה, בונה יעקב מזבח ומקריב עליו תודה. "וַיִּקְרָא לוֹ אֵ־ל אֱ־לֹהֵי יִשְׂרָאֵל". הא־ל אשר היה עימי בכל גלותי הוא א־לוהי ישראל, שמו החדש של יעקב.

פירוש שמו של המזבח מעורר תמיהות. רבותינו (מגילה יח, א) מסבירים זאת כך: "מנין שקראו הקב"ה ליעקב א־ל?! שכן כתוב 'ויקרא לו [ליעקב] א־ל א־לוהי ישראל'". הרמב"ן (לד, כ) יגיד ש"יש כאן סוד גדול". ואילו המדרש (בראשית רבה עט, ח) יאמר: "אמר יעקב: אתה א־לוה בעליונים ואני א־לוה בתחתונים!".

מקומה של הנקמה

אלא שדרכן של תמונות פסטורליות שהן נסדקות על ידי אסון בלתי צפוי. ביקש יעקב לישב בשלמות, קפץ עליו דינה של דינה. פרשה זו, הבאה כאן בין ההצלה וההודיה, ערב הגעתו של יעקב אל בית אל לשם קיום נדרו והשלמת המעגל, באה לטלטל את עולמו של יעקב. דווקא כאשר נתעלה אל שמו החדש "ישראל", הוא נדרש להתמודדות קשה ומסובכת. מהו ומיהו "ישראל"? מתי יש לרסן את כוח השררה? זהו ניסיון חדש בעולמו של יעקב־ישראל.

המלאך אמר "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱ־לֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" (לב, כט), ופירושו הוא שנעשית שווה למלאכים (ספורנו שם), וקנית לך שררה וממשלה בעליונים ובתחתונים. משמעות זו מביאה את יעקב לשררה יומרנית ומסוכנת. יעקב שהלך לחרן כדי לא לשאת אישה מבנות כנען, עומד עתה בפני נשיא מארץ כנען המבקש לשאת את בתו מתוך אירוע טרגי. וכל זאת דוקא לאחר שקנה יעקב שררה ושלטון. ללמדך שקשים הם ייסורי ארץ ישראל, ואתגרי השררה מסובכים הם עד מאוד.

תיאורי העינוי והאונס קשים הם. מצאנו כאן הקבלה לאירוע דומה שיתרחש בעתיד בתוך בית המלוכה של דוד, בפרשת אמנון ותמר (שמואל ב יג, יא־יד): "וַיֹּאמֶר לָהּ בּוֹאִי שִׁכְבִי עִמִּי אֲחוֹתִי. וַתֹּאמֶר לוֹ אַל אָחִי אַל תְּעַנֵּנִי כִּי לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בְּיִשְׂרָאֵל, אַל תַּעֲשֵׂה אֶת הַנְּבָלָה הַזֹּאת, וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל… וַיֶּחֱזַק מִמֶּנָּה וַיְעַנֶּהָ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ".

באוזנינו מהדהדת הקריאה "כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה" (דברים כב, כו). ואכן, אבשלום נוקם באמנון על המעשה והורגו.

בפרשתנו האסון כבר התרחש, ואת הנעשה אין להשיב. "אילו היה שומע יעקב קודם המעשה היה מוסר נפשו עליה, שבנוהג שבעולם אדם מוסר עצמו על בנותיו, או יהרוג או ייהרג" (פירוש העמק דבר). אבל לאחר מעשה יש לשקול. נקמה מתוחכמת, אכזרית ומסוכנת, או פיצוי ויצירת מאזן כוחות מחודש. אין מחלוקת על אחריות הרוצח, השאלה היא ביחס לסביבתו ולמקומו.

גילוי דעת מאוחר

שאלה מוסרית זו מלווה אותנו בארצנו שנים רבות, ובוודאי בשעה שהשררה בידינו. עוד בימי היישוב טרום־מדינה, לאחר פרעות תרצ"ו שבמהלכן נרצחו מאות יהודים, התעורר הוויכוח. שני הרבנים הראשיים – הרב יצחק הרצוג והרב יעקב מאיר, פירסמו כרוז ובו נאמר:

"חלילה חלילה לשום אדם מישראל לנהוג אל דרך רשעי הגויים. חלילה למישהוא להעלות על רוחו מחשבת פיגול, מחשבת נקמה בלא משפט, מחשבת רצח, מחשבת שפיכת דם נקיים. זוהי גדולתינו, זוהי תפארתינו לשמור את ידינו מתועבות אכזריות כאלה אפילו בשעות היותר קשות ומרות" (בין הבלגה לטרור – הציונות, כרך ו', עמ' 359).

דווקא בן־גוריון ביקש לדון בנושא מן הצד התועלתי ולא רק המוסרי. על כך השיב לו הרב אביגדור עמיאל, רבה של תל־אביב: "אפשר היה לחשוב שאילו זה הביא תועלת היו הרבנים חושבים אחרת. היהדות אומרת 'לא תרצח' בלי שום תנאי" (שם, עמ' 376).

כמובן שאין קו ישר בין הפרשות, ואנו מכירים בפולמוס הפרשני העתיק לגבי היתר הנקמה המוסרי וההלכתי בכל יושבי שכם. הרי הכתוב עצמו חותם את הפרשה בשאלה נוקבת שנותרת ללא מענה: "הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ?" (לד, לא). אלא שכידוע, יעקב אבינו עצמו לא ראה בזה הכרעה, ואף שהבליג על האמירה המתריסה הזו באותה שעה, לא הסכימה דעתו לדעת שמעון ולוי הנוקמים.

דוד המלך יאמר בפרשה דומה: "וְהָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה בְּנֵי צְרוּיָה קָשִׁים מִמֶּנִּי, יְשַׁלֵּם ה' לְעֹשֵׂה הָרָעָה כְּרָעָתוֹ" (שמואל־ב ג, לט), ורק באחרית ימיו יצווה לשלמה בנו לשלם להם כרעתם.

וכך יעקב אבינו, רק לפני מותו מגלה את הצפון בליבו כל השנים ואומר: "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם. בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי… אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל" (מט, ה). אפשר שדבריו אלה אכן מסבירים את דחייתם של שמעון ולוי מן ההנהגה הלאומית, אף שאין יעקב דוחה לחלוטין את הצורך להשתמש בכעס הזה במידה הנכונה. ובודאי שטובים הם ייסורי השררה והשלטון מפחד שעבוד הגלויות.

לטעמנו טוב הדבר שמדינת ישראל הכריעה כישראל סבא.

תגיות: יעקב אבינומוסף שבתפרשת וישלחפרשת שבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    המנוע שמאחורי הרב נריה

    הידיעה הבאה

    בחסות איראן: חיזבאללה מנסה להשתלט על כלכלת לבנון

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: AFP

    בחסות איראן: חיזבאללה מנסה להשתלט על כלכלת לבנון

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD