יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

בעקבות תלמודה של ליטא

אבי הישיבות הליטאיות, ר' חיים מוולוז'ין, הסביר שללימוד תורה יש השפעה בעולם הנסתר, ועם זאת דרש להישאר ברובד הנגלה שלו

מאת  שלום רוזנברג
ח׳ באלול ה׳תש״פ (28/08/2020 09:26)
לא דרוש ניסיון: לימוד גמרא (יכול להיות) לכולם

לימוד גמרא בישיבת מיר. צילום: פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

הפעם רוצה אני להביא בפניכם קצת מהגישה ההלכתית־פילוסופית של רבי חיים מוולוז'ין, מאבות עולם הישיבות הלמדניות בליטא. זוהי גישה היונקת בבסיסה מרעיונות קבליים שעברו טרנספורמציה מהותית. גישה זו מתבססת על ההבנה שבאדם יש רבדים עמוקים יותר משאנו יכולים להבחין. כל חלק שיש באדם ברובד העליון, יש כנגדו חלק במישורים עמוקים יותר. נניח שאדם אוהב מישהו במציאות שלנו – ישנה עוד מציאות, בלתי מודעת, שבה מתרחש משהו אקוויוולנטי.

וכפי שהאדם הינו יותר ממה שהוא מודע אליו, כך גם העולם כולו. על פי ר' חיים, בעוד שהמערכת המשפטית המודרנית עוסקת רק במה שאנו מודעים אליו, ההלכה נוגעת גם בצדדים הנסתרים, העליונים, של העולם. לכן יש עניין גדול בלימוד הסוגיות ההלכתיות, גם בעניינים שלכאורה אינם רלוונטיים למציאות המוכרת לנו.

לימוד גמרא בישיבת מיר. צילום: פלאש 90

מהפך ביחס לקבלה

מסכת בבא קמא, לדוגמה, פותחת במשניות העוסקות ב"ארבעה אבות נזיקין" – צורות הנזק שהאדם עלול לגרום, במישרין או בעקיפין, לאחר או לרכושו, ובגבול האחריות שלו. ואולם, הדיונים בגמרא בפתיחת המסכת כוללים דרשות הנראות לכאורה מוזרות. למשל, כשעוסקים בהיזק הנקרא "מבעה" (נזק שגורמות בהמות כשהן רועות בשדות אחרים), הדרשות מובילות אותנו לפסוקים מנבואתו של עובדיה נגד אדום על הרעה שעשו לישראל. הדרך היחידה לדעתי שבה ניתן להבין זאת היא שבעצם המשנה עוסקת לכאורה בנזיקין, אבל באופן עמוק יותר היא עוסקת בכוחות הרוע בעולם. המהרש"א, כדרכו בפירושו הסימבולי לאגדות, הולך בכיוון זה.

מכאן יש לנו מפתח להבין שלסוגיות תלמודיות העוסקות בחיי היום־יום, יש ייצוג עמוק יותר בעולמות האחרים. זו לא רק פרשנות סימבולית, כמו זו של המהרש"א. ר' חיים מדבר על משהו ממשי שקורה בעולמות אחרים. את המציאות בעולם שלנו ניתן לדמות לקצה הקרחון הבולט מעל המים, בעוד שרוב רובו של הקרחון קיים אך הוא נסתר מאיתנו. לכן, יהיה זה פגום להסביר את ההלכה על בסיס מה שמתרחש כאן בעולם. לכל היותר יהיה זה הסבר חלקי מאוד.

בכך מתקרבים אנו לרעיונות המופיעים בתורת הקבלה, אך בשינוי מהותי. ר' חיים עשה כאן מהפך ביחס לקבלה. בעמדה הקלאסית של הקבלה, התורה וספרים אחרים מתפרשים כתיאורים סימבוליים של מה שקורה בעולמות העליונים. הקבלה ייחסה חשיבות רבה ללימוד פרשנות מיסטית זו, כדי לפצח את סוד העולמות העליונים הנסתרים. מנגד, ר' חיים מוולוז'ין אימץ את מבנה־העל של הקבלה המלמדנו על קיומם של העולמות הנסתרים הקשורים לעולמנו בקשרים בלתי נראים, אך סבר שאין לעסוק באופן ישיר בנסתר אלא להתמקד בנגלה – בסוגיות ההלכתיות התלמודיות. בעיסוק הזה אנו נותנים לנגלה את הממדים המיסטיים שלו, שכן על ידי הלימוד אנו פועלים ומשפיעים בעולמות האחרים הנסתרים. באופן זה מקבלת תורת הנגלה משמעות מיסטית רק באופן ממשי.

בעוד הקבלה קראה את התורה תוך שימוש ב"דקדוק" חדש שפיתחה, המאפשר לתרגם את שפת התורה המטאפורית לשפת העולמות הנסתרים – לדעת ר' חיים עלינו ללמוד את הטקסטים לפי כללי הלימוד הלוגיים שלנו. כשאנו לומדים תורה באופן זה, התרגום לשפת הנסתר וההשפעה בעולמות האחרים מתקיימים באופן אוטומטי.

הפעלה מרחוק

דוגמה לקשר כזה שבין הנגלה לנסתר זוכר אני מלימודיי בישיבה בצעירותי. כשהגמרא עוסקת בהעברת הבעלות בשדה עפרון החיתי לאברהם, מדובר לפי הפשט בדיון על הדרך לביצוע העברת הקניין. אולם בתרגום לעולמות האחרים מדובר באופן כללי יותר על קשר בין שני סובייקטים, למשל בעל ואישה, קשר היוצר מציאות שיש לו משמעות רבה בעולמות האחרים. ר' נחמן מברסלב אמר שנישואין יוצרים שם חדש הנארג משמותיהם של החתן והכלה, וזו הסיבה לדקדוקים הרבים הנדרשים בגט, שכן קשה מאוד לפרום את השמות לאחר שהתחברו.

אם נביא דוגמה מעולמנו המודרני, נוכל לדמות רעיון זה לטכנולוגיות החדשות של הפעלה מרחוק, נניח בטיפול בחומרים רדיואקטיביים מסוכנים. הטכנאי יכול להכניס את ידיו לכפפות עם חיישנים, להניע את ידיו ולטפל מרחוק. תנועות ידיו יתורגמו לתנועות דומות של רובוט, הנמצא ליד החומרים הממשיים. כך גם כשמעתיקים מפתח; המכונה נעה בעקבות שיני המפתח, ובמקום אחר ישנה מחרטה העוקבת אחר תנועות אלו ויוצרת מפתח זהה. באופן זה ישנו קשר חזק בין העולמות, וכל פעולה שאנו עושים בעולם זה משפיעה על העולמות האחרים, העליונים יותר.

אם נחזור לדוגמה של הפעלת הרובוט, ילד המסתכל מהצד על הטכנאי המניע את הכפפות, מבלי שהוא מבין את המערכת השלמה, עשוי ללגלג על התנועות המשונות שהוא רואה. כך גם אנו, אילו היינו שופטים את הסוגיות אך ורק על סמך חשיבתנו הרציונלית, היינו טועים וחושבים שחלקם מוזר ולא הגיוני. כך גם ביחס לחינוך. אם מישהו היה מסתכל על האדם כעל ישות רציונלית טהורה, הרבה מהפעילויות החינוכיות שאנו נוקטים היו נראות לו מוזרות. אלא שבתוך האדם קיים חלק פרימיטיבי, הפועל לפי הדמיון והרגש ולא לפי ההיגיון, ולכן יש להפעיל חינוך שאינו רק העברת ידע באופן רציונלי. היא כן רציונלית, כשאנו מבינים שכך בנוי האדם.

הוא הדין ביחס ללימוד התורה ולמערכת ההלכתית. הרציונליות מתקבלת רק כשמבינים שישנם ממדים נוספים של הקיום, הקשורים אלינו בקשרים נסתרים. המעניין הוא שהחופש האנושי לפעול ולבחור בין טוב לרע קיים בעולם הזה, לא בעולמות האחרים. וכך מוקד הפעילות של האדם הוא אך ורק בעולם המציאותי, ופעולותיו משפיעות על שאר העולמות דרך הייצוג שיש לו בעולמות אלו.

עם זאת, חשוב להסתייג מהטוטליות של הסתכלות זו. הטכנאי המטפל מרחוק בחומר הרדיואקטיבי דרך הכפפות, אכן משפיע בפעולותיו על "עולם אחר". אולם האמונה במאגיה של בובות וודו, שדרכן ניתן להשפיע על אנשים אמיתיים איננה אלא אמונה טפלה (כנראה). וכך, ישנם דברים הנעשים בעולם הזה שהשפעתם וחשיבותם נשארת כאן, ועדיין הם חשובים מאוד. חלק מהותי בהלכה עוסק בכך. זו אולי ההבחנה בין "הלכה" ל"תקנות", או מה שמכונה "דיני המלך" – חוק המדינה המחייב את כולם.

 

תגיות: הרב חיים מוולוז'יןמוסף שבתמילה לסיוםתורהתלמוד

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "אין שבת שאני מפספס מבט מהמרפסת המשקיפה על כל העיר העתיקה"

    הידיעה הבאה

    דבקים בצדיק: למרות האיסורים, המאבק על אומן לא הסתיים

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    מדוע פרופ' גמזו לא מצליח להשתלט על המגפה?

    דבקים בצדיק: למרות האיסורים, המאבק על אומן לא הסתיים

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD