יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

האם אדם מסוגל לקיים תורה לשמה?

חיפוש עיקש אחר הכוונה הטהורה והמושלמת בעת עשיית הטוב, כפי שעשו בחלק מזרמי החסידות והמוסר, עלול להוביל למעגל קסמים חסר תוחלת

מאת  שלום רוזנברג
כ״ג בתמוז ה׳תש״פ (15/07/2020 15:22)
לא דרוש ניסיון: לימוד גמרא (יכול להיות) לכולם

לימוד גמרא בישיבת מיר. צילום: פלאש 90

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בהמשך לרשימה הקודמת, רוצה אני להציג בפניכם קצת מגישתו הבלתי מתפשרת של ישעיהו ליבוביץ ז"ל בעניין "תורה לשמה", ולהראות את מקורותיה. וגם בעניין זה, ארשה לעצמי לחלוק עליו.

כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– בג"ץ קבע מועד לדיון בעתירה נגד ממשלת החילופים

– פגע והפקיר: "במקום לרצוח יותר משתלם לדרוס ולברוח"
– "כואב הלב על הזלזול": עובדי החינוך שנותרו מאחור

לימוד גמרא בישיבת מיר. צילום: פלאש 90

בפילוסופיה של קאנט, המוסר הינו צו קטגורי בלתי מתפשר שעל האדם להיענות לו. אך לפי קאנט חשובה גם הפסיכולוגיה: הציות צריך לבוא מתוך כבוד לחוק המוסר ולא משום סיבה אחרת, אצילית ככל שתהיה: לא ממניעים של "יצר הרע" – כמו כבוד או טובות הנאה אחרות שיצמחו מכך, אך גם לא ממניעים של "יצר הטוב" – סיבות אידיאליסטיות אחרות, כמו היענות לנטיות הטבעיות, ורגשות החמלה והרחמים.

הבחנה זו הביאה את קאנט להוציא פסק דין חמור נגד היהדות. לדעתו, במוסר היהודי יש פסול ב"לשמה", שמקורו איננו בסיבה אגואיסטית אלא בסיבה אידיאליסטית בלתי ראויה בעיניו, דהיינו בעשיית המוסר לשם עבודת ה'. בהקשר זה, היחס לדת לפי קאנט הוא כיחסו ליצר הטוב. אם אנו מוסריים בעקבות אמונתנו הדתית, הרי אנו פוגמים במוסר.

ליבוביץ הלך בעקבות הרעיונות של קאנט ביחס למוסר, אך בניגוד אליו הוא יישם זאת גם ביחס למצוות הדת. קיום המצוות, אליבא דליבוביץ, צריך להיות "לשמה" במובן המוחלט, מתוך הכרה של האדם בערך זה ולא מכל סיבה אחרת, בוודאי שלא כתוצאה מכפייה דתית או ברצון לקבל שכר. לדעתו, גם מחשבה שהמצוות מוסריות או טובות לאדם המקיים אותן, פסולה ואף שקולה בעיניו לעבודה זרה.

הדת מעל האידיאלים

אכן, דרישתו של ליבוביץ לעבודה "לשמה" אינה זרה במסורת היהודית. אמנם במקורו המושג "לשמה" הוא מושג הלכתי טכני (למשל הכוונה לצאת ידי חובה בתקיעת שופר), אולם בהמשך הדורות התפתח מושג זה וקיבל משמעות פסיכולוגית הנוגעת לרצונות העמוקים של האדם. הייתה זו החסידות שפיתחה מאוד רעיונות אלו. אין הדבר מתמיה, שהרי החסידות ראתה מאז תחילתה את העיקר בלב, כשכל המצוות אינן אלא ביטויי האהבה לקב"ה.

אכן, בניסוחים המזכירים את ניסוחיו של ליבוביץ, תפסו הוגים חסידיים מסוימים את הפגימה בעבודה לשמה כעבודה זרה. ב"אגרא דכלה", ספרו של אחד מגדולי החסידות, ר' צבי אלימלך מדינוב, הוא מסתמך על הנאמר בספר "חובת הלבבות" של רבינו בחיי ואומר:

דהנה 'עבודה זרה' לא תקרא דווקא בהולך ומשתחוה לצלם… רק ידוע תדע שעבודה זרה מיקרי כל דבר אשר אדם עושה, אפילו מצוה, וחושב שלא לכבוד השם רק לשם איזה פנייה [=אינטרס] בעולם, כגון להתפארות בני אדם ועושר וכבוד, הנה הוא עובד את הדבר ההוא, היינו את הבן אדם או את הממון.

אין כאן רק דרישה של עבודה לשמה כפי שמצאנו פעמים רבות במקורות, אלא טענה שעבודה שלא לשמה אינה אלא עבודה זרה, כי האדם בעצם איננו עובד את ה' אלא אדם אחר, או את הצורך הזר שלמענו הוא עושה את מה שהוא עושה.

גישת "תורה לשמה" מתנגדת לרואים בדת אמצעי המיטיב לאדם או לעם, כי אז אנו בסכנה שהדת תהפוך לכלי משחק בידי האידיאלים. מכאן תוקף הקביעה שלפיה הדוניזם, פטריוטיזם או כל איזם אחר, קולקטיבי או אינדיווידואלי, עלולים להפוך לעבודה זרה. זו גישתו של ליבוביץ, שכידוע התנגד מאוד לשימוש במושגים דתיים בכל הקשור להתנהלות החברתית והמדינית. ובניסוחו של ר' צבי אלימלך:

וישים האדם נפשו בכפו לראות את מי הוא עובד, [ה]אם עבודתם [היא]עבודה שלימה ותמה רק לה' באמת, כי בקל[ות] יוכל לבוא לידי טעות, ויוכל להיות אפילו בעוסקו בתורה ומצוות.

גם בצד השני של הקשת הדתית, בתנועת המוסר, מוצאים גישה דומה, שאותה הביאו עד לקצה. הסבא מסלבודקה דורש מהאדם להשתמש באנליזה עצמית חדה וחריפה על מנת לוודא שאין שום אינטרס אישי במעשי המצוות שלו. כך למשל, האדם האוסף אל ביתו אנשים מסכנים מקיים לכאורה את מצוות אהבת הרע. אולם האם לא חבוי כאן אינטרס אישי? "שהרי אפשר שאהבה זו נובעת ממקור אהבתו העצמית של הנדיב הזה, שמכיון שהוא הבריא והשביע את האומללים, הוא היה הגורם להכשרת קבלת הטוב".

צדקה פעמיים

אך האם באמת האדם מסוגל לכך? אם נשאל את הפסיכולוגים ממשיכי פרויד, בוודאי שנקבל תשובה שלילית. לדעתם לא תיתכן כלל פעילות מוסרית אותנטית של האדם. אך גם ללא עמדה קיצונית זו, עדיין נישאר בספק גדול: האמנם מאחורי מעשינו הטובים לא מסתתר אף פעם שום אינטרס אישי?

שאלות כאלו אף יובילו בסופו של דבר לאבסורד ולמעגל קסמים: האם הפעולה המתבצעת לכאורה ממש "לשמה", לא תיפגם מזה שנוצרת אצלי שמחה והנאה מכך שפעלתי "לשמה"? ביטוי לאבסורד זה ניתן על ידי אחד מתלמידי הראי"ה, המספר שתלמיד ישיבת המוסר חשקה נפשו בפרוסת עוגה מפתה. הוא "שבר" את יצרו ולא אכל ממנה. הצלחה זאת הביאה אותו לידי גאווה, וכדי "לשבור" יצר גאווה חדש זה דווקא אכל את הפרוסה. התוצאה מופלאה: גם אכל את העוגה וגם פעמיים שבר את היצר!

לדעתי, המוצא היחידי מהאבסורד מצוי בעזיבת דרישות בלתי אפשריות אלו. המוטיבציה האמיתית באה לידי ביטוי בסופו של דבר במעשים ולא בתודעה העצמית. אין לאדם להתייסר יותר מדי ב"טיהור" כוונת ה"לשמה". יתר על כן, יש בכך סכנה לא מועטה, כי בעצם דורשים מהאדם לדכא את רגשותיו הטובים, להתעלם מהם ולנתקם מהמעשים שהוא עושה. הדבר יכול לגרום להתמקדות במעשה הטכני של המצוות, ואפילו אם תהיה בכך התאכזרות כלפי הזולת.

ואם בכל זאת רוצים לצאת ידי חובת ליבוביץ, הפתרון מצוי אולי בסיפור על רבי שמחה בונם מפשיסחה שפגש חסיד עני. הוא נתן לו מלוא חפניים מעות לקנות בגדים לו ולמשפחתו. כאשר עמדו להיפרד, לקח האדמו"ר כמה רובלי כסף נוספים ונתן לו. תמה על כך אותו חסיד. ענה לו ר' שמחה בונם: מה שנתתי לך קודם היה בתורת רחמנות וזה גורם לשמחה, ולכן לא יוצאים בכך ידי חובת צדקה. וכך, אולי אנו חייבים בפרוטה נוספת לצאת ידי חובת המוסר הקאנטיאני. ואולי באופן דומה, מספיק לקיים מצווה אחת לשמה כדי לצאת ידי חובת ליבוביץ.

תגיות: העולם היהודיחסידותמוסף שבתמילה לסיוםפילוסופיהתלמוד

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "הייתי רוצה ללוות את זלדה, היה לה אורח חיים שבא לחקות"

    הידיעה הבאה

    "בג"ץ הפך את עצמו לגוף פוליטי"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: אריק סולטן

    "בג"ץ הפך את עצמו לגוף פוליטי"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD