יום שלישי, מאי 6, 2025 | ח׳ באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת חקת: מצוותו של האחד

פרשת פרה אדומה היא סמל למיזוג של הטומאה והטהרה, החיים והמוות. המדרש מעניק פשר למיזוג הזה באמצעות ההכרה באמונת הייחוד

מאת  כרמית פיינטוך
ב׳ בתמוז ה׳תש״פ (24/06/2020 10:31)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

פרשת חקת מתחילה בפרשייה המתארת את טקס הכנת אפר הפרה האדומה, שנועד לטהר את טמאי המת. זו פרשה שבה המגע עם המוות, שנקרא לו טומאה, והמגע עם החיים, שייקרא טהרה, משורגים באופן שבלתי ניתן להפרידו. אולי זהו שיקוף להבנה שהחיים והמוות בעולם משורגים, ושההפרדה ביניהם היא צורך אנושי אבל איננה אמת. הערבוב הזה מתבטא גם בכך שהכהן העוסק בהכנת אפר הפרה נטמא – הוא ובגדיו, וכן הכנת הכלי לטקס הטהרה מטמאת את המכין.

המדרש לפרשה עוסק במציאת ההיגיון הפנימי של תמונת מצב זו, שבה טהרה יוצרת טומאה ולהיפך, וכן המגע עם המוות יוצר חיות ולהיפך.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

טהור מטמא

זאת חקת – זה שאמר הכתוב (איוב יד) "מי יתן טהור מטמא לא אחד", כגון אברהם מתרח, חזקיה מאחז, יאשיה מאמון, מרדכי משמעי, ישראל מעובדי כוכבים, העולם הבא מעולם הזה. מי עשה כן, מי צוה כן, מי גזר כן, לא יחידו של עולם? (במדבר רבה יט, א)

הפרק באיוב שממנו מובא הפסוק הפותח את המדרש מתחיל מן התחושה ההולכת ומצטברת אצל איוב שמערך הכוחות בין האדם ובין ה' הוא בלתי אפשרי. האדם, "יְלוּד אִשָּׁה קְצַר יָמִים וּשְׂבַע רֹגֶז", הוא כה מוגבל ביכולותיו, בעיקר על רקע עמידתו מול האינסופי. "אַף עַל זֶה פָּקַחְתָּ עֵינֶךָ וְאֹתִי תָבִיא בְמִשְׁפָּט עִמָּךְ?". איוב תמה: האם תוכל להביא אותי במצב הזה למשפט עמך? איזו נקודת השוואה יש בינינו שתאפשר את זה?

אז מגיע הפסוק שלנו: "מי יתן טהור מטמא לא אחד". גם פסוק זה נאמר בתמיהה, בשאלה. מי יוכל להפוך טמא לטהור אם לא האחד? זו שאלה רטורית כיוון שברור שהאדם לא יוכל לעשות כך, לא לטהר את עצמו מחטאו ולא להפוך במציאות טמא לטהור. רק מגע עם האלוהי יוכל להפוך טמא לטהור. זו התכונה שבה האלוהי פה – "האחד".

שש דוגמאות מביא המדרש לחוקיות הזו, שש דוגמאות שבכולן יוצא "טוב" מתוך "רע", ואם נקרב את מבטנו יותר נראה כי מכולן יוצאת בשורת אחדות מתוך ריבוי. אברהם יוצא מתרח ומיד עולה בעינינו תמונת ניתוץ הפסלים וההליכה אל העבר השני. אברהם העברי הופך את עצמו ל"אחד היה אברהם", יחיד ומיוחד באמונתו. גם חזקיהו היוצא מאחז, יאשיהו מאמון ומרדכי משמעי הם דוגמאות לבני אדם טובים שהם צאצאים לרשעים. יציאת ישראל מעכו"ם והעולם הבא מהעולם הזה הם עיקרון דומה של הולדת טוב מרע. המניע להתרחשות הזו ולאופייה המורכב והדואלי הוא "יחידו של עולם".

ההיפוך של המונותיאיזם

מה אומרת לנו התמונה הזו? אילו הבנות טמונות בה? זו הזדמנות להעמיק בשאלה מה מאפיין את אמונת הייחוד ומה בינה ובין עבודת האלילים. מה החידוש האמיתי בהכרזה "ה' א־לוהינו ה' אחד"?

דומני שיש פה נקודת מוצא שהקב"ה הוא "יוצר אור ובורא חשך, עושה שלום ובורא רע, אני ה' עושה כל אלה" (ישעיהו מה, ז). חז"ל עידנו את הביטוי "בורא רע" כשהפכו אותו בתפילה ל"בורא את הכל". ייחוס הרע באופן ישיר לה' נחווה כקשה מדי, והם הפכו את התמונה להרמונית יותר. אבל באמת כל חלקי המציאות, על אינסוף ההתגוונויות שלה, מקורם בה' והן יוצרות תמונת מראה לאינסופיות שלו. הרבה פעמים המעשה הדתי בדרך לתיקון נראה כדחייתם של חלקי המציאות הטמאים, הנוגעים במוות, ברע או בקושי. למעשה, עבודת האלילים עשתה את ההפרדה הזו בין תחומי הטוב והרע והמליכה על כל תחום אל אחר. כך הפרידה, למשל, בין אלת המלחמה לאלת האהבה.

המונותאיזם היפך את הנקודה הזו: "שלא ליתן פתחון פה לאומות העולם לומר שתי רשויות הן. אלא אנכי ה' א־לוהיך, אני במצרים, אני על הים, אני בסיני, אני לשעבר, אני לעתיד לבא, אני לעולם הזה, אני לעולם הבא" (מכילתא דרבי ישמעאל יתרו, ה). כל מה שקיים בעולם הוא חלק מה"אני" הזה, במופעים שונים והפוכים.

זו נקודה קיומית מאוד, השייכת אל מחוזות החיים על פני האדמה ולא רק לפילוסופיה גבוהה, כפי שמראה לנו פרשת פרה אדומה. אדם חווה בעולם ובעצמו אזורי אור ואזורי צל בערבוביה. הוא נקרא לראות אותם כבאים ממקור אחד, לעשות בהם אינטגרציה ולראותם כחלק משלמותו. זו תנועה הפוכה מתנועות ההדחקה והכפייתיות, ממלחמות החורמה והביטול של ממדי הקיום הנמוכים. הקיום נראה ככולל כול. ניתן לתארו בתיאורים מחזוריים הכוללים עליות ומורדות, פריחה וקמילה, אור וחושך, והכול מקורו אחד.

עיבוד ולא דחייה

וצריך לדייק. זה שמקורו אחד קובע כי אין לדחות שום גילוי, הכול פה ברצון ה'. אבל זה לא אומר שבעולם אין טוב ורע ושצריך להבחין ביניהם. השטחת ההבדלות בעולם מסוכנת ויכולה להחזיר לימי תוהו ובוהו של טרום הבריאה, טרום ההבחנות שבין אור וחושך. הבנת מקורם האחד של הדברים מביאה להתמודדות עימם מתוך הכרה בהם וקבלתם כקיימים. הצרכים, הקיבעונות, החרדות והחסכים קוראים לנו להתקדמות ולתיקון דרך עיבוד ולא דרך דחייה, דרך הכרתם והבנת ההיגיון הפנימי שבהם ולא דרך תיעובם.

אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם, ואני אעשה אתכם חטיבה אחת בעולם; אתם עשיתוני חטיבה אחת בעולם, שנאמר: שמע ישראל ה' א־להינו ה' אחד. ואני אעשה אתכם חטיבה אחת בעולם, שנאמר: ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ (בבלי ברכות ו, ע"א).

היכולת להכריז "שמע ישראל" היא היכולת לספר סיפור אחדותי על העולם. סיפור כזה גם יוצר "עצמי" מגובש יותר, שלם יותר. אני שלא מתקוטט עם עצמו ומסוגל לעבודה של העלאה ותיקון. קיום הרע יכול ליצור ריאקציה מניעה ומתסיסה לתיקון, תנופת פעולה טובה.

תמן תנינן: העוסקין בפרה מתחלה ועד סוף מטמאין בגדים, היא גופה מטהרת בגדים. אמר הקדוש ברוך הוא חקה חקקתי גזירה גזרתי אי אתה רשאי לעבור על גזרתי.

תגיות: מוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    בהדסה הכריזו: ניסוי חיסון לחולת קורונה עבר בהצלחה

    הידיעה הבאה

    הקסם והכישוף של אידיאולוגיות רעות

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    הקסם והכישוף של אידיאולוגיות רעות

    הקסם והכישוף של אידיאולוגיות רעות

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD