יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

בעקבות רעיון הברירה בעולמם של חכמים

האם פעולה שנעשית בעתיד יכולה לשנות את המעשה שנעשה בעבר?

מאת  שלום רוזנברג
י״ח בסיון ה׳תש״פ (10/06/2020 14:34)
בעקבות רעיון הברירה בעולמם של חכמים

צילום: שאטרסטוק

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

הפעם רוצה אני לקחת אתכם למסע קצר בעולמם של חז"ל ולראות כיצד רעיון מופשט הולך ומתפתח מדור לדור. נעשה זאת דרך מושג ה"ברירה" – אפשרות הפעולה הרטרואקטיבית במציאות ההלכתית.

חלות שלפני ההתרחשות

נפתח בברייתא במסכת זבחים (כט, א):

תנו רבנן: ואם האכל יאכל מבשר זבח שלמיו – אמר רבי אליעזר: כוף אזנך לשמוע, במחשב [=מתכוון] לאכול מזבחו ביום השלישי הכתוב מדבר, או אינו אלא באוכל מזבחו ליום שלישי? אמרת אחר שהוא כשר יחזור ויפסל? אמר לו רבי עקיבא… אף אתה אל תתמה על זה שאף על פי שהוכשר שיחזור ויפסל.

צילום: שאטרסטוק

התנאים דנים בדין "פיגול". התורה אומרת שבשר קרבן השלמים צריך להיאכל בתוך יומיים, ואם הוא נאכל ביום השלישי אזי "פיגול הוא לא ירצה". ר' אליעזר רואה כאן בעיה. אכילת הבשר ביום השלישי גורמת לכאורה באופן רטרואקטיבי שההקרבה שבוצעה שלשה ימים קודם לא תהיה כשרה. יש כאן כביכול השפעה רטרואקטיבית נגד כיוון הזמן. לכן הוא מוציא את דברי הכתוב מפשוטם ומפרשם שאם בזמן ההקרבה התכוון המקריב לאכול ביום השלישי אזי הקרבן לא ירצה. לרבי עקיבא הרטרואקטיביות אינה מהווה בעיה והוא אף מביא דוגמה מהלכות טומאה לכך.

הרטרואקטיביות מתייחסת בדיון זה למה שאכנה 'חלות' – הסטטוס ההלכתי שחל על עצם או אדם, ובמקרה הזה ה'כשרות' וה'פסול' של הקרבן. בעיקרון, ה'חלות' אמורה להיות כפופה לסיבתיות ההלכתית, זאת אומרת להתרחשות מסוימת שקרתה במעשה, בדיבור או במחשבה של אדם, כמו פעולת קידושין, נתינת גט, הפרשת תרומה וכו'. סיבתיות זאת אמורה מלכתחילה לשמור על חץ הזמן, דהיינו ההתרחשות צריכה להתקיים לפני ה'חלות'. אולם כעת אנו עומדים בפני מצב של חלות רטרואקטיבית – הפיכת חץ הזמן. פעולה בעתיד תשנה את מעמד הקרבן בעבר.

האפשרות של הרטרואקטיביות ההלכתית הולכת ומתפתחת ומעמידה אותנו כעת בפני שאלה חדשה: האם ניתן להשתמש ברטרואקטיביות מלכתחילה? לדוגמה: כידוע, גט צריך להיכתב עם כוונה לאישה שאליה הוא מיועד. אולם האם ניתן לכתוב גט מראש ולהשלים רטרואקטיבית את כתיבת הגט לשמה, כשהזיהוי המדויק של האישה המגורשת ייקבע בעתיד? כאן מצוי השורש של המונח 'ברירה': 'ברירה' פירושה 'בירור' רטרואקטיבי שעתיד להיקבע בעתיד.

על אפשרות זו דנו תנאי הגליל. הקיצוני מבין תנאים אלה, שהלך בעקבות רעיון הרטרואקטיביות של רבי עקיבא, הוא רבי מאיר. התוספתא (שקלים ב, ה) מביאה את דעתו של ר' מאיר בעניין השימוש במגבית "מחצית השקל" לקניית קרבנות כפרה על שם התורמים. לפי רבי מאיר, בניגוד לרבי יוסי החולק עליו שם, הכהן יכול לקנות קרבנות כפרה גם עבור אנשים ממקומות שבהם השקלים עדיין לא נגבו אבל אמורים להיגבות בעתיד וזה ייחשב כאילו נקנו מכספי מחצית השקל שלהם. לפי ר' מאיר, ניתן ממש לפעול בהווה על בסיס מאורעות שיתרחשו רק בעתיד!

ימי הזמן הצהוב

מקרה מורכב יותר הוא גט שאדם נותן לאשתו על־תנאי, אם ימות בעתיד (בכדי לשחררה מהצורך בייבום):

זה גטך … מהיום אם מתי, מעכשיו אם מתי, הרי זה גט… מה היא באותן הימים? רבי יהודה אומר: כאשת איש לכל דבריה. רבי יוסי אומר: מגורשת ואינה מגורשת (משנה גיטין ז,ג־ד).

כאן נדון מעמדו של מה שהייתי רוצה לכנות 'הזמן הצהוב' – "אותן הימים" בלשון המשנה, דהיינו המצב העכשווי של זמן הביניים שמעמדו הסופי ייקבע רק בעתיד. רבי יהודה דוחה את החלת הגט עד המצב של קיום התנאי – רגע לפני המוות. עד אז האישה ממשיכה להיות אשת איש. לפי ר' יהודה, ההלכה משתמשת בכוחה כדי לבטל את אי הוודאות של 'הזמן הצהוב'. אולם רבי יוסי סובר שמעמדו של הזמן הצהוב הוא מעמד של ספק. אי ידיעתנו ביחס למה שיתרחש בעתיד קובעת את מעמדו של זמן הביניים כזמן של ספק מהותי. האישה "מגורשת ואינה מגורשת" – מה שמכנים בתורת הקוונטים "סופרפוזיציה" של שני המצבים האפשריים, ומצב זה לא ישתנה רטרואקטיבית אם ימות הבעל.

לעומת דעות אלו שבמשנה, מוסיפה הגמרא את רבי מאיר הטוען: "בעילתה תלויה" – מעמדה ההלכתי של האישה ב"זמן הצהוב" (נשואה או מגורשת) אינו ידוע כעת אולם ייקבע בעתיד וכך גם ההשלכות של המעשים שנעשו באותו זמן ביניים. בניגוד לרבי יוסי ולרבי יהודה, רבי מאיר שוב הולך עם רעיון הרטרואקטיביות של ר' עקיבא ומקבל את האפשרות שהמצב ההלכתי, ה"חלות" בהווה, יכול להיות מוכרע על ידי מעשה שיתרחש בעתיד!

כשעוברים לעולמם של האמוראים, מי שממשיך ומפתח את אפשרות ה"ברירה" הרטרואקטיבית עד לקצה הוא רבא. רבא רואה את ה'ברירה' כרטרואקטיביות ללא שום הגבלה, כאשר בר הפלוגתא שלו, אביי, מגביל את ה'ברירה'. המחלוקת ביניהם היא במצב שבו האופציה העתידית הפתוחה תלויה בגמירת הדעת, ברצונו ובהחלטתו של האדם. לדוגמה: בעירוב תחומין בשבת. כידוע, יכול אדם לצאת משטח העיר אלפיים אמה לכל כיוון אבל בעזרת עירוב תחומין מערב שבת ניתן להזיז את מרכז העיגול ואז לצאת לכיוון אחד ארבעת אלפים אמה. השאלה היא האם יכול אדם לעשות עירוב תחומין לכמה כיוונים, שיחול בפועל לפי הכיוון שבו יחליט ללכת בשבת. רבא, כאמור, מקבל זאת, בעוד אביי מתנגד.

בין דאורייתא לדרבנן

ביחס למחלוקת זו בעניין ברירה, מעניינת דעתו של רב אושעיא שבמצוות דרבנן יש 'ברירה' ובדאורייתא לא. מדוע? לכאורה ניתן להשיב בקלות ולטעון שהכול נובע מדיני ספק. אם נניח שסוגיית ברירה נשארה בספק בגין המחלוקות, הרי שספק דאורייתא לחומרא, וספק דרבנן לקולא. אולם ברצוני להציע שקביעת ר' אושעיא משקפת עמדה עמוקה יותר, העומדת בבסיס ההבחנה שבין דאורייתא ודרבנן בהגות האמוראים. תוצאות מעשי בני האדם בהלכות דאורייתא נתפסו בעיני האמוראים כריאליות, בעוד תוצאת המעשים האנושיים בעניינים דרבנן הינה ברמה הפרסונלית.

זאת אומרת, התוצאה הריאלית פירושה שינוי במציאות. הפעולה הפרסונלית פירושה שעלינו לפעול כאילו היא הייתה מתרחשת. אם "ברירה" הינה מדאורייתא, הרי היא מתארת אפשרות ממשית בעולם ההלכתי כבמעין פיסיקה נסתרת. אולם לפי רב אושעיא זה לא כך, הרטרואקטיביות לא פועלת באמת במציאות ההלכתית. אולם בעניינים דרבנן אנו יכולים לקבוע שעל בני האדם להתנהג כאילו היא תפסה, ולכן סובר רב אושעיא שהתיאוריה של רבא תקפה בתחום ה'דרבנן' ולא ב'דאורייתא'.

תגיות: חסידותמוסף שבתמילה לסיוםפילוסופיה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    "הפרספקטיבה של ביוגרף היא זו שמחיה את הספר"

    הידיעה הבאה

    המרגלים של ימי העלייה הראשונה

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    המרגלים של ימי העלייה הראשונה

    המרגלים של ימי העלייה הראשונה

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD