שבת, יוני 28, 2025 | ב׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת אחרי מות-קדושים: האם אפשר לפגוש את "האני האלוהי"?

בניגוד לשאר ספרי המקרא, ספר ויקרא אינו מציג תיאור של האני האלוהי. רק בחלקו השני, שבו מתגלה הקדושה בחייו של האדם, הוא מופיע בדרך רמז 

מאת  אביה הכהן
ו׳ באייר ה׳תש״פ (30/04/2020 15:52)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

שני חלקים לספר ויקרא. הראשון עוסק במקדש ובכוהנים והשני עוסק בכל עם ישראל – "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם" (ויקרא יט, ב). שני החלקים אינם נפרדים לגמרי זה מזה. אין מדובר בשני עולמות נפרדים. עולם הקדושה אינו תָחום בגבולות המקדש אלא פורץ אל כל אדם בכל הארץ. ועם זאת, יחד עם העובדה ששני החלקים שלובים זה בזה קיימים ביניהם הבדלים של מהות.

היעלמות בחלק הראשון

אחת השאלות הגדולות של ספר ויקרא היא האם אפשר לפגוש את "האני האלוהי". כידוע, שאלה זו העסיקה רבים מההוגים בעם ישראל. תורת התארים השליליים, מבית מדרשם של גדולי המחשבה בימי הביניים, מלמדת שהדבר אינו אפשרי. אי אפשר לדבר על הא־ל בצורה חיובית אלא רק בדרך השלילה. מכאן שאין אנו יכולים לתאר ואין אנו יכולים לפגוש את האני האלוהי.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

ספר ויקרא נותן לשאלה זו תשובה מורכבת. בספר ויקרא באים אמנם ציוויים ולאחריהם ההנמקה – "אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם", אך הנמקות אלו באות רק בחלק השני של ספר ויקרא, ואילו בחלק הראשון אין הנמקות, והמילה "אֲנִי" ביחס לאלוהי אינה נמצאת!

ללמדנו, שהאני האלוהי אינו מתגלה בפרקי המקדש בחלק הראשון של הספר. רק בחלק השני הוא שב ומופיע כמה וכמה פעמים:

כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם…

אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם…

אֲנִי ה'…

אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.

(ויקרא יט)

ובדומה למילה "אֲנִי" כך המילה "לִי". המילה "לִי" כדיבור אלוהי נמצאת בפרקי המשכן בספר שמות:

וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה (שמות כה, ב)

וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ (שמות כה, ח)

לְכַהֲנוֹ לִי (שמות כח א, ג, ד)

לְכַהֵן לִי (שמות כט, א)

אך שוב, כשמגיעים לפרקי המקדש בראש ספר ויקרא המילה "לִי" נעלמת והיא חוזרת רק בחלק השני של ספר ויקרא:

וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים (ויקרא כ, כו)

כִּי לִי הָאָרֶץ (ויקרא כה, כג)

וכך קורה הדבר אצל מילות שייכות אחרות; אלו נעלמות מפרקי המקדש שבראשית ספר ויקרא. המילה "מִזְבְּחִי", לדוגמה, באה בספר שמות (שמות כ, כו; כא, יד), אך נעדרת מספר ויקרא. המילה "מִקְדָּשִׁי" נעדרת אף היא מחלקו הראשון של ויקרא ומופיעה רק בחלקו השני (ויקרא יט, ל; כ, ג; כא, כג; כו, ב). מה פשר הדברים?

תיאור מוגבל

היינו מצפים שהכוהנים יזמינו כל אדם אל בית מקדשם, והם יאמרו לו – בוא לחוות חוויית אלוהות! והנה חוויית פרקי המקדש בחלק הראשון היא חוויה של שגב אלוהי – האדם עומד אל מול האלוהים, והוא חש בכל הוויית נפשו שהוא לעולם לא ייגע בו. האני האלוהי אינו מתגלה בפרקי המקדש – האדם כורע ומשתחווה, ובדממה, בכל ליבו, הוא מרגיש את אלוהיו.

בחלק השני של הספר, לעומת זאת, חוזרות המילים אֲנִי ה' / אֲנִי ה' אֱלֹוהֵיכֶם. אולם מה טיבו של הא־ל שמתגלה? בראש פרק יט באה מעין כותרת לפרק כולו:

וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹוהֵיכֶם.

בתרגום השבעים ובפשיטתא (תרגום התנ"ך לארמית סורית, כנראה מן המאה השנייה לספירת הנוצרים) יש לפסוק נוסח שונה – המילה "אֲנִי" מופיעה בו פעמיים:

וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי, אֲנִי ה' אֱלֹוהֵיכֶם.

מבחינה תחבירית נוסח המסורה התנ"כי חסר. "כִּי קָדוֹשׁ", ומי קדוש? היה ראוי לכתוב "כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי", אך המילה אֲנִי שבפסוק מתייחסת לסיפא – "אֲנִי ה' אֱלֹוהֵיכֶם". ועם זאת, נראה שנוסח המסורה הוא עיקר והוא צופן סוד. אי אפשר לומר במילים ברורות "קָדוֹשׁ אֲנִי", שמשמען תיאור של האלוהי. וכי כיצד אפשר לתאר את האלוהי?! במשפט חסר אומרת התורה "קָדוֹשׁ" ואינה אומרת את המילה "אֲנִי" – כי על אף שהאלוהות מתגלה קשה לתאר אותה במילים ברורות.

(בדרך אגב יש לציין שבשני מקומות נוספים בחלקו השני של ספר ויקרא חסרה המילה "אֲנִי" בנוסח המסורה בתיאור האני האלוהי, ואילו בתרגום השבעים ובפשיטתא היא מוספת (כ, כו; כא, ח). דבר זה מלמד שלא בהשמטה מקרית עסקינן אלא בשיטה).

מחוץ לספר ויקרא ישנו תיאור שלם של האני האלוהי. כך מכריזים המלאכים בחזונו של ישעיהו: "וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ" (ישעיהו ו, ג). דווקא ההזכרות שמחוץ לספר ויקרא מוכיחות ומלמדות כי שונה שפתו של ספר ויקרא מכל שאר חלקי התנ"ך. יש רז וסוד בספר ויקרא!

החלק השני של ספר ויקרא קורא לכל אדם לגעת באלוהות, ובלשון התורה – "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ". קריאה זו היא מעין כותרת לחלק השני של ספר ויקרא – "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". היעד של כל העדה הם חיי קדושה, שהם התגלות אלוהית בעולמנו. החלק השני של ספר ויקרא מלמד כיצד לגלות אלוהות. למשל, בפרשת קדושים באה רשימה של מצוות ששלובות בה מצוות שבין אדם למקום ומצוות שבין אדם לחברו. קדושת האדם מתגלה בכל תחומי החיים. היא מתגלה לכל אדם שמבקש אלוהות, ולא רק במקדש תָחום וסגור או לכהנים בני אהרן:

דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם (ויקרא יט, ב).

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    יחסי האהבה-שנאה בין האוניברסיטה העברית לציונות

    הידיעה הבאה

    ביקורת המדינה המודרנית: מסע בעקבות רבי נחמן ואודיסאוס

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    ביקורת המדינה המודרנית: מסע בעקבות רבי נחמן ואודיסאוס

    ביקורת המדינה המודרנית: מסע בעקבות רבי נחמן ואודיסאוס

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD