יום ראשון, אפריל 13, 2025 | ט״ו בניסן ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

מוטיב ה"כלום": תנועת הזמן הבלתי הפיכה

זוג צרפתי מזדקן בכיעור וניוול בבית אחד עם בנם הכושל ואשתו ואחות נוטה למות. עלילה מועטה וקטועה, רבת רמזים ופערים, על תהליך הכיליון הבלתי נמנע

מאת  רבקה שאול בן-צבי
ה׳ באדר ה׳תשע״ח (20/02/2018 14:38)
צילום: גטי אימג'ס

בית חוה בצרפת, 1908. צילום: גטי אימג'ס

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

המפגש עם ספר איכותי הוא תמיד משמח. זהו מפגש המתקיים בפסגות ההרים ולא במדרונותיהם. "העשב" של קלוד סימון הוא רומן כזה. שושבינים נכבדים חברו כעת יחד להפקת הגרסה העברית שלו: לילך נתנאל ועילי ראונר בתרגומם היפהפה, והעורך ניר רצ'קובסקי, שהמתרגמים מודים לו בפתח הרומן.

"העשב" התפרסם לראשונה בשנת 1958 ונחשב אז לספר חדשני ופורץ מוסכמות. ידועה השפעתו של פרוסט על קלוד סימון, וחוויית הקריאה ביצירה היא גם קצת "פרוסטיאנית" בעומקה וברגישותה. הקורא העברי עשוי גם להיזכר בגנסין, הסופר שהקדים את זמנו בסיפורת העברית. המודרניזם המהפכני למדי של סימון מתבטא בין השאר בעלילה שמרכיביה אינם מגיעים לפיתוח מלא ופעריה רבים, ובהעברת הדגש לעולם הפנימי ולאווירה הנפשית. גם הדמויות מובאות באופן מקוטע וחסר.

צילום: גטי אימג'ס
בית חוה בצרפת, 1908. צילום: גטי אימג'ס

לפנינו פייר, ראש משפחה זקן וחולני שבקושי נע מעומס המשקל, ואשתו סאבין שהייתה יפהפייה בנעוריה והפכה לזקנה פתטית. בנו ז'ורז' חדל האישים מתכחש למורשת האינטלקטואלית של אביו ומנסה באופן כושל להיות חקלאי כסבו, ואשתו לואיז בוגדת בו עם מאהב סמוי שאישיותו אינה ברורה. בבית שוכבת מארי, אחותו הגדולה הנוטה למות, מי שגידלה את פייר הקטן במסירות והקרבה קיצוניות ובוויתור על חיי נישואין, יחד עם אחותה המנוחה. בכך צייתו למצוות אביהן הפשוט והנבער שהאמין בכוחם של לימודים כדרך לניידות חברתית והיחלצות מהמעמד הנמוך. הבת מארי הפכה למורה, ואילו פייר גודל על ידה להיות מרצה באוניברסיטה.

מי שמחפש עלילה רציפה לא יקבל את מבוקשו. איננו יודעים מה גרם ללואיז להינשא לז'ורז' ואחר כך לבחול בו. יש לנו רק מקטעים בודדים בתיאור הקשר עם המאהב ורק רמז להחלטתה הסופית. איננו יודעים מה דרדר את חיי הנישואים של הזוג המבוגר וכיצד הפך המרצה הצעיר בעל המראה הקליל והמושך לאיש כבד שחייו הרוחניים אינם ניכרים בהווה, ובקושי הוא מהווה דמות. רב הסמוי על הגלוי.

חידת ההשתנות והבלייה

העלילה בפני עצמה והדמויות הנושאות אותה אינן אלא מרכיב לא מושלם לכאורה במרקם הספרותי. היא עשויה קרעים קרעים ומהווה פיגום רעוע במכוון להלכי נפש ורוח שפועלים ברומן ולנושא המרכזי העומד ביסודו. מה שהופך את הרומן לרלוונטי ועל־זמני הוא נושא הכיליון. תנועת הזמן בכיוון בלתי הפיך. בעת הקריאה אנו חשים שכולנו באותה סירה – סירת הזמן הנושאת אותנו אל ההרס הפיזי המוחלט. את הצונאמי הזה של הדעיכה עשוי להרגיש כל אדם ולא רק בגילים המבוגרים. גם טיפול שורש שמותיר בפה שן מתה, גם קמטוט ראשון וראשית ההתקרחות ושיער שהחל להאפיר ותופעות רבות נוספות שאותן פוגש בן אנוש במרוצת חייו.

אצל סימון, הדברים מלווים בתהייה המובעת מפי הדמות לואיז הצופה בחייהם של פייר וסאבין ומדמיינת את צעירותם. איך האדם שהיה הפך לאדם שהינו? אנו חשים את התהייה של המספר על עצם ההיתכנות ועל החידתיות של הבלייה הפיזית והאסתטית בעולם שסוגד ליופי. במקביל, מובא גם סיפור קטן על קבוצת צעירים מבטיחים שאי אפשר היה לשער שכולם עד אחד ייספו במלחמת העולם הראשונה. הרי הם היו כל כך חיים!

אבל לא המוות עצמו הוא הנושא של הספר, אלא התהליך הסמוי שבו כולם משתנים, עוברים תמורות, נהפכים לאחרים, כמו סאבין המיוסרת שהיו לה פני חרסינה עדינים, ויופייה היה מבחינתה עצם מהותה ויסוד עוצמתה הנשית. אני נזכרת בספר אחר, "בית בודנברוק" של תומאס מאן, שבו יוהן בודנברוק הזקן, איש קשוח ונטול רוחניות, תוהה בשלהי חייו על מאורעותיו המשפחתיים וטובע בתוך תמיהה ענקית שאין לה פשר, אשר מחלישה אותו ומבשרת את קיצו. המסע במורד הוא העומד בחזית הרומן, אם כי רק תחנותיו נראות לעין ולא הפרטים הקטנים שהובילו לתחנות האלה. הספר אפוף במסתורין נפשי שקשור לאותה עמידה מתפעמת וחרדה מול התמורות המתרחשות.

העשב צומח בחשכה

ב"אחרית דבר" מעניינת וחשובה, מציינים המתרגמים את המאפיינים הקלאסיים שעדיין נשמרים ברומן החדשני הזה, וביניהם עיצוב דמויות. באסכולת "הרומן החדש" שסימון היה קרוב אליה היו סופרים כמו נטאלי סארוט שכפרו בכלל בצורך בדמות ביצירה. ברומן שלפנינו הדמויות עזות מבע למרות היותן חסרות מאוד כדמויות ספרותיות. רובן אינן בעלות שיעור קומה אך הן לוכדות אותנו בחד פעמיות האנושית שבהן, במצבן הקיומי ובייסוריהן.

המעניינת ביותר היא מארי, אחותו הגדולה בשנים של פייר, שדאגה לו כאם. אישה שתקנית שגם דיבוריה המעטים הם סוג של שתיקה, אבל גסיסתה הארוכה מייצרת קולות חרחור רועשים במיוחד ומדריכי מנוחה שמחצינים את כל האימה המשפחתית ואת חרדת המוות. מארי מרתקת אותנו בתעלומת חייה, שגם אם הייתה בהם אהבה היא הוקרבה לטובת העול המשפחתי. בולטת אצילותה הטבעית למרות מוצאה הפלבאי המתבטא בידיה העמלניות. אותן ידיים שהביאו את פייר עד הלום. כשהיא וסאבין יושבות יחד ומשוחחות, זקנה מול זקנה, בולטים המאפיינים האישיים, וניכר שהזמן המכלה אינו מנצח את החוכמה והשקט הנפשי שלה ואת הרמה הגבוהה של אישיותה המיוחדת, לעומת הפטפטנות, האובססיביות, ההיסטריה ופריצת הגבולות של סאבין האלכוהוליסטית, המנוונת, המתייסרת בקנאה אובססיבית לבעלה המתרחק ממנה.

הספר מלא בקולות ומראות ועל כולם חולש מוטיב העשב שמביע את החיות, היופי והמסתורין שבטבע, ומובע בדרך תיאורית אימפרסיוניסטית מעודנת במיוחד. העשב גם מביע השקפת עולם המנוסחת במוטו של היצירה, בציטוט מבוריס פסטרנק: "איש אינו עושה את ההיסטוריה, אי אפשר לראות אותה, כשם שאי אפשר לראות את העשב צומח". משמע, האטומים הנעלמים של חומרי החיים, ההתהוות המסתורית של תהליכי חיים ומוות, גם בחיי האדם הפרטי וגם באירועים הגדולים.

לסיום, אביא דוגמה אחת מני רבות לאמנות הכתיבה של סימון: בעת פגישתה של לואיז עם המאהב, פגישה שיש בה מתח של הסתתרות ואולי גם ייסורי מצפון, מופיע החתול, שמתואר כמתמזג עם הדממה, האפלה והפחדים, ובהמשך מתקשרת דמותו עם הרכבת המאיימת. התיאור כה יפה ועמוק וכאן איאלץ להסתפק במשפט אחד נהדר: "וכמוה הוא, פראי, קר, זהיר, נשאר באותה תנוחה שדומה לתמצית הרועמת של המהירות (בדיוק כמו מקל דינמיט שמכניס בתוכו רעש והרס גדולים פי מיליון מנפחו), מאובן, נועץ בה מבט, עוקב אחריה דרך שני החרכים הצרים והמאונכים, אותם אישונים חתוליים קמורים, חדים, משוננים, שמעלים על הדעת נשק… כאילו מתעמתים פה שני פושעים זה עם זה" (עמ' 16). סימון, מעל לכול, מתייחד באמנות כתיבה עילאית, מופלאה, מוסיקלית, שאין בה צליל חורק אחד, בתוך המסגרת של מוטיב ה"כלום" שבפתיחה ובסיום ובמהלך הספר.

העשב, קלוד סימון. מצרפתית: לילך נתנאל ועילי ראונר, עם עובד, 2017, 207 עמ'

 

תגיות: העולם היהודיספרות

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    צונאמי תודעתי: הדמות שגורמת גם לניטשה להישמע אופטימיסט חסר תקנה

    הידיעה הבאה

    זיכרונות מהודו: לקרוא בתורה מעזרת הנשים

    כתבות קשורות

    מה שמים בקערת ליל הסדר

    סוף זמן אכילת חמץ, כניסת השבת וחצות הלילה – כל הזמנים לפסח

    כתב מקור ראשון
    09-04-2025

    ביום שישי נשרוף את החמץ, בשבת נאכל שתי סעודות עד שעה רביעית ונאבד את החמץ עד החמישית, ממתי אפשר להכין...

    ליל הסדר, פסח, מצה

    מתי בדיקת חמץ, איך מכשירים מיקרוגל ומה אוכלים בשבת: מה שצריך לדעת בפסח

    כתב מקור ראשון
    09-04-2025

    איך מכשירים לפסח תנור וכיריים, ומה הנוסח של בדיקת חמץ, מתי תענית בכורות ומה עושים בשבת הגדול – בכל שנה...

    פסח תשפ"ה – מתי תענית בכורות השנה

    פסח תשפ"ה – מתי תענית בכורות השנה

    הרב אשר סבג, כתב מקור ראשון
    07-04-2025

    כאשר ערב פסח חל בשבת מקדימים את התענית. הטעמים, ההקלות ועל אילו ספרים אפשר לעשות סיום כדי לשבור את הצום...

    הידיעה הבאה
    צילום: מירה אליה, מרכז מורשת יהדות קוצ'ין

    זיכרונות מהודו: לקרוא בתורה מעזרת הנשים

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    השר אופיר סופר: "אם חוק הגיוס יהיה רע – אצביע נגד"

    הגיוס לצה"ל: להבין את השסע בין הצדדים

    10/04/2025
    יצחק עמית גאה להציג: בית הפרלמנט העליון

    יצחק עמית גאה להציג: בית הפרלמנט העליון

    10/04/2025
    תחקיר רמי דוידיאן: העובדות חשובות מאוד, אבל הן לא הכול

    תחקיר רמי דוידיאן: העובדות חשובות מאוד, אבל הן לא הכול

    10/04/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD