יום רביעי, יולי 16, 2025 | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת שמיני: נדב ואביהו אחזו באלוהות

בניגוד למקומות אחרים בתורה ובנביאים פרשת שמיני אינה מספקת תיאור להתגלות השכינה בחנוכת המשכן. השוואה בין תיאורים לאירועים דומים מספקת הסבר לחטאם של נדב ואביהו

מאת  אביה הכהן
י״ט בניסן ה׳תש״פ (13/04/2020 16:37)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

יום השמיני, יום חנוכת המשכן, הוא היום שבו באה התגלות השכינה בו. במספר מקומות בתנ"ך מסופר על חנוכת המקדש והשראת השכינה, ובדברינו הבאים נשווה את תיאור היום השמיני שבספר ויקרא לשאר החנוכות שבמקרא.

כל חנוכת מקדש באה עם התגלות, וכל תיאור של התגלות יש בו מן ההגשמה. סודו של ספר ויקרא הוא שתיקתו, ומילותיו הן גילוי שאינו אלא הסתר, בבחינת – אספרה כבודך ולא ראיתיך, אדמך אכנך ולא ידעתיך. כלל יסוד בלימודנו הוא שאין כל התיאורים שבמקראות שווים. כלל נוסף בידינו – לעולם ספרי התורה הם מעל ספרי הנ"ך, במיוחד בזיקוק תיאורי ההתגלות.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

אין מרשם להתגלות

חנוכת מקדש שלמה מסופרת בספר מלכים א (ח, ג־יא): "וַיָּבֹאוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּשְׂאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת הָאָרוֹן. וַיַּעֲלוּ אֶת אֲרוֹן ה' וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ… וַיָּבִאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' אֶל מְקוֹמוֹ אֶל דְּבִיר הַבַּיִת אֶל קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים אֶל תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים… וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן הַקֹּדֶשׁ וְהֶעָנָן מָלֵא אֶת בֵּית ה'. וְלֹא יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי מָלֵא כְבוֹד ה' אֶת בֵּית ה'". נסכם את הכתוב במילותינו: שלמה והעם העלו את הארון, ומיד שרתה שכינה.

המילים המתארות את השראת השכינה במקדש שלמה דומות למילות הסיום של ספר שמות (מ, לד־לה): "וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן. וְלֹא יָכֹל מֹשֶׁה לָבוֹא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד כִּי שָׁכַן עָלָיו הֶעָנָן וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן". הפסוקים לפני כן בספר שמות מתארים את סיום מלאכת המשכן על ידי משה (שם, לג־לד): "וַיָּקֶם אֶת הֶחָצֵר סָבִיב לַמִּשְׁכָּן וְלַמִּזְבֵּחַ וַיִּתֵּן אֶת מָסַךְ שַׁעַר הֶחָצֵר וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה [פרשה פתוחה]. וַיְכַס הֶעָנָן אֶת אֹהֶל מוֹעֵד…" פסוקים אלה מתארים בצורה אחרת את סדר הדברים.

בספר מלכים, השראת השכינה הגיעה מיד לאחר הכנסת הארון. הייתה מעין "פעולה נכונה" שהובילה אליה. לעומת זאת, בספר שמות מספרים על סיום מלאכת המשכן, לאחר מכן יש פרשה פתוחה, ולאחריה, כמו בהפתעה, באה ההתגלות – משמע שאין תוכנית ומרשם קסם המביא להתגלות ולהשראת השכינה.

גם תיאור חנוכת המשכן של היום השמיני שבספר ויקרא שונה מתיאור ההתגלות במקדש שלמה. אין שם ארון ולאחר הקרבת הקורבנות גם אין התגלות מיידית, ושוב משמע שאין מעשה מסוים המביא את ההתגלות. יוצא אפוא שהן בספר שמות והן בספר ויקרא יש התעלמות מן הארון ובכך כתובים אלו אומרים בדממה את נבואת ירמיהו (ג, טז־יז): "וְהָיָה כִּי תִרְבּוּ וּפְרִיתֶם בָּאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵמָּה נְאֻם ה' לֹא יֹאמְרוּ עוֹד אֲרוֹן בְּרִית ה' וְלֹא יַעֲלֶה עַל לֵב וְלֹא יִזְכְּרוּ בוֹ וְלֹא יִפְקֹדוּ וְלֹא יֵעָשֶׂה עוֹד. בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלִַם כִּסֵּא ה' וְנִקְוּוּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלִָם".

האש אינה הכבוד

היבט אחר שניתן להשוותו בין המקורות הוא תיאור ההתגלות. הן בספר שמות והן בספר מלכים תמונת ההתגלות דומה. בשתיהן ניתן ציור גרפי שלה: "וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן" (שמות); "כִּי מָלֵא כְבוֹד ה' אֶת בֵּית ה'" (מלכים). בניגוד לכך, בספר ויקרא אין תיאור של העצמות האלוהית. כל שנאמר הוא "וַיֵּרָא כְבוֹד ה' אֶל כָּל הָעָם. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל עַל הַמִּזְבֵּחַ" (ט, כג־כד).

מה ראה העם ומה תיאור ההתגלות? הכתוב בספר ויקרא אינו מספר על ענן או ערפל. האש שיצאה מגבוה אינה העצמות האלוהית אלא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה'. אין בספר ויקרא אפוא תיאור של ההתגלות אלא רק אמירה שהייתה כזו. אין הפה יכול למצוא את המילים שיתארו אותה. ייחודו זה של ספר ויקרא יודגש גם בהשוואת פסוקי ההתגלות של היום השמיני לתיאור כבוד ה' בהר סיני:
"וּמַרְאֵה כְּבוֹד ה' כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת בְּרֹאשׁ הָהָר לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות כד, יז).
"וַיֵּרָא כְבוֹד ה' אֶל כָּל הָעָם. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַחֲלָבִים וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיָּרֹנּוּ וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם" (ויקרא ט, כג־כד).
המילים כמעט אותן המילים, אולם התיאור אינו אותו התיאור. בספר שמות ישנו תיאור של מַרְאֵה כְּבוֹד ה' שהוא כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת, ואילו בספר ויקרא אין תיאור אלא פועל – וַיֵּרָא כְבוֹד ה', ומה ראו? על כך אין תיאור. בספר שמות האש האוכלת היא תיאור של כְּבוֹד ה', ואילו בספר ויקרא האש יצאה מלפני ה' ואין היא כְּבוֹד ה', שהוא כביכול העצמות האלוהית. יוצא אם כן שהתיאורים בספרי שמות וְ־ויקרא, הדומים במילותיהם, שונים במהותם.

ספר ויקרא מתחילתו מוקפד והדוק במילותיו המתארות רק את אשר צריך לעשות, ואין ולו מילה של התעלות, והנה באים פסוקים אלו כהתפרצות, וההתרגשות של העם כולו אף היא התפרצות, כביכול אי אפשר היה יותר לעמוד מנגד: "וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיָּרֹנּוּ וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם" (ט, כג־כד). באותו רגע מפעים, שני בני אהרן לא ידעו את הגבול והתקרבו אל אשר אסור להתקרב. הם לא עמדו מנגד, ורצו להתקרב. המחשבה שקירוב מקום הוא קירוב לאלוהות חוטאת בהגשמת ההתגלות.

"מטי ולא מטי" – נוגע לא נוגע. אם יאמר לך אדם נגעתי באלוהות, כביכול אחזתי בה, הרי הוא כנדב ואביהוא. לעולם אנו עומדים אל מול ההתגלות. הכול מפעים ומרגש, אך איננו יכולים לתאר את אשר רואה האדם. אין לנו אלא לרקוד ולרון במקומנו, ולא להבין דבר.

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    הקשר בין יצירת האמנות "הצעקה" לבין נדב ואביהוא

    הידיעה הבאה

    "ההזדקנות היא חלק מהעולם, ולכן יכולתי לכתוב ספר בהומור"

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    "ההזדקנות היא חלק מהעולם, ולכן יכולתי לכתוב ספר בהומור"

    "ההזדקנות היא חלק מהעולם, ולכן יכולתי לכתוב ספר בהומור"

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD