יום חמישי, יוני 12, 2025 | ט״ז בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

שבת חול המועד: שיר האהבה ההרמונית

מגילת שיר השירים מציגה את האהבה שבין הדוד לרעיה כחזרה לגן עדן. האהבה משחררת אותם מקללת השליטה ומחברת אותם אל הטבע, כאדם ואשתו לפני החטא

מאת  אביה הכהן
י״ב בניסן ה׳תש״פ (06/04/2020 13:18)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

אמר רבי עקיבא: …שאין כל העולם כדאי כיום שניתן בו שיר השירים לישראל, שכל הכתובים קדש ושיר השירים קודש קדשים (משנה ידיים ג, ה).

חכמינו דרשו את שיר השירים כמשל על אהבת כנסת ישראל ואלוהיה. אך כדרך משל יש לפרש תחילה את המשל ולאחר מכן את הנמשל, ואנו בדברינו נפרש רק את המשל כדרך שהוא כתוב במגילה.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

השיבה לגן עדן

גַּן נָעוּל אֲחֹתִי כַלָּה גַּל נָעוּל מַעְיָן חָתוּם. שְׁלָחַיִךְ פַּרְדֵּס רִמּוֹנִים עִם פְּרִי מְגָדִים כְּפָרִים עִם נְרָדִים. נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם קָנֶה וְקִנָּמוֹן עִם כָּל עֲצֵי לְבוֹנָה מֹר וַאֲהָלוֹת עִם כָּל רָאשֵׁי בְשָׂמִים. מַעְיַן גַּנִּים בְּאֵר מַיִם חַיִּים וְנֹזְלִים מִן לְבָנוֹן. עוּרִי צָפוֹן וּבוֹאִי תֵימָן הָפִיחִי גַנִּי יִזְּלוּ בְשָׂמָיו יָבֹא דוֹדִי לְגַנּוֹ וְיֹאכַל פְּרִי מְגָדָיו (ד, יב־טז).

גן עדן הוא גן עם עצים נפלאים ובתוכו מעיין שממנו יוצאים נהרות, אך האדם חטא וגורש מהגן הנפלא. האם אפשר לחזור לגן עדן? האם משהו מגן עדן נשאר בעולמנו?

שיר השירים מספר על האוהב שרוצה לבוא אל אהובתו וחש שהיא עבורו כגן עדן הנפלא שבתוכו מעיין, אך דרכו חסומה אליה, כפי שגן עדן סגור לאדם. קריאת האוהב נשמעה והאהובה עונה "עוּרִי צָפוֹן וּבוֹאִי תֵימָן הָפִיחִי גַנִּי יִזְּלוּ בְשָׂמָיו יָבֹא דוֹדִי לְגַנּוֹ וְיֹאכַל פְּרִי מְגָדָיו", ולבסוף האוהב מספר בשמחה לחבריו "בָּאתִי לְגַנִּי אֲחֹתִי כַלָּה אָרִיתִי מוֹרִי עִם בְּשָׂמִי אָכַלְתִּי יַעְרִי עִם דִּבְשִׁי שָׁתִיתִי יֵינִי עִם חֲלָבִי אִכְלוּ רֵעִים שְׁתוּ וְשִׁכְרוּ דּוֹדִים" (ה, א).  ברגע של אהבה, אדם חש שהוא נכנס אל תוך גן עדן, ובעולמנו זה טעם מטעם גן עדן. כשחתן וכלה נפגשים אנו מברכים – שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם. כאן, בהאי עלמא, אנו רואים את גן עדן.

סיפור גן עדן מספר על העונש שקבלה האישה: "וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ" (בראשית ג, טז). העולם שלאחר גן עדן הוא עולם היררכי, של שולט ונשלט, שבו גברים שולטים בנשים ובני אדם שולטים על בני אדם אחרים. העונש הוא פריו של החטא, חטא עץ הדעת. הדעת שבה האדם נבדל משאר החיות הביאה אותו לתחרותיות ולפגיעה בזולת.

העולם שלאחר גן עדן הוא עולם של שקר, שהרי במה כוחו של השולט גדול מכוחו של המשועבד, ומי נתן רשות לאדם לשלוט על חברו?! והנה ברגע של אהבה חוזרים לגן עדן. אז לרגע מתבטלת הקללה ובמקום "וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ", בא היפוך: "אֲנִי לְדוֹדִי וְעָלַי תְּשׁוּקָתוֹ" (ז, יא). לאוהבים אין משחקי כבוד ושליטה. וזהו חזונו של הנביא הושע: "וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם ה' תִּקְרְאִי אִישִׁי וְלֹא תִקְרְאִי לִי עוֹד בַּעְלִי" (הושע ב, י).

הלל לטבע

המילה אֲדָמָה לא נזכרה בסיפור הבריאה הראשון אלא פעם אחת. לעומת זאת, בסיפור הבריאה השני (פרקים ב־ג) היא משמשת מילה מנחה. נראה שמילה זו מביעה קרבה וחיבור של האדם לאדמה. חטא עץ הדעת שניתק את ההרמוניה בין האדם לחווה ניתק אותו גם מאדמתו. לכן בסוף הסיפור באה הקללה: "וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה" (בראשית ג, יז־יח).

מאז הגירוש מגן עדן האדם בורח מן הטבע. הוא מכסה את האדמה בבטון ובאספלט, ומסתגר בבניינים חזקים ואטומים. והנה בכל התרבויות האוהבים יוצאים אל הטבע. האהבה קוראת לאדם לשוב לגן עדן ולהתחבר לאותו מקום מופלא של חיבור והרמוניה עם הטבע.

בכל המקרא אין שירי הלל לטבע. בתהילים יש מזמורים שמהללים את ה' שברא את העולם והטבע, אולם אין שירת טבע כשלעצמה. שירה על יופי הטבע יש רק בשירת שיר השירים, שבהם קורא האהוב לאהובתו לצאת אל הטבע:

עָנָה דוֹדִי וְאָמַר לִי קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ. כִּי הִנֵּה הַסְּתָיו עָבָר הַגֶּשֶׁם חָלַף הָלַךְ לוֹ. הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ (ב, י־יג)

אִתִּי מִלְּבָנוֹן כַּלָּה אִתִּי מִלְּבָנוֹן תָּבוֹאִי תָּשׁוּרִי מֵרֹאשׁ אֲמָנָה מֵרֹאשׁ שְׂנִיר וְחֶרְמוֹן מִמְּעֹנוֹת אֲרָיוֹת מֵהַרְרֵי נְמֵרִים (ד, ח).

הרי שניר וחרמון היו קשים למגורי אדם, ובאותם אזורים התרבו חיות בר מסוכנות – אריות ונמרים. והנה, כמו מטיילים מודרניים, האהוב מזמין את אהובתו לטרק מסוכן בהרי שניר וחרמון. הרעיה ענתה לאהוב ליבה ואף היא מזמינה אותו:

לְכָה דוֹדִי נֵצֵא הַשָּׂדֶה נָלִינָה בַּכְּפָרִים. נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים נִרְאֶה אִם פָּרְחָה הַגֶּפֶן פִּתַּח הַסְּמָדַר הֵנֵצוּ הָרִמּוֹנִים שָׁם אֶתֵּן אֶת דֹּדַי לָךְ. הַדּוּדָאִים נָתְנוּ רֵיחַ וְעַל פְּתָחֵינוּ כָּל מְגָדִים חֲדָשִׁים גַּם יְשָׁנִים דּוֹדִי צָפַנְתִּי לָךְ (ז, יב־יד).

מלון מיליון הכוכבים

נסיים בפירושו של פסוק בודד מן המגילה:

קֹרוֹת בָּתֵּינוּ אֲרָזִים רַהִיטֵנוּ בְּרוֹתִים. (א, יז)

האם פירוש הפסוק הוא שהארמון שבו הם גרים עשוי מעצי ארז וברוש [=בְּרוֹתִים], או אולי הרעיה פונה לבנות ירושלים, בנות האצולה שמזלזלות בה על שהיא רועה את הצאן, כאומרת להן: אתם גרות בארמון אך אני ואהובי גרים בין ארזים וברושים. אנו איננו במלון חמישה כוכבים, בלילה כשאנו פותחים את עינינו אנו רואים מיליון כוכבים.

האהבה קוראת לאדם לחזור אל הטבע, להריח את ריח הפריחה ולהתחבר לאדמה, לחזור לגן עדן – שאין כל העולם כדאי כיום שניתן בן שיר השירים.

תגיות: העולם היהודיפסחשיר השירים

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    משיכת מזומנים: מימוש מיטבי של כספי הפנסיה בתקופת הקורונה

    הידיעה הבאה

    האם נישאר עם אחד גם בעתיד?

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    איור: נעמה להב

    לסדר טוב יש כנפיים לעתיד

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD