יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת תצווה: קדושה פקוחת עיניים

הארון, הכפורת והכרובים הופכים יחד את לב המשכן למשכן של מילים. בארון מוצבים הדיברות החקוקים בסלע ומעליהם הדיבור החי של הקב"ה הממשיך להתגלות אל משה

מאת  הלל מאלי
ח׳ באדר ה׳תש״פ (04/03/2020 15:29)
פרשת תצווה: קדושה פקוחת עיניים

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

לפני שבוע הלכתי עם חבר אל האנדרטה שליד מרכז הסחר העולמי. נעמדתי ליד פתח הבור השחור הגדול והקשבתי למים הזורמים על אבן הגרניט ונעלמים בבור. אסור לפתוח בור ברשות הרבים ובכל זאת החליטו פרנסי ניו־יורק לכרות בלב הכרך הגדול בור בתוך בור ותהום אל תהום קורא את שמותם של כל הנספים הניגרים כמים אל תחתית לא נראית. הנה עיר המטפסת אל השמיים והנה האדמה הפותחת את פיה, והרגשתי כמו קורח שאני הולך וניגר אל חשכת הבור, שהזמן הפועם נוקש במחוגיו כמו כיתת יורים שנייה ועוד שנייה. וכמו קורח אתה יכול לצעוק תכלת שמיים ולומר הכול קדוש, אך תחתיך בור.

זה לעומת זה עשה האלוהים, וכששבתי מפיה הפתוח של אדמת העיר אל הפרשה מצאתי בה מזבח בנוי בחצר המשכן שעליו מוקרבים קורבנות והוא מושך ומדביק בקדושתו את כל הנוגע בו: "שִׁבְעַת יָמִים תְּכַפֵּר עַל הַמִּזְבֵּחַ וְקִדַּשְׁתָּ אֹתוֹ וְהָיָה הַמִּזְבֵּחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים כָּל הַנֹּגֵעַ בַּמִּזְבֵּחַ יִקְדָּשׁ" (שמות כט, לז). המזבח, כמו גם כלי מקדש אחרים (ל, כז־כט) או קורבנות מסוימים (ויקרא ו, יא; כ), מדביקים בקדושתם את הנוגע בהם. לא פירשה התורה מהו משמעה של אותה קדושה אף לא הגדירה מיהו זה המתקדש במגעו של המזבח. וכיוון שיכול אדם לקרוא את המלים "כל הנֹגע" וכיואב בן צרויה ואדוניה בן חגית בשעתם להבין כי אף בבני אדם חיים הכתוב מדבר, פירשה התורה במקום אחר: "וְכִי יָזִד אִישׁ עַל רֵעֵהוּ לְהָרְגוֹ בְעָרְמָה מֵעִם מִזְבְּחִי תִּקָּחֶנּוּ לָמוּת" (שמות כא, יד).

איור: מנחם הלברשטט

אכן, שלמה המלך הוריד את אדוניהו המחזיק בקרנות המזבח ואת יואב בן צרויה הרג אצל המזבח (מלכים א, א־ב), ובכך גילה כי אין כוח קדושת המזבח לסוכך על בני אדם מבקשי מקלט. כוחה של הרשות הפוליטית חודר אל הספֵרה הדתית ומשפט המלך אינו נעצר בסף ההיכל.

פעולה לראוי בלבד

המתרגמים העלימו את כוחה של הקדושה להציל ולהגן בכך שלקחו את 'יִקְדָּשׁ' האמור בבניין קל ותרגמו אותו כ'יתקדש'. אמור מעתה אין המזבח מקדש את הנוגע בו אלא האדם הניגש אל המזבח מקדש את עצמו בטרם יגע בקודש: "כל דיקרב במדבחא יתקדש מן בני אהרן ברם משאר עמא לית אפשר להון למיקרב וכו'" (המיוחס ליונתן); "כֹל דְיִקרַב בְמַדבְחָא יִתקַדַש" (אונקלוס), וכן בשבעים המתרגם יקדש כ־ἁγιασθήσεται. כלומר, אין הפסוק אומר שהאדם הנוגע יהיה קדוש אלא שעליו להיות קדוש, כלשון הרשב"ם: "כל הנוגע וקרב אל המזבח יקדש ויטהר תחילה בטרם יקרב אל המזבח".

מהלך דומה במהותו (גם אם הפוך מבחינה פרשנית) נמצא במשנה העתיקה שבמסכת זבחים הקובעת כי "המזבח מקדש את הראוי לו" (זבחים ט, א). אמור מעתה לא קדושה חסרת הבחנה הפועלת באופן דטרמניסטי ("יקדש") אלא כביכול פעולה רצונית ("מקדש") הנוגעת לראוי בלבד.

אין הקדושה חסות עיוורת לכל גנב ופושע הנאחז בקרנות המזבח ומבקש מפלט, אף אין המזבח כלי קיבול המקדש כל קרבן פסול ובעל מום: "מעם מזבחי תקחנו למות – בא הכתוב ללמדך על רציחה שתדחה את העבודה" (מכילתא דר"י, משפטים, ד). רשות ההלכה, האתיקה (רוצח) והאסתטיקה (בעלי מום) חופפת על פני ספֵרת הקדושה וקובעת מי יבוא בשעריה. לכן "סנהדרין בצד מזבח" (שם), וכשנשאל על האדם "מי יגור באהלך ומי ישכון בהר קדשך", הושב "הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ. לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ" (תהילים טו). מעתה אי אפשר לצעוק יותר "היכל ה' היכל ה' היכל ה'" ולהינצל מכל רע ואשמה. ההיכל קולט את הבאים בשעריו אך אינו מקדש את הפושעים המסתתרים תחתיו.

מעט מן החושך

הקדושה ממוסגרת בגבולות הטוב והרע, כוחה מוגבל. לא כל הנוגע במזבח יקדש אלא להפך; על האדם להתקדש כשהוא בא בשעריה. שמא אפשר וצמצום זה עומד בבסיס המשל שאותו לומד הנביא חגי מתורת הכוהנים. חגי שואל את הכוהנים בימי שיבת ציון האם לחם, נזיד, יין ושמן, שנגעו בבשר קודש הנישא בכנף הבגד, קדוש. "וַיַּעֲנוּ הַכֹּהֲנִים וַיֹּאמְרוּ לֹא". חגי ממשיך ושואל "אִם יִגַּע טְמֵא נֶפֶשׁ בְּכָל אֵלֶּה הֲיִטְמָא וַיַּעֲנוּ הַכֹּהֲנִים וַיֹּאמְרוּ יִטְמָא" (חגי ב, יב־יג). אם כן, מדידה משווה של כוח הפצת הטומאה אל מול כוח תנועת הקדושה מלמדת שמעט מן החושך דוחה הרבה מן האור. ולכן מסכם חגי ואומר: "וַיַּעַן חַגַּי וַיֹּאמֶר כֵּן הָעָם הַזֶּה וְכֵן הַגּוֹי הַזֶּה לְפָנַי נְאֻם־ה' וְכֵן כָּל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם וַאֲשֶׁר יַקְרִיבוּ שָׁם טָמֵא הוּא".

המשל והנמשל והקשרה של תורת הכוהנים שבחגי סבוכים. אך לעניינו נאמר שכאשר ניגש האדם וידיו טמאות אל המזבח הקרבן נותר טמא. המזבח מקדש רק את הראוי לו. כוח המשיכה של הבור השחור האוגם אל קרקעיתו את בני האדם ומפיץ את טומאת המוות גדול מכוחו של המזבח לקדש בתנופת עילויו. גדול כוחה של טומאה עיוורת מכוחה של קדושה פקוחת עיניים.

ובכל זאת, חגי, שלומד את משל הכוהנים, מעדיף את הקדושה על פני הטומאה ומבטיח כי "מִן הַיּוֹם הַזֶּה אֲבָרֵךְ". שהנה, גם אם אין המזבח מקדש את כל הנוגע בו, כל עוד יש מי שמבקש לנגוע במה שאיננו, במה שהולך ונעלם ולא נתפס בכף, במה שלא נדבק, הוא יגלה שיכולות רגליו לשאת אותו הרחק משפת הבור. יגלה כי גם כאשר לא ניתן לקרוא יִקְדַּשׁ בבניין קל תמיד יכול האדם למצוא בניינים חדשים, בניין פיעל והתפעל, יְקַדֵּשׁ או יִתְקַדֵּשׁ, ולשוב עימם אל על. #

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    סיפור קצר על מקדש מעט

    הידיעה הבאה

    המשפחה הלוחמת: להזדקן בכבוד ועם חיוך

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    המשפחה הלוחמת: להזדקן בכבוד ועם חיוך

    המשפחה הלוחמת: להזדקן בכבוד ועם חיוך

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD