יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת משפטים: שער החוק הפתוח לרווחה

משפטי התורה, הניתנים תוך כדי תנועה במדבר ממצרים לכנען, מתפקדים כגשר מתוח בין העבר המשועבד לתקוות החירות

מאת  הלל מאלי
כ״ד בשבט ה׳תש״פ (19/02/2020 13:42)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

הרמב"ם פתח את חיבורו משנה תורה ב"יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון" (יסודי התורה א, א), אולי משום שההלכה כולה תלויה בדעת העולם והבורא, ש"על פי הדעה תהיה האהבה" (הלכות תשובה י, ו). השולחן ערוך נפתח ב"יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו" (אורח חיים א, א), אולי משום שקיום ההלכה עניינו להתגבר על סדריו של עולם ולכוננם על אדני הלכה "שיהא הוא מעורר השחר". ולעומתם נפתחת פרשת משפטים בווי"ו החיבור. כלומר למעשה היא לא נפתחת אלא ממשיכה היישר מסיני אל דינו של העבד העברי: "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם. כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי" (שמות כא א־ב).

ו' החיבור הקושרת בין סיני למשפט נתפסה כוו שעליו תלויה סמכות המשפט שמקורה בהתגלות, כדברי ר' ישמעאל: "אלו מוסיפין על העליונים, מה עליונים מסיני אף תחתונים מסיני" (מכילתא דר' ישמעאל, נזיקין, א). אין להבדיל בין הדיברות שניתנו בקולות וברקים לבין החוקים שהושמו משפטים משפטים. או כפי שפירש המדרש בשמות רבה, גם המשפטים שקדמו לסיני ועל פיהם ישב משה "לשפט את העם" (יח ג) או ששׂם ה' במרה "חק ומשפט' (טו, כה), קשורים יחדיו כך שכל משפטי התורה שניתנו בכל אתר ואתר, כללותיהן (ר' ישמעאל) או אף פרטיהם (ר' עקיבא) נאמרו בסיני (בבלי סוטה לז ע"ב).

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

הגיאוגרפיה של החוק

אמנם את ו' החיבור ניתן לפרש גם כביטוי למאפיין מהותי של משפט התורה הארוג תמיד בסיפורים המופיעים לפניו ונמשכים לאחריו. לכן, על אף שארבעה מחומשי התורה מרוצפים משפטים הקשורים לחיי האדם במישור הפלילי, האזרחי והאישי, אין בתורה חומש משפטים, קודקס אחד עם ראשית ואחרית הסולל את הדרך הטובה בה ילך האדם. בתחילת כל משפט של תורה יושבת תמיד ו' חיבור הנותנת לחוק איזה הקשר סיפורי. יש לחוקים ולמשפטים גיאוגרפיה: השבת ניתנת בדרך אל ההר, ובערבות מואב על ירדן יריחו ניתנים חוקים הצופים על ארץ רבה. יש להם פנים, שהם ניתנים לפעמים לאנשים טמאים לנפש אדם המבקשים להשתתף במועד הפסח, או לנשים כבנות צלפחד המבקשות אף הן לא להיגרע.

לאלה המשפטים קודמת ו' החיבור הקושרת אותם למציאות היסטורית מסוימת וקונקרטית, למסעו המסוים של העם ממצרים לכנען. אפשר שהדבר משקף דבר־מה עמוק הנוגע ליחס המכונן שבין הסיפור לבין החוק, כהגדרתו של המשפטן היהודי־אמריקאי רוברט קאבר בפתיחת ספרו "נומוס ונארטיב", המתאר את בני האדם כמי שחיים בתוך "נומוס" ואת ה"נומוס" כמי שחב את קיומו לסיפור המכונן את משמעותו. משום כך אין עשרת הדיברות בלי יציאת מצרים. יציאת מצרים תובעת מימוש בדמות אלה המשפטים אשר תשים לפניהם ואילו למשפטים יש ראשית ואחרית מכוחה של יציאת מצרים.

והנה ו' החיבור הזו הקושרת את המשפטים לרצף הסיפורי שבו הם נתונים מתגלית כמפתח לגופם של דיברות ממש. שהנה ו' החיבור לא רק קושרת את החוק האזרחי לדיבר האלוהי אלא מסבירה את גופם של המשפטים, שכן כפי שהביא הרמב"ן – כשם שעיקר אמונתו של העם המופיעה בדיבר הראשון מושתתת על סיפורו של העם שזה עתה יצא ממצרים: "אָנֹכִי ה' אֱלוֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי" (כ, ב); אף המשפט הראשון של "ואלה המשפטים" המופנה לעם עבדים עברים שזה עתה יצא ממצרים עוסק בדינו של העבד העברי שצריך לצאת לחופשי חינם: "כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" (כא, ב). ה' הוציא את העם והעבד יצא לחופשי ושניהם, העם והעבד, יצאו ברכוש גדול או לפחות לא ישולחו ריקם.

לא תשעבד

כשם שהחוק האפודיקטי, הדיבר הראשון, מתרגם את זיכרון השחרור ממצרים לידיעת ה' המוציא אותם מארץ מצרים, כך החוק הקזואיסטי מתרגם את זיכרון היציאה לדיבר אחד: לא תשעבד. ואפשר שהדבר קשור במצבו של הנמען, שלצו כזה העוסק בחירות זקוק עם עבדים המהלך במדבר אחוז געגועי חינם לקישואים, אבטיחים, בצלים ושומים מצריים וממלמל לעצמו שוב ושוב אהבתי את אדוני.

החוק, אם כן, אכן אחוז היטב בסיפור. הוא מעוצב היטב כסיפור, כדברי הרמב"ן: "וכל הפרשיות בסידור ובכוונה נכונה" (כא, ב). והוא כידוע אף מנוסח פעמים רבות כסיפור, כגון "כי תקנה עבד עברי" או "כי יהיה לאיש בן סורר ומורה", ולגביהם באמת נחלקים דרך קבע תנאים היכן נגמר הסיפור ומתחיל הציווי.

אבל אפשר שבעיקר החוק קשור בסיפור משום שהחוק ניתן תוך כדי תנועה במדבר ממצרים לכנען, כי הוא גשר מתוח בין העבר המשועבד לתקוות החירות. ומשום כך נאמר "אשר תשים לפניהם". אין החוק שער קפקאי אשר לפניו גוסס האדם ומתמוטט, החוק הוא שער פתוח לרווחה הניתן לעם על הדרך הסלולה בין מצרים לכנען כתקוות חירות המאירה את הדרך. וכדברי ר' עקיבא – "ומניין שחייב להראות לו פנים בה, שנאמר 'ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם'" (עירובין נד).

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    לקראת הבחירות: נתניהו תוקף, גנץ הודף, ליברמן חוטף

    הידיעה הבאה

    לתחזק את רוח המטפל: התאבדויות רופאים כרוכות בהיבטים חברתיים

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    איור: שרון ארדיטי

    להיות אבא לשניים זה בסדר גמור

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD