יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת תולדות: אהבה בכל מחיר

מדוע אהב יצחק דווקא את עשו ועוד ביקש לברכו? הרמזים ספרותיים למעשה העקדה מלמדים שיצחק סירב לעשות לבנו את מה שאביו עשה לו

מאת  עידו פכטר
כ״ט במרחשוון ה׳תש״פ (27/11/2019 12:20)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

צל כבד מעיב על התנהגותו של יצחק לאורך פרשת תולדות. לאחר עשרים שנות עקרות נולדים ליצחק ורבקה בנים תאומים. אך מה גדול הוא הניגוד ביניהם (בראשית כה, כה־כח):

ויצא הראשון אדמוני כלו כאדרת שער ויקראו שמו עשו. ואחרי כן יצא אחיו וידו אחזת בעקב עשו ויקרא שמו יעקב… ויגדלו הנערים ויהי עשו איש ידע ציד איש שדה ויעקב איש תם ישב אהלים. ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו ורבקה אהבת את יעקב.

הקצב של פסוקים אלה משרה רושם עז של דיכוטומיה חדה בין הבנים. האחד אדמוני ומלא שער, והשני – כפי שיתברר בהמשך – איש חלק. הראשון מוציא את ימיו בשדה, במלאכת הציד, והשני איש תם, הספון כל ימיו באוהל. וכהמשך לכך, יצחק אוהב את עשו ואילו רבקה אוהבת את יעקב. הפרשה, אם כן, מציבה בפנינו כבר מראשיתה שני מחנות המעומתים זה עם זה – מחנה יצחק ועשו לעומת מחנה רבקה ויעקב.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

מדוע נמצא יצחק בצד של עשו? קשה לומר שהוא לא היה מודע לחסרונותיו. המקרא מעיד שיצחק התעצב מנישואי עשו לבנות החתי (כו, לד־לה): "ותהיין מורת רוח ליצחק ולרבקה". נישואין במשפחת אברהם הם דבר בעל משמעות רבה. זהות האישה שנושא הילד קובעת במידה רבה את ייעודו – האם יקבל את ברכת אברהם או לא. כיצד, אם כן, מבקש יצחק לברך את עשו בשעה שעשו לוקח נשים מבנות הארץ?

הרמז לעקדה

תשובה לכך ניתן אולי ללמוד מהרמז ספרותי המצוי בפתיחת פרשת הברכות (כז, א־ד):

ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראת ויקרא את עשו בנו הגדל ויאמר אליו בני ויאמר אליו הנני. ויאמר הנה נא זקנתי לא ידעתי יום מותי. ועתה שא נא כליך תליך וקשתך וצא השדה וצודה לי צידה ציד. ועשה לי מטעמים כאשר אהבתי והביאה לי ואכלה בעבור תברכך נפשי בטרם אמות.

ציון העובדה שעיניו של יצחק כהו מראות נצרך כדי להכשיר את הקרקע להמשך, שם נקרא כיצד יעקב גנב את ברכות עשו ונטלן לעצמו. אך הדיאלוג המובא בהמשך בינו לבין עשו מלמד שיש בעיוורונו משמעות רחבה מכך, הקושרת אותו לפרשת העקדה.

יצחק קורא את "עשו בנו הגדול". הרחבת התיאור לשם "עשו" מדגישה את תהליך הברירה שערך יצחק בין בניו כאשר קרא לעשו לברכה. דבר זה מזכיר לנו את תהליך הברירה של אלוהים בפנייתו לאברהם בראשית פרשת העקדה: "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק". התיאור החוזר ונשנה ליצחק מדגיש את בחירתו לעולה ומעצים את ניסיונו של אברהם. גם כאן מדגישה התורה את בחירתו של עשו דווקא לברכה.

אך ההרמז המובהק ביותר מופיע בהמשך: "ויאמר אליו בני ויאמר אליו הנני". דיאלוג שכזה, רק בצורה הפוכה, נערך בין יצחק ובין אביו אברהם בדרך אל העקדה. יצחק פנה אל אברהם אביו, "ויאמר אבי ויאמר הנני בני". כעת יצחק משתמש באותו דיאלוג כלפי עשו בנו, מה שמציב ברקע המעשה את סיפור העקדה. אגב, גם בהמשך, כשיבוא יעקב בתחפושת עשו אל יצחק, הוא ישתמש בלשון זו: "ויאמר אבי, ויאמר הנני מי אתה בני" (כז, יח).

עוד הרמזים שקושרים פרשה זו אל מעשה העקדה הם אזכור יום מותו של יצחק, שעמד כזכור בפני המוות בפרשת העקדה, וכן בקשתו להכנת ציד "בעבור תברכך נפשי בטרם אמות". סמיכות המוטיבים של ציד, מוות וברכה מאזכרת את אותם מוטיבים מפרשת העקדה, שם במקום יצחק שעמד בפני המוות הוקרב איל, ואלוהים בירך את אברהם בזכות כך.

עיוורון תיאולוגי

אם אמנם פרשת העקדה עומדת ברקע רצונו של יצחק לברך את עשו, ניתן ליצוק כעת משמעות חדשה לעובדה שעיניו של יצחק כהו מראות. ייתכן שלא מדובר כאן רק בעניין פיזיולוגי אלא גם בעניין תיאולוגי. פרשת העקדה כולה הייתה מבוססת על מוטיב הראייה. אברהם ראה את המקום מרחוק, הוא ראה את האיל שנאחז בסבך, וגם למקום העקדה קרא "ה' יראה". אם מדגיש הכתוב שעיניו של יצחק כהו דווקא מראות, הרי שזהו הניגוד המוחלט לדרך אברהם. בעוד אברהם ההין להקריב את בנו בגין אותן ראיות שראה, יצחק מסרב לעשות זאת לבנו שלו. הוא מסרב לוותר על בנו, למרות חסרונותיו. הוא בוחר לא לראות את פגמיו, ובכך מאפשר לו לקבל את ברכתו שלו, אשר לא מחליפה את ברכת אברהם אשר ניתנת ליעקב (כח, ד), אלא נוספת לה.

הסבר זה שופך אור על אהבתו של יצחק לעשו מתחילת הפרשה. אהבת רבקה ליעקב לא מנומקת, שכן את יעקב קל לאהוב. יצחק, לעומת זאת, אהב את עשו "כי ציד בפיו". מדובר באהבה שתלויה בדבר, מה שמעיד על הקושי לפתח אותה. ועם זאת, יצחק התאמץ לאהוב את בנו השעיר, העשוי והוולגרי. בניגוד לאביו, יצחק לא מתכחש לבנו.

כידוע, רבקה שינתה את תוכניותיו של יצחק, ואף על פי כן יחסו המכיל לעשו הוכיח את עצמו. עשו לא הרג את יעקב לאחר שגנב את ברכותיו אך ורק בגלל כבוד אביו (כז, מא), וגם לבסוף לקח לו אישה מבנות ישמעאל, שכן בנות כנען היו רעות בעיני יצחק אביו (כח, ח). לעומת נישואיו הראשונים שהיו למורת רוח ליצחק ולרבקה, כאן רבקה איננה מוזכרת. רק אהבת אביו אליו היא שגרמה לו לנסות לתקן את דרכיו.

באופן אירוני, העובדה שיצחק אהב את עשו היא שהצילה את יעקב. סירובו לדחותו השאיר את עשו איכשהו בתלם, והשהה את נקמתו, עד לאיחוד המפויס שלו עם יעקב. תוצאותיו של יחס זה יתממשו במצווה שבספר דברים (כג, ח): "לא תתעב אדומי כי אחיך הוא". ללמדנו שהכול מתחיל ונגמר בהורים. אהבה בלי תנאי לבסוף תוכיח את עצמה.

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    שר הביטחון מורה על עצירה מוחלטת בשחרור גופות מחבלים

    הידיעה הבאה

    הצמחונות, המוסר והרשע

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: יוסי אלוני

    הצמחונות, המוסר והרשע

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD