יום שני, יוני 30, 2025 | ד׳ בתמוז ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת כי תבוא: דיוק הכאב

בעוד הברכות בפרשה מתוארות באופן כללי ותמציתי, הקללות זוכות לתיאור מוחשי ומפורט. ייתכן שזהו שיקוף לרגש האנושי שמדייק את הכאב יותר מאשר את האושר

מאת  נעמה גולן
י״ט באלול ה׳תשע״ט (19/09/2019 14:49)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

פרשת כי תבוא מתארת את הברית שעתידה להיכרת בין ה' לעם ישראל עם מעבַר הירדן והכניסה לארץ כנען. טקס חידוש הברית, אשר דומה מבחינות מסוימות לטקס שהתקיים בחורב (שמות כ"ד), כולל אלמנטים שונים כמו הקמת אבנים בהר עיבל, כתיבת התורה עליהן והקמת מזבח. טקס זה נחתם בסדרת ברכות שעתיד לזכות בהן מי שיקיים את תנאי הברית לצד קללות שיחולו על ראשו של מי שיפר אותה.

הבדל כמותי וסגנוני

למקרא הברכות והקללות, בולט לעין חוסר הפרופורציה ביניהן. ארבעה עשר פסוקים מתארים את הברכות (כח, א־יד), לעומת חמישים וארבעה פסוקים המתארים את הקללות (טו־סח). יחס זה בין הברכות לקללות, אשר קיים גם בפרשת בחוקותיי, עורר אצל חז"ל קושי נוכח התפיסה המקובלת כי "מרובה מידת הטובה על מידת הפורענות". בהקשר לכך אומר מדרש תנחומא (פרשת ראה) את הדברים הבאים:

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

שלא יאמרו הבריות כשבא משה לברכנו מעט ברכנו וכשבא לקללנו הרבה קללנו. כיצד הקללות שבתורת כהנים שלשים פסוקים חסר אחד והברכות י"א? אמר רבי שמואל: מי שמביט בהן מוצא הברכות יתרות על הקללות.

בהמשך מסביר המדרש בדרכים שונות כיצד ריבוי הקללות ביחס לברכות איננו אלא טעות אופטית בעיני המסתכל. כך, לדוגמה, עומד המדרש על העובדה שהברכות מתחילות באות א ("אם בחקתי תלכו") ומסתיימות באות ת ("ואולך אתכם קוממיות"), לעומת הקללות אשר מתחילות באות ו ("ואם לא תשמעו") ומסתיימות באות ה ("ביד משה").

הפרשן אבן עזרא המשיך מגמה זו וקבע נחרצות: "ריקי מוח אמרו, כי הקללות רבות מהברכות, ולא אמרו אמת. רק נאמרו הברכות כלל, ונאמרו בקללות פרטים לירא ולהפחיד השומעים. והמסתכל היטב יתברר לו דברי" (על ויקרא כו, יג). על פי פירושו, העובדה שמבחינה כמותית קיימים יותר פסוקים אשר מתארים את הקללות לא מעידה על כך שאכן במציאות קיימות יותר קללות, אלא שבעוד הברכות כתובות באופן כללי, הקללות מפורטות יותר.

אכן, ניתן לשים לב שהשוני בין הברכות לקללות איננו רק מבחינה כמותית אלא גם מבחינה סגנונית. בעוד הברכות כתובות בסגנון כללי־סטראוטיפי, הקללות (בייחוד מפסוק כ והלאה) מתוארות בצורה ציורית ומוחשית. פרופ' משה ויינפלד עמד על הזיקה שקיימת בין הקללות המופיעות בדברים כ"ח לבין חוזים של מלכים עם העמים שהיו כפופים להם, כגון חוזיו של אסרחדון מלך אשור עם הווסלים המדיים (672 לפנה"ס). לטענתו, הסגנון השונה של הקללות (שקיים מפסוק כ ואילך) קשור לכך שמדובר במערכת קללות שהיו מקובלות בחוזים של מלכים עם העמים שהיו כפופים להם.

לדבר על השמחה

בין אם נתלה את חוסר הפרופורציות בין הברכות לקללות בהשפעת מקורות חיצוניים ובין אם לא, עלינו לעמוד על משמעות הדבר. הניגוד בין התיאור הכללי והתמציתי של הברכות לעומת התיאור המוחשי והמפורט של הקללות מזכיר לי את שירו המופלא של יהודה עמיחי על טשטוש האושר ודיוק הכאב:

אני חושב על הדיוק שבו בני אדם מתארים את כאבם בחדרי רופא.
אפילו אלה שלא למדו קרוא וכתוב מדייקים:
זה כאב מושך וזה כאב קורע, וזה כמו מנסר
זה שורף וזה כאב חד וזה קהה. זה פה, בדיוק פה
כן. כן. האושר מטשטש הכול. שמעתי אומרים
אחר לילות אהבה ואחר חגיגות, היה נפלא,
הרגשתי כמו בשמיים. ואפילו איש החלל שריחף
בחלל קשור לחללית רק קרא: נפלא, נהדר, אין לי מילים.
טשטוש האושר ודיוק הכאב
ואני רוצה לתאר בדיוק של כאב חד גם
את האושר העמום ואת השמחה. למדתי לדבר אצל הכאבים
(י' עמיחי, פתוח־סגור־פתוח, עמ' 108־107).

שירו של עמיחי נותן ביטוי לאחת הבעיות האנושיות שכולנו מכירים: על הטוב אין אנו מרבים לדבר. מהר מאוד אנו מתרגלים אליו ורואים אותו כמובן מאליו. לעומת זאת, כאשר משהו חסר לנו, כאשר אדם קרוב נפרד מאיתנו, או כאשר איבר בגופנו כואב, אנו עסוקים בכך ללא הפסקה. מכיוון ש"דיברה תורה בלשון בני אדם" ניתן למצוא ביטוי לתופעה אנושית זאת גם בפרשתנו, בתיאור הנרחב של הקללות לעומת התיאור המקוצר של הברכות.

את שירו מסיים עמיחי בבקשה "ואני רוצה לתאר בדיוק של כאב חד גם את האושר העמום ואת השמחה". הרצון לדבר על השמחה, להתעסק בה ולהנכיח את קיומה, באותו דיוק ובאותה העוצמה שבהם אנו מתארים את הכאב, מזכיר לי פסוק נוסף שגם הוא מופיע בפרשתנו. בפסוק מ"ז נאמר כי הסיבה לכל הקללות הקשות והמזוויעות המפורטות בפרק כ"ח היא "תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱלֹוהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל" (דברים כח מז).

דווקא השפע והברכה הם שגורמים לנו לעיתים לקבל את הטוב כמובן מאליו ולשכוח לשמוח בו ולהודות עליו. השמחה איננה רק בגדר המלצה, אלא מוצגת בפסוק זה בתור חובה דתית, אשר מי שאיננו חש בה עתיד לשלם מחיר יקר. אסיים בתפילה ברוח בקשתו של עמיחי שנצליח לחוות את השמחה באותה עוצמה שבה אנו חווים את הכאב, ולא לראות את הטוב כמובן מאליו אלא להעריך אותו בכל יום מחדש.

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    ביטוח ימי

    הידיעה הבאה

    בין סובלנות לפלורליזם

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: EPA

    בין סובלנות לפלורליזם

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD