יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

קדושת האינטימיות ביהדות

ההגות היהודית הבינה את חשיבותה של המיניות ונאבקה בכל מי שביקש לבטלה. בעקבות ההבחנה הלשונית של הנצי"ב

מאת  שלום רוזנברג
י״א באלול ה׳תשע״ט (11/09/2019 12:11)
צילום: EPA

הנערים הישראלים שנחשדו באונס בקפריסין. צילום: EPA

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

האירוע באי השכן לנו שבו היו מעורבים צעירים ישראלים מחזיר אותי לנושא שהעליתי לא מעט פעמים בפניכם, קוראיי הנאמנים, והוא היחס המיוחד בהגות היהודית למיניות ולאינטימיות.

בנושאים רבים, עמדתה הפילוסופית של היהדות באה לידי ביטוי דרך מערכת המצוות. כך, בספר ויקרא מתייחסת התורה למומים הפוגעים באיברי המין. היא מסיימת התייחסות זאת בציווי: "וּבְאַרְצְכֶם לֹא תַעֲשׂוּ" (ויקרא כב, כה). על כך אומרים חז"ל (שבת קי ע"ב): "מניין לסירוס באדם שהוא אסור? תלמוד לומר 'וּבְאַרְצְכֶם לֹא תַעֲשׂוּ' ־ בכם לא תעשו [מומים אלה]".

צילום: EPA
הנערים הישראלים שנחשדו באונס בקפריסין. צילום: EPA

משמעותה של מצווה זאת תובן על רקע תרבויות שפיתחו שני סוגי סירוס ממוסדים. הסוג הראשון, מסין ועד רומא, ובעיקר במזרח, היה סירוס עבדים שיועדו לשמור על הרמונות המלכים והסולטנים. על כך מעידה נבואתו העצובה של ישעיהו (נו, ד־ה) המוסר את קינתו של הסריס: "הֵן אֲנִי עֵץ יָבֵשׁ", ומבטיח לתת לו "בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם… שֵׁם עוֹלָם… אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת". סירוס זה ביטא את אכזריות הרודנות והכוח. אך עד המאה התשע עשרה, גם המערב עסק בסירוס ־ סירוס ילדים קטנים, במטרה למנוע את שינוי קולם. שם נעשה הסירוס בשמה של אחד משיאי התרבות ־ המוסיקה, וזאת כדי שבמקהלות הלא מעורבות יהיו גם קולות "נשיים" של סוֹפּרנו.

היהדות נלחמה נגד סירוס בני אדם. אך ההלכה לא הסתפקה בכך. היא קיבלה את פירושו של בן זומא שלפיו הפסוק "וּבְאַרְצְכֶם לֹא תַעֲשׂוּ" אוסר גם סירוס בעלי חיים (חגיגה יד ע"ב). נפלא! ניתן להרוג פר, אך אסור לסרס אותו! מעולם לא ניתן כבוד גדול יותר למיניות מאשר בקביעה הפרדוקסלית הזאת.

וידע א־לוהים

ההגות היהודית הבינה את חשיבותה הקיומית של המיניות ואת זאת היא ביטאה בשימוש במילה "עינוי". בהגדה של פסח קוראים אנו את פירוש חז"ל לפסוק תמים המתאר את שעבוד מצרים: "וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ (דברים כו, ז) ־ זוֹ פְּרִישׁוּת דֶּרֶךְ אֶרֶץ". הביטוי "דרך ארץ" קשור לדבריה של בתו של לוט (בראשית יט, לא): "וְאִישׁ אֵין בָּאָרֶץ לָבוֹא עָלֵינוּ כְּדֶרֶךְ כָּל הָאָרֶץ". "דרך ארץ" מציין את המוסר הטבעי והאוניברסלי, המחייב את כל האנושות, אף זו שלא קיבלה תורה. בתוך מכלול זה מציין המונח "דרך ארץ" את המיניות הטבעית והבריאה. המילה "עָנְיֵנוּ" שבפסוק קשורה במילה "עינוי", כאשר "פְּרִישׁוּת דֶּרֶךְ אֶרֶץ" מבטאת את הביטול הכפוי של החיים המיניים.

דרשת חז"ל מסתמכת על הפסוק (שמות ב, כה): "וַיַּרְא אֱ־לֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱ־לֹהִים". האמנם? היכן רמוזה פרישות זאת בפסוק? התשובה לשאלה זאת, מצויה לדעתי, בפירושו של אבן עזרא: "וַיַּרְא ־ החמס שהיו המצרים עושים בגלוי [לבני ישראל]. וַיֵּדַע ־ העשוי בסתר". אכן, הפגיעה באינטימיות, ביחסי האישות של בני־זוג, נקראת "עינוי". זו היא "גזלת" הגוף ואף יותר מכך. "עינוי" זה אסור כאיסור דתי, ומדובר כאן במיניות הגברית ובמיניות הנשית גם יחד.

אך הכוונה לא רק לפעולה המינית ממש, אלא היא עמוקה הרבה יותר. על יחס גבר ואישה בנישואים נאמר בתורה: "שְׁאֵרָהּ כְּסוּתָהּ וְעֹנָתָהּ לֹא יִגְרָע". אנו חונכנו על פירושו של רש"י: שְׁאֵרָהּ ־ מזונות, כְּסוּתָהּ ־ כמשמעו, וְעֹנָתָה ־ זאת המיניות. העונה הוא ביטול העינוי. אלא שחז"ל התלבטו, והאמורא הגדול רב יוסף, בעקבות רבי יהודה הנשיא, מקשר "שְׁאֵר" עם בשר, כפי שמצאנו פעמים שונות במקרא, ומפרש: "שְׁאֵרָהּ זה קירוב בשר, שלא ינהוג בה מנהג פרסיים שמשמשין מטותיהן בלבושיהן". והגמרא מזכירה את דברי מורו, רב הונא, הפוסק: "כל האומר אי אפשי [אינני רוצה] אלא אני בבגדי והיא בבגדה, יוציא ויתן כתובה!". הממד החושני של האהבה קיבל כאן את הברכה ההלכתית.

פגיעה בחיי הנאנסת

הפגיעה במיניות היא "עינוי". והנה, בתיאור אונס דינה, מופיע שוב הביטוי "עינוי" בווריאציה שונה: "וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה… וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ… וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ" (בראשית לד, א־ב). הקשר המיני הופך לאונס ועינוי כשהוא נעשה כנגד רצונה של האישה. וכבר העיר בעל "אור החיים", שעל כך אמרו חז"ל "הנאתם של רשעים צער הוא אצל הצדיקים".

אך מדובר גם בעינוי בגלל הפגיעה האיומה בחיי הנאנסת. חכמי המדרש שמים בפיה של דינה את הדברים שאמרה נאנסת אחרת, תמר, לאמנון (שמואל ב יג, יג): "אֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי, וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל". "אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי" ־ ביטוי עברי נפלא. תמר מרגישה שאין מקום שבו היא תוכל להשתחרר מחרפה זו שנבל זה הטיל עליה. היא לא יכולה להשתחרר מעינוי זה.

במבט ראשון, זו לכאורה חרפה חברתית, הקשורה לאותן תרבותית המתרגמות "חרפה" כפגיעה בכבוד המשפחה: יהיה לה קשה להינשא, להקים משפחה. את זאת חייבת כל חברה מוסרית לתקן. אולם יש כאן עינוי הרבה יותר עמוק. האונס פוגע ביחס האישה למיניות שלה עצמה, אף במסגרת הנישואין. האונס הוא כאילו סירוס פסיכולוגי, שממנו ניתן להירפא רק תוך מאמצים רבים, מאמצים למחוק את הטעם האיום שיתלווה בעתיד לאחד מחשובי ממדי הנפש האנושית. ועל כך חייב הנבל לשלם מחיר כבד.

כיצד מבטאת השפה את יחסה לאונס? ר' נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב), בפירושו "העמק דבר" (על ויקרא טו, לג ובמקומות אחרים), מעלה סברה מעניינת. הוא מבחין בין שני ביטויים שונים המצויים במקרא. באונס תמר (וכן באונס דינה) נאמר: "וְלֹא אָבָה [אמנון] לִשְׁמֹעַ בְּקוֹלָהּ, וַיֶּחֱזַק מִמֶּנָּה [כי נאבקה עמו] וַיְעַנֶּהָ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ"(שמואל ב יג, יד). לעומת זאת, אצל יעקב ולאה נאמר: "וַתֵּצֵא לֵאָה לִקְרָאתוֹ וַתֹּאמֶר אֵלַי תָּבוֹא כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ בְּדוּדָאֵי בְּנִי וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ בַּלַּיְלָה הוּא". בעל "העמק דבר" כותב: "אם הוא ברצונה ודעה אחת עמו כתיב 'עִמָּהּ', ואם הוא בעל כורחה כתיב 'אֹתָהּ'". הנצי"ב יודע שיש במקרא פסוקים שאינם תומכים בהבחנה זאת, והוא מנסה לדרוש ולהסביר אותם. אולם לדעתי, אף אם הנצי"ב לא הצליח בכל הסבריו, זו היא בהחלט הבחנה חשובה שכבר השפה העברית העתיקה הבינה והדגישה.

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפילוסופיה

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    פרשת כי תצא: כבוד השבויה וחירותה

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: AFP

    עולה מן המזרח

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD