יום שני, יוני 9, 2025 | י״ג בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

חג הפסח: מבית ללאום

נתינת דם קרבן הפסח על הפתח לא נועדה רק להגן על המשפחה מפני הנגף, אלא גם לכונן בעם זהות לאומית המושתתת על הבחנה בין בתי ישראל לבתי מצרים

מאת  יסכה זימרן
י״א בניסן ה׳תשע״ט (16/04/2019 19:31)
איור: עופר גץ

איור: עופר גץ

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

משה ואהרן מקבלים את חוקי קרבן הפסח בפסוקים הפותחים את שמות פרק יב, פסוקים המקדימים את אלה שנקראים בחג הראשון של פסח. בין שאר הפרטים שנחשפים בפני משה ואהרן מודגש שהקרבן צריך להיאכל על בסיס החלוקה לבתי אב: "דַּבְּרוּ אֶל כָּל עֲדַת יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בֶּעָשֹׂר לַחֹדֶשׁ הַזֶּה וְיִקְחוּ לָהֶם אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת שֶׂה לַבָּיִת". המונח "בית" בהקשר זה מבטא את קבוצת השארים שבראשה עומד האב ובתוכה נכללים נשיו, ילדיו וילדותיו שאינן נשואות. הבסיס השארי של קרבן הפסח מציג את אחד ממאפייניו הייחודים: אף שמדובר בקרבן בעל מאפיינים לאומיים שכל ישראל עושים אותו במועד אחד, כל אחד זובח אותו בביתו והוא נאכל במסגרת המשפחתית (בכך הוא דומה לזבח משפחה המוכר לנו ממקומות אחרים, כגון שמואל א טז).

את דם הקרבן צריך לתת על פתח הבית: "וְלָקְחוּ מִן הַדָּם וְנָתְנוּ עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל הַמַּשְׁקוֹף עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם". בשלב הראשוני ציווי זה אינו מוטעם. מן ההקשר נדמה כי הדם נועד להגדיר את מקום האכילה של הקרבן ולסמל את ההפרדה המובהקת בין בית אב אחד למשנהו. מאפייני קרבן הפסח והדם שניתן על פתח הבית מדגישים את המבנה השארותי הפנימי של ישראל.

איור: עופר גץ
איור: עופר גץ

ישראל בפנים והנגף מבחוץ

החל מפסוק יב, קרבן הפסח כבר אינו עומד בפני עצמו אלא מוצג כחלק ממכת בכורות וכהכנה ליציאה ממצרים. קשר זה מקנה לבית ולדם משמעות נוספת: לא רק שעל ישראל לתת דם על פתח ביתם, אלא שנאסר עליהם אף לצאת ממנו: "וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר". מהעבר השני, הא־ל מבטיח שהנגף שיפקוד את מצרים לא יפגע בישראל, שכן הוא לא ייכנס אל בתיהם: "וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף". בכך, סף הבית הופך להיות הקו המפריד בין המקום הבטוח למקום הסכנה.

במקרא, המרחבים השונים מוצבים על רצף בהתאם למידת הסכנה הטמונה בהם: בקצה האחד עומד השדה כמקום המסוכן ביותר, ובקצה השני עומד הבית כמקום המוגן ביותר. הימצאותו של אדם בבית, המחוזקת לעיתים בסגירת הדלת, מהווה ערובה לשמירת ביטחונו. דוגמה טובה לתופעה זו היא סיפורו של לוט בבראשית יט. הימצאותם של לוט ואורחיו בתוך הבית וסגירת הדלת אחריהם או בעדם מלמדת על מידת הביטחון השורה עליהם בשלבים השונים של הסיפור: "וַיִּקְרְאוּ אֶל לוֹט וַיֹּאמְרוּ לוֹ אַיֵּה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר בָּאוּ אֵלֶיךָ הַלָּיְלָה הוֹצִיאֵם אֵלֵינוּ וְנֵדְעָה אֹתָם. וַיֵּצֵא אֲלֵהֶם לוֹט הַפֶּתְחָה וְהַדֶּלֶת סָגַר אַחֲרָיו…. וַיֹּאמְרוּ גֶּשׁ הָלְאָה… עַתָּה נָרַע לְךָ מֵהֶם… וַיִּגְּשׁוּ לִשְׁבֹּר הַדָּלֶת. וַיִּשְׁלְחוּ הָאֲנָשִׁים אֶת יָדָם וַיָּבִיאוּ אֶת לוֹט אֲלֵיהֶם הַבָּיְתָה וְאֶת הַדֶּלֶת סָגָרוּ".

ערב מכת בכורות, הביטחון הטבעי של הבית מגוּבה בהבטחה א־לוהית המותירה את ישראל בפנים ואת הנגף בחוץ, כשדלת הבית המסומנת בדם מפרידה ביניהם. ואכן, בעוד שבתי המצרים הפכו למקום המסוכן ביותר עבורם, כשהכתוב מציין כי "אֵין בַּיִת אֲשֶׁר אֵין שָׁם מֵת", ישראל אשר בבתיהם ניצלו. בזיכרון הפסח לדורות, כפי שמוזכר בפסוקים כה־כז, מונצח הביטחון שהקנתה ההפרדה בין בתי ישראל ובתי המצרים: "וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַה' אֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַיִם וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל".

 

קו הפרדה בין ישראל לעמים

מרגע שפרעה דורש מבני ישראל לצאת מארצו, הקו המפריד בין בתי ישראל ובתי המצרים הופך למהותי; אין מדובר עוד על הפרדה בין מקום בטוח לכזה שאינו מקנה ביטחון, אלא על הגדרה לאומית.

כפי שהתקבע לדורות, את קרבן הפסח אוכלים רק מי שנמנה עִם ישראל ומי שנימול: "זֹאת חֻקַּת הַפָּסַח כָּל בֶּן נֵכָר לֹא יֹאכַל בּוֹ. וְכָל עֶבֶד אִישׁ מִקְנַת כָּסֶף וּמַלְתָּה אֹתוֹ אָז יֹאכַל בּוֹ… וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר וְעָשָׂה פֶסַח לה' הִמּוֹל לוֹ כָל זָכָר וְאָז יִקְרַב לַעֲשֹׂתוֹ וְהָיָה כְּאֶזְרַח הָאָרֶץ וְכָל עָרֵל לֹא יֹאכַל בּוֹ". הגבלה זאת יכולה להקנות לציווי לאכול את קרבן הפסח לדורות רק בתוך הבית מובן נוסף וסמלי – אין מדובר רק בזכר להפרדה שאפיינה את ליל השימורים במצרים בין בתי האב ובין הביטחון לסכנה, אלא אף ביצירת קו הפרדה מובהק בין ישראל לעמים.

ביהושע פרק ה יש ביטוי נוסף להפרדה הלאומית שטומן בחובו הפסח. ישראל הנכנסים לארץ נדרשים למול עצמם בטרם יוכלו לקיים את הפסח: "בָּעֵת הַהִיא אָמַר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ עֲשֵׂה לְךָ חַרְבוֹת צֻרִים וְשׁוּב מֹל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שֵׁנִית". המילה אִפשרה לבני ישראל להותיר את מצרים – כישות אתנית, כמקום גיאוגרפי וכתקופה היסטורית – מאחוריהם, והעמיקה את קו ההפרדה שהחל להיווצר ביניהם עם היציאה לאחר מכת בכורות. רק לאחר שמלו והגדירו עצמם כחלק מהעם שבתוך הבית וכמי שאינם משתייכים עוד לעולם שמחוץ לו הם רשאים לאכול את הפסח, מפסיקים לאכול מָן ומתחילים לאכול מתבואת הארץ: "וַיִּשְׁבֹּת הַמָּן מִמָּחֳרָת בְּאָכְלָם מֵעֲבוּר הָאָרֶץ וְלֹא הָיָה עוֹד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מָן".

המונח "בית" מופיע בשמות יב שש עשרה פעמים. השימוש המגוון במונח החוזר מאפשר לקשור בין המעגלים השונים המסומלים בו. בהתאמה, הוא מחייב להחיל את המוסכמות המקובלות בתוך בית האב אף בבית במובנו הלאומי. אין מדובר רק בהפרדה החיונית בין הבתים, אלא אף בביטויים של אהבה ואחריות הדדית.

תגיות: העולם היהודימוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    מדינה או לא: מה באמת יקבלו הפלסטינים בעסקת המאה?

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: AFP

    בית המשפט הכריע: פעיל החרם יגורש מישראל

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD