יום שלישי, יוני 10, 2025 | י״ד בסיון ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי יהדות

פרשת משפטים: משפט השווה לכול

עיון בדיני הפרשה חושף מספר עקרונות יסוד העומדים בבסיס המשפט בישראל, וביניהם: שוויון מעמדות בפני החוק ואחריות כללית לתקינותה של מערכת המשפט

מאת  אורי הולצמן
כ״ה בשבט ה׳תשע״ט (31/01/2019 19:59)
איור: מנחם הלברשטט

איור: מנחם הלברשטט

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

בפרשת משפטים מופיע לראשונה קובץ גדול של דינים ומצוות בנושאים שונים. סקירה כללית שלהם, מבלי להיכנס לפרטי הדינים וההלכות, מגלה כמה כללים עקרוניים בעולמה המשפטי של התורה. נבקש להלן להצביע על כמה מן הכללים הללו.

ללא הבדל מעמדות

אין חלוקת מעמדות בפני החוק – חוקי התורה מנוסחים בלשון שווה ואחידה לכול: "מכה איש ומת מות יומת", "וגונב איש ומכרו ונמצא בידו מות יומת", "כי יגנב איש שור או שה וטבחו או מכרו חמשה בקר ישלם תחת השור וארבע צאן תחת השה". כל מי שרוצח אדם אחר או גונב רכוש לאדם אחר – נענש. אין זה משנה אם הרוצח או הגנב הוא בן מעמד כזה או אחר, וגם אין זה משנה מה מעמדו של הנרצח או הנגנב – תורה אחת ודין אחד לכולם.

איור: מנחם הלברשטט
איור: מנחם הלברשטט

סגנון זה מייחד את מצוות התורה משאר קובצי חוקים עתיקים של עמים אחרים (כגון חוקי חמורבי, אשנונה ועוד) אשר נותנים לכל מעמד חברתי דין שונה. לגבי עבדים, אמנם התורה רואה את העבד והאמה (שאינם עבריים) כרכושו של האדון, אך היא מגבילה את האדון ומונעת ממנו לפצוע וכל שכן להרוג אותם. מעמד מיוחד נותנת התורה רק לאב ולאם ביחס לילדיהם: "מכה אביו ואמו מות יומת", מקלל אביו ואמו מות יומת".

אין הבדל בין גבר ואישה – בכמה דינים מדגישה התורה כי הדין חל בין על איש ובין על אישה: בדיני עבד – "וילדה לו בנים או בנות", "וכי יכה איש את עבדו או את אמתו בשבט"; בדיני שור: "וכי יגח שור את איש או את אשה", "והמית איש או אשה", "או בן יגח או בת יגח". יתרה מזאת, הדין היסודי בדיני נזיקין של "עין תחת עין" נאמר דווקא במקרה שבו האדם הניזוק הוא אישה הרה: "וכי ינצו אנשים ונגפו אשה הרה… ואם אסון יהיה ונתת נפש תחת נפש, עין תחת עין וכו'".

אין הבחנה בין מצוות דתיות לדינים אזרחיים – התורה מדלגת בין דין ממוני לאיסור מוסרי ולציווי דתי, ונראה שאין היא רואה הבדל מהותי ביניהם. בפסוקים רצופים אנו מוצאים, למשל, את דינו של המפתה בתולה, ומיד לאחריו: "מכשפה לא תחיה, כל שוכב עם בהמה מות יומת, זובח לאלהים יחרם בלתי לה' לבדו, וגר לא תונה ולא תלחצנו". סמכותו של המצַווה זהה בכל התחומים הללו.

כל אדם הוא שופט

הפנייה אל השופטים נעשית בלשון רגילה – התורה פונה אל הדיין והשופט באותה לשון שבה היא מנסחת את הציוויים לכלל ישראל. למשל, הציווי "לא תטה משפט אביונך בריבו", או "ושֹחד לא תִקח" נאמרו בלשון סתמית וכללית על אף שבוודאי הם מכוונים אל השופטים ולא אל אדם מן השוק. גם נוהלי בית הדין נאמרו לכולם (למשל "שבועת ה' תהיה בין שניהם"), ואדם שנקלע לסיטואציה מסוימת יודע מן הכתוב מה מצפה לו בבית הדין,

מעניין לציין ש"שיטה" זו גורמת לעיתים לבלבול בהבנת ציוויים שונים. למשל, האם הציווי "לא תשא שמע שוא" נאמר דווקא לשופט או שמא הוא שייך בכל אדם? האם הציווי "מדבר שקר תרחק" הוא אזהרה לדיין או אזהרה לכל אדם?

נראה לומר שניסוח בסגנון זה נועד לתת לכל איש מישראל את תחושת האחריות לניהולה התקין של מערכת המשפט. אך לא זו בלבד. כל אדם דן את חברו בינו לבין עצמו, כמו שהורו חכמים "אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו", או "הוי דן את כל האדם לכף זכות". והואיל וכולנו משמשים דיינים חובה עלינו גם לנהוג על פי הציוויים המתייחסים לדיינים. אפשרות נוספת היא לראות בניסוח כזה נתינת סמכות לכל אדם לשמש במקרים חריגים שופט ממש, בבחינת "עביד איניש דינא לנפשיה", ואין כאן המקום להאריך בזה.

יחס מיוחד לחלשים בחברה – התורה מייחדת ציוויים ואיסורים על מנת למנוע פגיעה בחלשים, ובהם גר, אלמנה, יתום, עני, דל ואביון. להבדיל משאר הדינים והמצוות, באיסורים אלה המתייחסים לחלשים מדברת התורה בלשון המצַווה עצמו: "אם ענה תענה אותו כי אם צעוק יצעק אלי שמוע אשמע צעקתו, וחרה אפי והרגתי אתכם בחרב", "והיה כי יצעק אלי ושמעתי כי חנון אני". הבדל נוסף בדינים אלה הוא הנימוק הרגשי הנלווה אליהם: "וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים", "כי היא כסותה לבדה היא שמלתו לעורו במה ישכב", "וגר לא תלחץ ואתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים". גם המצוות הדתיות של שביעית ושבת מקבלות נימוק המתייחס לחלשים: "והשביעית תשמטנה ונטשתה ואכלו אביוני עמך", "וביום השביעי תשבות למען ינוח שורך וחמורך וינפש בן אמתך והגר".

היחס המיוחד לחלשים נדרש דווקא מהאנשים הרגילים במגעם היומיומי איתם, אך מן הדיינים נדרש שלא לתת יחס מיוחד לאנשים החלשים אלא לדון אותם כפי שדורשת מידת הדין: "ודל לא תהדר בריבו", "לא תטה משפט אביונך בריבו". רוצה לומר, אדם רגיל יכול לרחם ולוותר משלו לטובת החלש, אך הדיין והשופט אינם יכולים לחוס על ממונו של החלש על חשבון ממונו של החזק. חסד עושה אדם עם ממונו שלו ולא עם ממון אחרים.

משהו שחייך אותי בפרשה

"עין תחת עין שן תחת שן"; "לחפשי ישלחנו תחת עינו… לחפשי ישלחנו תחת שינו".

תגיות: מוסף שבתפרשת השבוע

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    סליחה על השאלה

    הידיעה הבאה

    האם יש סיכוי לאהבה?

    כתבות קשורות

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    טקס הביכורים בקיבוץ שריד, 2024. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

    גלגוליו של ההמנון הלאומי מספרים את סיפורה של התנועה הציונית

    אברהם וסרמן
    01-05-2025

    השינויים שנעשו בנוסח ההמנון הלאומי מבטאים את התמורות שחלו בתנועה הציונית, שהלכה ואימצה קו חילוני מוקצן. כפי שחזה הראי"ה קוק,...

    להשיר את הגלות: הגיע הזמן לקריאה בתורה ביום העצמאות

    יואב שורק
    28-04-2025

    ההימנעות מקריאה בתורה ביום העצמאות היא ביטוי לתודעה הלכתית מגבילה, וליישור קו עם המונופול החרדי־גלותי. יהודים רבים שמסורים לתחיית האומה,...

    הידיעה הבאה
    צילום: שאטרסטוק

    האם יש סיכוי לאהבה?

    כתיבת תגובה לבטל

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD