קידום אתרים אורגני בגוגל. סיפור שמתמשך כבר מעל עשור בגלגולים שונים ובתצורות חדשות ומשתנות ככל שעולם החיפוש משתנה. מה שהיה פעם עבודה כמעט טיפשה, של הצפת כמויות של מילות מפתח וקישורים ברחבי האתר והאינטרנט, התפתח בשנים שאחרי לעבודה מאומצת ומדויקת על האתר עצמו, חברות של בניה וקידום אתרים כבר לא יכולות להסתפק בעבודה בנאלית, אלא חייבות לחשוב מחוץ לקופסה, ובשנים האחרונות נוצרו עוד המון פרמטרים ויצרו צורה אחרת לגמרי של עבודה על האתר, עבודה חכמה ויסודית שאם לא תתבצע, האתר לא יתקדם.
עם זאת, מעניין לחשוב על צורה אחרת קצת של קידום אתרים. עבודה משולבת בין האוטומטי לידני, בין חכמת נתונים ומכונה, לבין עבודה אנושית.
איסוף מידע:
אנחנו נמצאים בתקופה חדשה ומרעננת. המידע באתרים שלנו נאסף באופן אוטומטי ממגוון תוכנות ורכיבים שאנו מתקינים באתרים שלנו. מגוגל אנליטיקס, דרך כלי ניהול אתרים, אדוורדס, הוטג’אר ועוד מלא תוכנות שמאפשרות לנו לאסוף מידע על הגולשים שמגיעים אלינו באופן קבוע.
הבעיה במקרה הזה, הוא שהרבה פעמים נוצר מצב של ‘הצפת מידע’. כאשר אנחנו צריכים בתור בעלי אתרים להתמודד עם כמויות מידע לא פרופורציונאליות ולא מסודרות על פי חוקיות שאנו יודעים לתפוס, זה יוצר ‘רעש לבן’ של מידע, ולא בהכרח ידע חדש על האתר שלנו או על הפרויקט אותו אנחנו מנהלים.
התוכנות השונות, דווקא מאפשרות חלוקה לנושאים ותחומים, אנחנו יכולים בתור מנהלי אתרים או מקדמי אתרים להיכנס לאתרים השונים או לתוכנות השונות שלנו ולדלות את המידע אותו אנו מחפשים. אבל חשוב לציין שמדובר בלא מעט עבודה במקרים רבים, ולא מעט שעות. לכן באופן טבעי, בעלי עסקים לא מתפנים לעשות את זה, ומקדמי אתרים מסתפקים בדוחות חודשיים.
עבודה יזומה:
חלק גדול של עבודה של מקדם אתרים, היא לתת את הפוש הנוסף לביטויים שצריכים תשומת לב, או לתחומים שצריכים חיזוק. בין אם זה משתלם יחסית לביטויים אחרים יותר לעבוד עליהם, או בין אם הם כרגע בבעיה. בנוסף, אפקטים רבים של העבודה של מקדם האתרים, באים לידי ביטוי רק מאוחר יותר, שלושה חודשים או יותר לאחר מעשה. לכן העבודה היא בעלת אופי מתמשך, אשר מושפע ממקרים ברמה מסוימת. אם יש מקרה שביטוי יורד, או עולה, והפעולות שאנחנו עושים בהתאם מופיעות לאחר שלושה חודשים, אז בזמן הזה אפשר וכדאי כבר לפעול גם בדרכים נוספות בטיפול בביטויים נוספים. גם על מנת שלא נשים את כל הביצים בסל אחד, וגם על מנת להרחיב את היריעה והמנעד של הביטויים עליהם אנחנו עובדים.
עבודה סיזיפית ולא ממוקדת –
בעיה שמופיעה במקרים רבים של הפרויקטים של קידום היא שעובדים על מגוון ענק של ביטויים, ללא מיקוד אמיתי. הלקוח רוצה דברים מסוימים והוא מושך לכיוון מסוים, אנחנו מוצאים תחומים שראוי לקדם ומושכים לכיוון נוסף, ובסוף יוצא שתפסת מרובה לא תפסת. במקרה הטוב מצליחים לקדם את הביטויים החשובים במקרה הגרוע לא מתקדם כלום. אבל בכל מקרה זה נראה כמו עבודה מרובה שלא בהכרח יעילה. התחום הזה, הוא כל כך מגוון ורחב, שפשוט לא הגיוני להתייחס אליו כבעל תקרת זכוכית. המשמעות של קידום נכון היא בין השאר לזהות את הצעד הבא, את המגמה הבאה, והיא לחלוטין יכולה להיות השילוב בין השניים, אוטומטי ואנושי.
השילוב המנצח –
אנחנו בקונספט1 עובדים בעבודה משולבת. תוכנה לקידום אתרים אוספת את המידע באופן קבוע ומנתחת אותו, שומרת על הכול בשרת שניתן לשלוף ממנו גם באופן יזום נתונים על האתרים אשר נמצאים במעקב, וגם מנתחת באופן קבוע ולא משתנה את הנתונים השונים, ומתריעה על פעולות ודרכי פעולה רצויות, אשר יתנו את ה’אקסטרא’ בכל מה שקשור לקידום האתר.
החכמה כאן היא שילוב בין חכמת מכונה, אוטומטיזציה של תהליכים שיכולים לקרות באופן קבוע, ומתן דגש רק כשבאמת צריך. התחום של הקידום הוא כבר לא מה שהיה לפני עשור. יש כמויות עצומות של מידע שנאספות, והפעולות שנעשות הן פעולות יזומות שצריכות להגיע מאדם מקצועי שיודע מה נכון לעשות כדי לתת פוש לאתר. השילוב ביניהן, הוא שיביא את הצלחה בקידום האתרים של העתיד, וככל שנקדים להיות שם, יותר טוב.