האלימות – אלעֻנְף – בבתי הספר במרוקו הולכת וגואה.
הסיבות לאלימות, על פי חוקרים מאוניברסיטת אלקניטרה – القنيطرة במרוקו מתחלקות לשלוש: הראשונה היא שהאלימות בבתי הספר בסה"כ משקפת את האלימות במרחב הציבורי; שנית, בית הספר הפך להיות מוסד המוני, בו יש צפיפות והוא מקבל לשורותיו גם תלמידים בעייתיים; בנוסף, התלמידים הבעייתיים נדחקים לשוליים. הם נכשלים בלימודים ומאבדים את האמון בבית הספר, כי הם לא חשים שייכים לסביבה הלימודית והופכים לאלימים.
רבים מקורבנות האלימות הם המורים – אלאַסַאתִד'ה. הם סובלים מאלימות מילולית – עֻנְף לַפְט'י – ואלימות פיזית – עֻנְף בַּדַני.
לפי מחקר שפורסם בשנת 2019 במרוקו 88 אחוזים מצוות ההוראה היה נתון לאלימות מצד התלמידים או הוריהם.
ומה עושים המורים המרוקאים בנדון? הם יוצאים בהפגנות ובמחאות. האם זה יעזור?
בקריקטורה

המורה בתמונה מסתתר מאחורי הלוח מאימת התלמיד (הוא רועד מפחד, ואף לא שולט על צרכיו).
לתלמיד הכועס יש סכינים נוטפי דם במקום ידיים.
למרבה האירוניה על הלוח כתוב שנושא השיעור היום – דַרְס אליום – درس اليوم הוא – לא לאלימות – לא ללעֻנְף – لا للعنف…
– ניתן למצוא טורים קודמים כאן באתר ובבלוג "הקריקטורה השבועית של עידית"
לתגובות: idit@iditaravit.co.il